Jump to content

Da stormen kom


arkmarin

Recommended Posts

husk bare att en mobiltelefon har svært begrenset rekkevidd utenskjærs................

 

med VHF når du fler båter utenskjærs som kan assistere.... :yesnod:

Jeg har to VHFer ombord og EPIRB er på vei. Satelittelefonen er en Iridium Extreme jeg spekulerer i å få en fastmontert ekstern antenne til.

 

Mobiltelefonen ... tja ... kjekt å kunne høre på musikk mens en venter på hjelp?

Link to post
Share on other sites

Kapteinen gjør jo tydelig rede for hvordan han underveis hadde oversikt over gjenværende ringetid og på en slik måte at det antyder at det umulig å endre saldoen. Slik at jeg tolker Euklids innlegg over er det mulig å kjøpe seg noe mer ringetid mens situasjonen var under utvikling. Hvis systemet faktisk ikke tillater at saldoen endres på et eller annet vis nå krisen nærmer seg ja da er dette et dårlig opplegg etter mitt syn. Om det snarere er at kapteinen ikke tenker på eller ser seg i råd til å selv lade kontoen underveis, ja da er det vel på grensen til dårlig sjømannskap å gå tom?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Det er fullt mulig å kjøpe mer ringetid per telefon. Men det normale for de fleste kan nok være å fylle på via nett, så det gjelder å i alle fall ha prosedyren for påfylling per telefon klar.

 

I dette tilfellet beskrev han jo først 74 minutter igjen som plenty (forståelig nok), og innen det begynte å bli kritisk lite igjen var det kanskje så mye annet som skjedde at de ikke fikk summet seg til å tenke på eller organisere påfylling.

 

En generell lærdom her er jo at mest mulig infrastruktur må være automatisk når forholdene blir vanskelige. Etter å også ha lest om andre som også synes Iridium-minuttene forsvant i skremmende tempo når uhellet først er ute (blant annet den norske/danske alubåten som mistet roret på vei over Atlanteren) vurderer jeg å gå over til et tradisjonelt abonnement med betaling i etterkant før vi setter ut.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...