Audun V Startet 9.Januar.2014 Link til dette innlegget Startet 9.Januar.2014 (redigert) Har en 87 modell P35 som jeg vurderer å montere baugpropell på. Hvor stor trenger jeg? Ser det ligger Sidepower SE60 og SE80 pakker ute til gode priser. Jeg vil betale minst mulig men det må fungere. Takknemlig for innspill og trenger ikke diskusjoner om skal/skal ikke. Redigert 9.Januar.2014 av Princess 35 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 9.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 Ville absolutt gått for den største (SE80) Skal litt krefter til å flytte en P35 sideveis dersom det blåser litt. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 Eg ser de fleste leverandører har "anbefalt båtstørrelse" oppgitt i data på thrusterene sine. Eg veit ikkje kva forhold dei då reknar at båtane skal ha nytte av vispen. Men mange eg har møtt opplever at dei har for lite kraft i anbefalt størrelse dersom dei velger den minste som dekker aktuell båtlengde. Det tas muligens ikkje hensyn til høyde vs vindfang på en princess i slike anbefalinger. Begge dine alternativ har 185mm tunell, og då er det meste på plass. Då kan du bruke begge dei du har sett på som er anbefalt max båt 38" 0g 48, og feks Engbo XF75R som er anbefalt max båt 45". Og enda kan du sette inn større seinare om du velger "feil" no. Eg satte inn Engbo XF90R 24V i båt på 34fot, XF90R har anbefalt max båt 50" /16,5meter(?) ,og eg ville ikkje hatt mindre. Kjekt å være hjelpen i litt vind. Altså, kjøp SE 80 om du har råd. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
JRK Svart 9.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 Har en Viksund 340, med stiv aksel. Denne har SE60 orginalt I bau og SE80 I hekk. Jeg vil antyde at jeg klarer å holde bauen opp mot sidevind opp til en plass mellom 10 og 15 s/m Sitér dette innlegget Link to post
maija27 Svart 9.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 Har SE 80 på min og såpass bør du ha! Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 9.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 SE 80 bør du ha på den størrelsen båt. Da er du ikke i tvil at den vil klare jobben. Hvis du får en i hekken i tillegg i fremtiden blir det som en drøm og lukeparkere i tillegg. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
finnmarken Svart 9.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 Tror ikke det er her du skal spare. Den dagen du virkelig har bruk for den, dvs den dagen det virkelig blåser hunder og katter, den dagen er baugpropellen aldri for kraftig. Det som er vel så viktig er å sørge for at baugpropellen får nok strøm og at spenningsfallet fra batteriet og frem til baugpropellen blir så lite som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 9.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 Har du to motorer og en sidetruster sier de som har prøvd begge løsninger at man har mest nytte av en aktertruster. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Marida Svart 9.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 Har hatt P35 med SP60, den var på kanten, monter SE 80 som SoBo her anbefaler. Meget viktig å legge merke til at 185mm tunell kommer i to veggtykkelser, velger du den tynneste kan du ikke automatisk bytte til større augpropell siden. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 9.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 Ja gå for SE80. Som jeg har nevnt tidligere i slike sp.mål gikk jeg for modellen over den som ble anbefalt for meg da jeg monterte i min båt. Er vel SE80 jeg og har hvis jeg ikke husker feil. Den minste med dobbel propell. Skyver godt og dermed trenger jeg ikke bruke den lenge om gangen... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Komodo Svart 9.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 Gå for en SE80, det er min anbefaling. Vi har SE80 i vår 30` Viksund, ville ikke satt inn en SE60 i en P35. Men husk en ting til. Det er vel så viktig at du legger opp med kraftige batterier og grove kabler som å kjøpe større (el) motor. Disse trusterene spiser startbatterier til frokost, så belag deg på å sette inn ei skikkelig pakke. Det Sleipner anbefaler er for knapt mener jeg. Det gjelder også kabeldimensjoner Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jori Svart 9.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 Jeg har en QL600 som er på 4 KW, midt i mellom de to du ser på. Jeg synes denne er for liten og hvertfall i vind. Har nå flyttet om og lagt eget batteri fremme ved thrusteren, håper på bedre resultater til sommeren. Men hør på gode råd her, gå for den store. Utrolig irriterende i vind og bare i beste fall ligge stille. QL anbefaler kabler på 95mm2 mellom 1-10 meter og 120mm2 mellom 10-33 meter. Batteriet de anbefaler min. 100ah min 800CCA. Tror dette er viktig informasjon å etterfølge Sitér dette innlegget Link to post
princess 2 Svart 9.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 Har se80 på min princess 35 Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 9.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 Jeg har en QL600 som er på 4 KW, midt i mellom de to du ser på. Jeg synes denne er for liten og hvertfall i vind. Har nå flyttet om og lagt eget batteri fremme ved thrusteren, håper på bedre resultater til sommeren. Det blir garantert bedre, også er det ikke minst mye enklere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.