Jump to content

Cobra 860 Sport. Bmw v12 Supercharger prosjekt


FalconFantino 26

Recommended Posts

Heisann.
Holder på med et båtprosjekt.
2000mod Cobra 860 sport.
Kjøpte båten uten motor og drev, men står mercruiser bravo transom på den.
Tenkte bare og overhale transom og finne meg et nytt eller nyoverhalt drev.

Hvilket drev vil bli best for meg tro?

Båten er ca 28 fot.
Vekt ca 3000kg med fulle tanker og to mann ombord.
Motor. Bmw 5,0 v12 kompressor. 500hk 700nm på bf95 og 600hk 780nm på e85.
Maks turtall 6200rpm

Videoklipp fra dynokjøring hos VS motor.

http://www.youtube.com/watch?v=Fo_M3umSijk

bilde

Link to post

Artig børse med litt spesiell motor, men med den motoren tviler jeg på at du får et standard drev til å holde særlig lenge,

 

Bravo One er nok det nærmeste du kommer, det skal kunne klare opp mot 600hk, men med over 700nm så tviler jeg på at det holder.

 

Jeg ville nok til nød sett etter et Bravo XR drev, eller noe annet High Performance fra Merc, og det er vel ikke sikkert det holder i lengden heller, og da er det IMCO eller Max som gjelder.

Link to post

XR leveres på dieseldyra til CMD med noe over 700 Nm - og det holder. Det er ikke vanskelig å kjøre sånt i stykker om du ikke styrer gassen rett. Men det er da også mulig å ikke kjøre det i stykker med å bruke hodet og gassen.

 

Med en Bravo1 propell (som er snill på momentet den overfører) og god styring av gassen når båten/propellen forlater og lander i sjøen bør det gå bra.

Link to post

Hadde håpet et Bravo one xr skulle holde ja. båten skal uansett ikke brukes til ekstremkjøring, men er jo gøy å vite at man kan kjøre grisefort når været tilsier det:)

og som flere nevner over her så skjønner jeg at man må tenke seg om når det gjelder gassbruk.

 

Har lite peiling på hva som er gunstig mtp. utveksling?

 

Ang Headers så er de under konstruksjon. De på bildet ble brukt under dynakjøringen. Var litt mottrykk, men ikke så mye at det hadde noe spesiell betydning, men JA de skal av,

Header blir bygget i 316 rustfritt, 42,2mm rør fra hver sylinder og opp i et 88,9mm samlerør. veldig enkel konstruksjon. 104mm kjølekappe rundt..

Raka rør ut i speilet, men har innsatser for å putte inn fra utsiden som demper bråket litt.

 

Ecu er Autronic sm4

Cdi Tenning med 12stk Msd coiler.

 

kjøler fra Bowman til vann.

Har thermostatstyrt kjøler til olja.

To stk Johnson f6s Highspeed impellerpumper montert i fremkant på motoren koblet mot kamakslene. fordelerlokk er fjernet så jeg lager en medbringer som passer der Rotoren sto:)

Link to post

Her er noen bilder fra bygginga av hengeren.

Båten ble hentet i Arendal og dratt på henger til Nesna i Nordland. Båten er kanskje litt i største laget og hengeren jeg fikk tak i var i minste laget så jeg såg så mørkt på den turen at det endte med at jeg leide inn en kamerat som er litt mer modig på sånne spennstige turer..

 

Lasting i Arendal:

bilde

 

 

Bygging av henger:

bilde

 

 

Klar for tilpassing av båten:)

bilde

Link to post

Utveksling - som tommelfingerregel - laveste turtall på propell er best for maks hastighet. Og med din momentkurve har du sikkert mye moment lavt nede på kurven så det bør ikke gjøre.

 

Med antatt v max som 58-60 knop. Virker ok med 3000 kg og ca 500-550 på propellen og konservativ tanke om 5200 rpm ved WOT og 1.5 som utveksling og 12% slip gir det 24" pitch på propell. Har ikke funnet noen spec på kurven om max HP/Nm. Men den motoren har sikkert ikke vondt av å gå på max 5200.

Link to post
  • 2 uker senere...

Registret på disse motorene er kraftig så ingen fare, men er kommet til en annen løsning. pumpa blir montert mot akselen på kompressoren.

Turtallet der er litt i høyeste laget, men det bør gå.

pressa har 4150rpm når motoren har 6000rpm så ved masj på rundt 4000rpm så har pumpa det helt fint, får ei pumpe i morgen så får jeg sett litt mer på det.

Link to post

Jeg har da fått ei Johnson impellerpumpe.. F8B-5001 den leverer ca 210L v/2000rpm.. Denne pumpa har elektrisk kobling, men dette fjerner jeg og den blir da helt lik typen som heter F8B-8.

mitt spørsmål er da.. vil denne pumpa tåle å gå på 2500-3000rpm over lengre tid? og opp til 4150rpm ved en skjelden anledning og forholdsvis kort tid? (Full gass) :)

Kjølerne jeg skal bruke blir store så pumpa får svært lite mottrykk.

Link to post

Hei Lamek,

generellt om kjølevannspumper så er max rpm veldig avhengig av lagertype - med gode kulelager kan disse gå opp mot 5000 rpm.

 

Men en Johnson F8 skal ikke over 25-2800rpm ifølge dem selv. se mer på http://www.rosesmarine.com/pdfs/OEM_book.pdf

 

Du drever dem om med ulik dia får å få dem ned i rpm - men dette ville jeg brukt litt knoting for å få rett. Kjøling er viktig - og bensinmotorer genererer mye varme ( og mye mer enn diesel) på lave turtall! Det er litt problemet - du må ha mye kjøling allerede på lave turtall og så må den klare turtallsområdet du trenger.

 

se faktaark på denne pumpen

http://www.spx.com/en/assets/pdf/IB-504_5001.pdf

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post

Denne har jo dobble kulelager så jeg ser ikke helt problemet.

Grunnen til turtallet er at jeg vil montere den direkte på akselen til kompressoren for å slippe reimdrift.. Reimhjulet i fremkant på motoren er så stort at jeg ville fått plassproblemer om jeg skulle montert et reimhjul på pumpa som vil gi rett rpm. Har heller ikke plass å sette et mindre reimhjul på veiva da kamreimhjulet til pressa er montert der.

Fikk beregnet at jeg trenger ca 100L pr.min til denne motoren. Pumpa jeg har fått leverer over 200L pr.min så det skal bli nok.. Lagrene i pumpa er jeg ikke redd for. Lurer mest på om impelleren tåler det.. Sier levrandør maks 2800rpm, så er det jo sikkert litt sikkerhetsmargin:-)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...