Jump to content

Cobra 860 Sport. Bmw v12 Supercharger prosjekt


FalconFantino 26

Recommended Posts

du får legge ut bilde av den. Og prøve Laseren med gjenstøpte hull :) Burde iallefall gi mindre slipp i mellomregisteret. (Men mistenker som Alfaalfa sier, du trenger også mer bladareal)

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått testet litt, men det ble ikke helt bra.. Var bake på badeplattformen i ca 30knop for å se hvor vannlinja treffer undervannshuset.. Ser ut som at vannet er 4-5cm under kanten på braketten og siden den flukter med lavitasjonsplata så bår det være høvelig greit, men det kunne nok blitt bedre om jeg senker motoren ett hakk, men skal vente med det til jeg har fått testet nye propellen som kommer til uken:-)båten skal også opp til sliping og bunnsmøring:-)

Link to post
Share on other sites

Båten skal på sjøen i sommer, men trenger litt tips og triks:-D

Tenker å montere en utenbordsmotor for denne sommeren da jeg har en 03mod Yamaha 225hk 4t liggende på lur:- også monterer jeg motoren på en brakett.

Denne skal selvfølgelig bygges under badeplattformen slik at den ikke synes.

 

Det jeg da lurer på er;

Hvor høyt i forhold til kjølen bør kavitasjonsplata på motoren være?

 

Det var smart å montere motoren på brakett., men...Det er tre kritiske faktorer for at dette skal bli vellykket.

 

Det første er monteringshøyden på braketten. I ditt tilfelle ser jeg at du har montert den ca 10 -20cm for lavt.

det gjør at den fungerer som et trimplan , når du kommer opp i fart. Det er lett å komme i plan , men det blir umulig å få trimmet båtenut av vannet og oppnå fart. Når du trimmer ut mister propellen grepet. Braketten må ikke være i kontakt med vannet når du trimmer ut..

 

 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Det neste er motorhøyden. Den bør være slik at senter propellaksel ligger ca 1-2 tommer under kjøl.

Det tredje er propell. Propell med høy rake gjelder.

Gjennomfør dette og båten gjør 40+ gps knop

 

Flytt motor og brakett 10 cm opp, og sommeren er reddet.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hvis du ser etter så er braketten vinklet oppover 12-13 cm... Som skrevet rett over så var jeg bak på båten under fart for og se og braketten er ikke i kontakt med vann i fart..

Om du ser på innfestningen mot speilet kan du også se at den er montert 2-3cm over kjølen slik at den ikke skal dra med seg vannet opp.

 

Har bestilt en Revolution 4 propell 14 5/8 x 20

Redigert av Lamek (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da var propellen montert. Måtte dreie av den spesialskiva som ligger innerst på propellakselen da den bygde for mye. tatt av 5 mm så nå ble det bra:)

Får håpe det blir litt mer skyv nå.. Strax ferdig med å slipe ned hele skroget også så blir den glatt og fin med ny bunnsmøring:)

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Redigert av Lamek (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt avhengig av propell (fast hub) og evt hub kit. Mercury har ift andre lange splines og lang berøring. For å få liten belastning på splines.

 

Om ikke du har feil hub kit? Evinrude har kortere splines men samme antall og bredde.

Kan bli veldig kort berøring...

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da har jeg fått prøvekjørt:-)

Hadde båten oppe og slipet vekk all gammel bunsmøring.. Primet å lagt på nytt:-) revolution propellen flytter jaggu mye vann:-)

Masjfart 30knop på 4200rpm. Toppfart 39knop på 5400rpm. Kan trimme ganske bra nå:-)

Link to post
Share on other sites

Ja, sprek båt.

 

Etter å ha skumlest tråden, virker det som propellbytte og sliping ga vesentlig bedre marsjfart, men lite på toppfarten, 2 knop.

 

Egentlig litt vanskelig å avgjøre hvor mye den nye propellen har gitt, så lenge som du samtidig har slipt og stoffet hele bunnen. Kan jo tenkes at det er der gevinsten på farta ligger. Ligger brått mange knop, bare i å steame bunnen.

 

Ellers så kan det være en risk for helsa til motoren, å plage den med mye last, full gass og lave turtall på WOT, men det visste du nok allerede.

 

Kan være litt interessant å høre litt mer om hva du selv mener om fart, balanse, baugløft, osv, du som kjører båten.

Link to post
Share on other sites

Synes båten oppfører seg fint nå. Dra den høvelig lett opp i plan både med og uten last. Reagerer fint på trim og får bra baugløft.

 

Den gamle propellen hadde elendig mellomregister, men funket bra i over 30knop da båten kommer skikkelig opp av vannet i det fartsområdet.

 

Ang toppfart så vet jeg ikke hvor mye mer som er mulig mtp. Vekt, skrog og ytelse.. Sammenlignet med en identisk båt som hadde brakett av rør og montert motorheis settback på 60cm og en suzuki 300hk så hadde den en toppfart på 44knop.. Denne båten med mercruiser 300hk innenbords gjør heller ikke mer en rundt 42knop.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...