FalconFantino 26 Startet 11.Januar.2014 Link til dette innlegget Startet 11.Januar.2014 Heisann. Holder på med et båtprosjekt.2000mod Cobra 860 sport.Kjøpte båten uten motor og drev, men står mercruiser bravo transom på den.Tenkte bare og overhale transom og finne meg et nytt eller nyoverhalt drev.Hvilket drev vil bli best for meg tro?Båten er ca 28 fot.Vekt ca 3000kg med fulle tanker og to mann ombord.Motor. Bmw 5,0 v12 kompressor. 500hk 700nm på bf95 og 600hk 780nm på e85.Maks turtall 6200rpmVideoklipp fra dynokjøring hos VS motor. http://www.youtube.com/watch?v=Fo_M3umSijk Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 11.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2014 Artig børse med litt spesiell motor, men med den motoren tviler jeg på at du får et standard drev til å holde særlig lenge, Bravo One er nok det nærmeste du kommer, det skal kunne klare opp mot 600hk, men med over 700nm så tviler jeg på at det holder. Jeg ville nok til nød sett etter et Bravo XR drev, eller noe annet High Performance fra Merc, og det er vel ikke sikkert det holder i lengden heller, og da er det IMCO eller Max som gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
2556cb Svart 11.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2014 Jeg hadde nok valgt Konrad drev her ja. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 11.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2014 XR leveres på dieseldyra til CMD med noe over 700 Nm - og det holder. Det er ikke vanskelig å kjøre sånt i stykker om du ikke styrer gassen rett. Men det er da også mulig å ikke kjøre det i stykker med å bruke hodet og gassen. Med en Bravo1 propell (som er snill på momentet den overfører) og god styring av gassen når båten/propellen forlater og lander i sjøen bør det gå bra. Sitér dette innlegget Link to post
2556cb Svart 11.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2014 http://www.kdtrading.no/tradingshop/konrad-drev-c-137.html?osCsid=0712afd2506680742cd5f702b35d10e9 Konrad drevene passer på Mercruiser transom også, såvidt jeg har forstått og dette holder Du kan jo sjekke om de har brukte også. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 11.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2014 Må jo lage en tråd på prosjektet slik at vi får følge med hvordan denne blir :) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 11.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2014 Et Bravo one XR burde holde, det er ikke noe voldsomme ytelser ute å går her og som afaalfa skriver så kan det meste kjøres i grus med uvettig gassing. Det er andre utfordringer her da som: du trenger eksosanlegg, helst vannkjølte lange headers. De manifoldene på bildet gjør ikke motoren sprek akkurat. Hva slags ECU bruker du? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 11.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2014 XR leveres på dieseldyra til CMD med noe over 700 Nm - og det holder. Et Bravo one XR burde holde, det er ikke noe voldsomme ytelser ute å går her Det er forskjell på bensin og diesel, og det er kanskje en ide å tenke på turtallet effekten oppnås på, og hvilken utveksling som må til for å overføre den effekten ? Sitér dette innlegget Link to post
FalconFantino 26 Svart 12.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2014 Hadde håpet et Bravo one xr skulle holde ja. båten skal uansett ikke brukes til ekstremkjøring, men er jo gøy å vite at man kan kjøre grisefort når været tilsier det:) og som flere nevner over her så skjønner jeg at man må tenke seg om når det gjelder gassbruk. Har lite peiling på hva som er gunstig mtp. utveksling? Ang Headers så er de under konstruksjon. De på bildet ble brukt under dynakjøringen. Var litt mottrykk, men ikke så mye at det hadde noe spesiell betydning, men JA de skal av, Header blir bygget i 316 rustfritt, 42,2mm rør fra hver sylinder og opp i et 88,9mm samlerør. veldig enkel konstruksjon. 104mm kjølekappe rundt.. Raka rør ut i speilet, men har innsatser for å putte inn fra utsiden som demper bråket litt. Ecu er Autronic sm4 Cdi Tenning med 12stk Msd coiler. kjøler fra Bowman til vann. Har thermostatstyrt kjøler til olja. To stk Johnson f6s Highspeed impellerpumper montert i fremkant på motoren koblet mot kamakslene. fordelerlokk er fjernet så jeg lager en medbringer som passer der Rotoren sto:) Sitér dette innlegget Link to post
FalconFantino 26 Svart 12.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2014 Og ikke minst. Vekta på motoren havner på snaue 250kg:) Sitér dette innlegget Link to post
FalconFantino 26 Svart 12.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2014 Her er noen bilder fra bygginga av hengeren. Båten ble hentet i Arendal og dratt på henger til Nesna i Nordland. Båten er kanskje litt i største laget og hengeren jeg fikk tak i var i minste laget så jeg såg så mørkt på den turen at det endte med at jeg leide inn en kamerat som er litt mer modig på sånne spennstige turer.. Lasting i Arendal: Bygging av henger: Klar for tilpassing av båten:) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 12.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2014 Utveksling - som tommelfingerregel - laveste turtall på propell er best for maks hastighet. Og med din momentkurve har du sikkert mye moment lavt nede på kurven så det bør ikke gjøre. Med antatt v max som 58-60 knop. Virker ok med 3000 kg og ca 500-550 på propellen og konservativ tanke om 5200 rpm ved WOT og 1.5 som utveksling og 12% slip gir det 24" pitch på propell. Har ikke funnet noen spec på kurven om max HP/Nm. Men den motoren har sikkert ikke vondt av å gå på max 5200. Sitér dette innlegget Link to post
FalconFantino 26 Svart 12.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2014 Skal legge ut kurven etterhvert:) Sitér dette innlegget Link to post
FalconFantino 26 Svart 26.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2014 Kom over dette drevet på finn.no. Bravo 2 x Diesel. Hvordan vil dette bli på min båt tro? Vet at det ikke vil bli optimalt, men prisen på det var veldig grei og det hadde kanskje vært fint til å begynne med.. Hva tror dere??? http://www.finn.no/finn/boat/parts/object?finnkode=45841856 Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 26.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2014 http://www.blocket.se/stockholm/Bravo_XR_drev_och_Xr_skold_48287121.htm?ca=15&w=3 For eksempel?! Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 26.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2014 Du kan ikke bruke Bravo two til sånn båt da. Stor propelldiameter og feil utveksling. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 26.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2014 Er du sikker på monteringa til vannpumpene er så lur? Det kreves en del krefter å drive de Sitér dette innlegget Link to post
FalconFantino 26 Svart 26.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2014 Skjønner. Sitér dette innlegget Link to post
FalconFantino 26 Svart 26.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2014 Registret på disse motorene er kraftig så ingen fare, men er kommet til en annen løsning. pumpa blir montert mot akselen på kompressoren. Turtallet der er litt i høyeste laget, men det bør gå. pressa har 4150rpm når motoren har 6000rpm så ved masj på rundt 4000rpm så har pumpa det helt fint, får ei pumpe i morgen så får jeg sett litt mer på det. Sitér dette innlegget Link to post
Permagne Svart 27.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2014 Spennende prosjekt. Har lekt litt med tanken på et prosjekt med Cobra 860 selv. Hold oss oppdatert :D Sitér dette innlegget Link to post
FalconFantino 26 Svart 27.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2014 Jeg har da fått ei Johnson impellerpumpe.. F8B-5001 den leverer ca 210L v/2000rpm.. Denne pumpa har elektrisk kobling, men dette fjerner jeg og den blir da helt lik typen som heter F8B-8. mitt spørsmål er da.. vil denne pumpa tåle å gå på 2500-3000rpm over lengre tid? og opp til 4150rpm ved en skjelden anledning og forholdsvis kort tid? (Full gass) :) Kjølerne jeg skal bruke blir store så pumpa får svært lite mottrykk. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 28.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2014 (redigert) Hei Lamek, generellt om kjølevannspumper så er max rpm veldig avhengig av lagertype - med gode kulelager kan disse gå opp mot 5000 rpm. Men en Johnson F8 skal ikke over 25-2800rpm ifølge dem selv. se mer på http://www.rosesmarine.com/pdfs/OEM_book.pdf Du drever dem om med ulik dia får å få dem ned i rpm - men dette ville jeg brukt litt knoting for å få rett. Kjøling er viktig - og bensinmotorer genererer mye varme ( og mye mer enn diesel) på lave turtall! Det er litt problemet - du må ha mye kjøling allerede på lave turtall og så må den klare turtallsområdet du trenger. se faktaark på denne pumpen http://www.spx.com/en/assets/pdf/IB-504_5001.pdf Redigert 28.Januar.2014 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FalconFantino 26 Svart 28.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2014 Denne har jo dobble kulelager så jeg ser ikke helt problemet. Grunnen til turtallet er at jeg vil montere den direkte på akselen til kompressoren for å slippe reimdrift.. Reimhjulet i fremkant på motoren er så stort at jeg ville fått plassproblemer om jeg skulle montert et reimhjul på pumpa som vil gi rett rpm. Har heller ikke plass å sette et mindre reimhjul på veiva da kamreimhjulet til pressa er montert der. Fikk beregnet at jeg trenger ca 100L pr.min til denne motoren. Pumpa jeg har fått leverer over 200L pr.min så det skal bli nok.. Lagrene i pumpa er jeg ikke redd for. Lurer mest på om impelleren tåler det.. Sier levrandør maks 2800rpm, så er det jo sikkert litt sikkerhetsmargin:-) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 28.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2014 Spennende prosjekt! er det en BMW V12 bilmotor du skal marinisere da eller? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
FalconFantino 26 Svart 28.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2014 Jepp:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.