Jump to content

Cobra 860 Sport. Bmw v12 Supercharger prosjekt


FalconFantino 26

Recommended Posts

Da har jeg fått gjort ferdig innfestningen til pumpa. Blir å lage en skjerm over reima som også blir feste til pumpa..

pumpa blir stående oppned. altså med braketten opp, så jeg tror det blir fint:)

Har bestillt en litt snillere "Kam" og impeller til pumpa da standard er beregnet for lavere turtall og størst mulig kapasitet.. Med den nye kammen og høytrykks impeller håper jeg den vil klare 4000rpm over kortere perioder:)

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post

Sliter litt med høyde faktisk. Har 8cm plass over selve pressa så jeg vurderer å bygge et nytt innsug som passer bedre:) motoren kommer fra en 90mod Bmw 750. Det er første generasjon v12. Fra 1988 til 1994 het de m70b50. Det unike med disse er at de har bare 8,8:1 i comp. Og har originalt smidde råder. Disse motorene med et godt oppsett på bensin og tenning klarer 1100hk før de begynner å svikte. Det er selvfølgelig i bil og der er jo belastningen endel lavere. Tror nok denne skal holde godt med 600hk.. For sikkerhets skyld skal jeg av med toppene, få de planet og frest inn pianotråd. Dette forsterker toppakningen en god del så sjangsen for å blåse den blir mindre:-)

 

Nå klår det bare i fingrene mens jeg venter på eksosflensene slik at jeg får begynne med manifoldene:-D

Link to post

Pianotråd er f.eks en kobbertråd som er ca 1mm tykk. Man freser et spor vanligvis i blokka rundt alle sylindrene 2-3mm fra kanten. Sporet er ikke dypere en at man får felt halve tråden nedi. Når man da legger på toppakning og monterer toppen vil denne skjære seg inn i toppakninga og dermed er den låst og det må mye mer til for å blåse den:-)

Link to post

Her kan du se et eksempel..

Jeg velger å felle den inn i toppen av den enkle grunn at v12 blokka er av aluminium og ved et havari der pakninga blåses ut så kan dette ødelegge blokka.

litt mindre omfattende å bytte en topp... Vanligvis er jo motorblokkene av jern og da er det helt knall å felle ned tråden da denne tåler mer:)

bilde

Link to post

Da har jeg såvidt begynt med manifoldene. Målt ut og merket opp.

Har ikke fått eksosflensene enda, men fant en flens fra en annen bmw motor som har samme avstand mellom eksosportene så da har jeg å bruke som mal:)

Måtte begynne med å rette røret da det av en eller annen grunn var bue i det, men det er jo fort gjort med litt varme.

manifolden blir laget i 88,9x2mm rør. kjølekappa rundt blir 114,3x2mm. Rustfritt 316.

Det blir også sveist inn muffe for sinkstav og lamda på begge sider raka rør ut med to endestusser på 114mm over badeplattformen:)

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post

Hei, jeg håper du skjønner at dette er godt ment og du sikkert har tenkt på dette. Men du bør lage en manifold løsning der eksosen må opp i en bue før den går ut av akterspeilet. Jeg har en kompis hvis big block fikk vann inn i eksosen av en bølge fra akter. Det kom vann i sylinderen og BANG. Selv i drift. Trodde ikke det kunne skje, men jeg har en garasje full av amerikansk katastrofe som bevis...

Så husk at du må ha god høydeforskjell fra eksosens utløp på akterspeil til høyeste punkt før du legger dette ned til eksosportene på motoren!

Fra min Cummins installasjonsmanual;

Wet Exhaust System – Height Above Loaded Waterline

! Wet exhaust systems installed with the exhaust manifold or turbocharger outlet greater than 305 mm

(12 in) above the loaded waterline must meet the following requirements:

• The highest point in the exhaust system must be dry and at least 305 mm (12 in) above the

loaded waterline.

! Wet exhaust systems installed with the bottom of the exhaust manifold or turbocharger outlet less

than 305 mm (12 in) above the loaded waterline must meet the following additional requirements:

• The highest dry point of the exhaust system before the water injection must be dry and at least

305 mm (12 in) above the loaded waterline, or any other waterline created by standing water

within the exhaust system.

• If using a water lift muffler or similar component, a riser in the exhaust system must be

installed on the outlet of the water lift muffler, with the bottom of the riser at least 305 mm (12

in) above the loaded waterline and the exhaust outlet at least 12” below the bottom of the riser.

Link to post

begge sider raka rør ut med to endestusser på 114mm over badeplattformen:)

 

 

 

 

 

 

 

Ikkje gjør det. Du kommer til å angre på dette raskere enn du aner. Det blir kansje moro de første 10 minutta etter dette bare utrolig slitsomt. Raka rør gir overhodet ingen go'lyd elr noe som minner om det. Det blir bare et helsikes skarpt brøl og alt annet enn tøft.

Et slikt oppsett kan fungere i bil da motoren stort sett går meget lett dvs det blir ikkje så mye lyd annet enn når en tråkker på gassen men i båt er det alltid motstand og dertil med bråk.

Det er brummlelyden du vilha og da MÅ du ha en demper.

Beste lyden etter min erfaring får du meg å ha en stor fellespotte type rør på tvers elr en slik gummisak med rustfrie ender med litt løft på hver side om du ikkje har plass.

volvoex.jpg

Link to post

Manifoldene blir svært enkle. 6-1.. Men med 88,9mm collektor så blir det ingen problem.. Rørene fra flens til collektor blir ca 18cm da manifoldene monteres høyt. Inni collektoren vinkles eksosen bakover med et 30graders bend:-)

 

Alfaalfa. Dette er selvfølgelig tenkt på. Manifoldene blir liggende ca 20cm over utløpene. Disse ligger 15-20cm over vannoverflaten så der er høyde nok:) innspill å spørsmål er bare positivt:-) fort gjort å gjøre små feil som kan få fatale følger.

Link to post

Plutonium:-) jeg har laget innsatser som monteres fra utsiden som demper lyden. Har ikke plass til eksospotter i motorrommet:-)

Det er 3 skiver som er montert på en aksel med 5hull i hver. Har laget mange sånne til båter og de er utrolig effektive..

Tar 1min å montere/demontere så showfaktoren er lett tilgjengelig:-D

Link to post

Flott at du har tenkt på å hindre mulig tilbakeslag av vann i eksosen!

 

På min CMD diesel så er det montert enn såkalt heavy duty engine coupler som sitter på svinghjulet.

Se http://www.mercstuff.com/couplers.htm nederst på siden. Denne er ca flush med kåpa der hvor gummien sitter. Det skal være 3,5 tomme fra svinhjulet ifølge denne leverandøren. Så har du den tuppen ut der nippelen for grease sitter den bygger en del ekstra og rekker på min lenger ut enn ørene på svinghjulskåpa. Som du ser av bildet så har denne ikke slisser/spor ut i den delen som nippelen sitter på. Denne forlengeren er bare for å komme til lettere å presse fett inn på splines på akslingen. JEg er ikke sikker på nøyaktig hvor mye ekstra den bygger med har kikket på akslingen på drevet og det skal være opp i mot 5,2 tommer totalt. Så ca 13 cm.

 

Denne coupleren tåler ihvertfall momentet på min diesel på ca 704 Nm. Det finnes kraftigere couplere fra andre leverandører...

 

I det flott været (not!) her på østlandet så tar jeg ikke en tur ut og opp til der båten er lagret for å måle, og det er nesten umulig å oppdrive mål fra amerikanske leverandører. De er ikke helt på nivå med oss europeere når det gjelder dokumentasjon og måltaking.

 

Men jeg trosser været om det er nyttig for deg ila helgen (det er alltids noe som skal gjøres, tas mål av eller gjøres)

Link to post

Ja ok. Jeg har den typen som er avbildet over. Ble meg fortalt at det er samme koblingen som heavy duty bare at den ikke har den hylsa for enklere smøring.

Snakket med en kar som var fra Røyse som driver endel med gromme motorer og han mente den skulle holde i massevis:)

 

På min motor er det noe mindre svinghjul slik at jeg får dreiet av den koblinga slik at den blir 270mm i diameter. Sentreres i et spor på et hjemmelaget svinghul og det lages nye bolthull:)

Har fått tak i svinghjulskåpe fra mercruiser 4,2 som jeg skal bruke, denne passer bedre mot min motor en den store som er på 7,4l..

 

Splinesen er jo ganske lang på drivakselen så om enden på gummikoblinga flukter med kåpa så gjør jeg det likt på min:) tror det er litt å gå på der.

 

Edit: Ser på siden der nå at heavy duty har rustfri splines, men forstår jeg rett når jeg leser at den er for kraftige motorer med lavt turtall? med andre ord kraftige diesel motorer?

Redigert av Lamek (see edit history)
Link to post

Den heavy duty couplern kommer nå på Mercruiser sin 8.2 liter HO (og sikkert den del andre også, men sjekket at det kom på denne) dvs 430 hk og den kommer på diesel. Den med lang hylse og den med kort hylse har like lange/dype splines. Det er kun smøremuligheten som er forskjell på de to.

 

Dybden på den heavy duty couplern uten smørehylse skal altså være 3,5" fra svinghjulet til gummikanten og det ser ut til å flukte med kåpa. Og det er altså litt lenger inn (mot baug) enn ørene på kåpa som skal hvile på inner transom.

 

Så artig med noen som tar'n helt ut! Bare si ifra om du trenger input! Har montert min CMD selv. Gøy men mye mye enklere enn dette du driver med!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...