Allan E Svart 2.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2014 Ja jeg tenkte på eksosplata. Frykter at hvis all eksos skal forbi tre slike plater så får du en motor med pusteproblemer. Eller har jeg misforstått? Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 3.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2014 http://www.youtube.com/watch?v=_z1_BzC7-GY#t=716 Blir vel lignende lyd uten eksosplater.... Sitér dette innlegget Link to post
FalconFantino 26 Svart 3.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2014 Allan. Tankegangen er rett, men her er eksosen veldig overdimensjonert så det skal nok gå bra:) På filmen over så lurer jeg på om der er en m73 motor. Det er nyere versjon av motoren jeg har, Den har ikke samme topper og mye høyere kompressjon så det en god del kvassere lyd i den. De har også tørr eksos. Tror nok min får en god del dypere lyd, men det vil nå vise seg:-) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 3.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2014 Han svensken her bryr seg ikke så mye om lyddemping! artig type hehe! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Teerex Svart 3.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2014 (redigert) han skulle vel si gallons pr. smile, eller kanskje smiles pr. gallon.. så sa han smile pr. mile. hahaha Litt mere mottorlyd her Redigert 3.Februar.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
FalconFantino 26 Svart 4.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2014 Hehe.. sprek fyr:) Sitér dette innlegget Link to post
FalconFantino 26 Svart 4.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2014 Da har jeg fått motoren som skal brukes. Demontert topper og gjort dem klar for å sendes til bearbeiding. Nå blir det å begynne med svinghjulet. jeg har kjøpt kobling til 454 motoren, Altså den store, men det blir for mye styr med å tilpasse da den er større en selve svinghjulet. I stedet skal jeg bruke samme kobling som står på cummins/mercrusier qsd. Denne skal være skal være like sterk:) Ligger bilde av den nederst:) Sitér dette innlegget Link to post
shyggen Svart 4.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2014 OT: savner denne motoren, helt enorm motor, hadde en -97 BMW 750.. Latterlig lett og, blir å holde øye med denne tråden :D Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 5.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2014 Blir skøy og følge med denne :) Skal du flytte over vifta og alt til den nye motoren du har fått i hus eller? Sitér dette innlegget Link to post
FalconFantino 26 Svart 5.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2014 Jepp.. den motorens som pressa står på nå er bare en "Dummy" motor for tilpassing av div deler:) Sitér dette innlegget Link to post
FalconFantino 26 Svart 5.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2014 Kom over denne fine saken rimelig på finn.no.. Deilig å bli selvhjulpet:):):):):):):):) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2014 den ser gammal og tung ut? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
FalconFantino 26 Svart 5.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2014 Hehe. Ja den er hundgammel og sikkert ett tonn, men den gjør jobben sin alikevell:-) Sitér dette innlegget Link to post
Permagne Svart 6.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2014 Jo tyngre jo bedre når det kommer til slikt utstyr. Orker du å slepe den bort fra "selger" får man disse rimelig vil jeg tro. :-D Gratulerer Sitér dette innlegget Link to post
FalconFantino 26 Svart 6.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2014 Hehe. Den sto på Vestnes ved Molde så jeg får den fraktet Nesna i Nordland så litt styr ble det for selger.. Ga 5000,- også ble det 2000,- i frakt:-) Sitér dette innlegget Link to post
FalconFantino 26 Svart 21.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 LIten stund siden det har vært update her.. Grunnen er vel enkelt og greit at det ikke har skjedd så mye i det siste. Arbeidssituasjonen har gjort til at det blir endel mindre tid hjemme fremover slik at dette prosjektet minst sannsynlig blir klart til våren. Jeg er ingen tilhenger av hasteprosjekt der ting blir kastet sammen så 2014 sessongen med v12 blir desverre ikke noe av... MEN. Skal ikke skuffe helt. Båten skal på sjøen i sommer, men trenger litt tips og triks:-D Tenker å montere en utenbordsmotor for denne sommeren da jeg har en 03mod Yamaha 225hk 4t liggende på lur:-D Jeg demonterer transom og tetter hullet med ei rustfri eller aluplate også monterer jeg motoren på en brakett. Denne skal selvfølgelig bygges under badeplattformen slik at den ikke synes. Det jeg da lurer på er; Hvor høyt i forhold til kjølen bør kavitasjonsplata på motoren være? Tenker jeg monterer en powerlift i tillegg slik at motoren kan kjøres opp ved kjøring i sakte fart. Har forstått det slik at motoren blir ganske lav i sjøen ved saktekjøring og når man slakker av så det er vel en stor fordel at motoren kan løftes opp.. Motoren kommer ca 80-100cm bak speilet på båten. Sitér dette innlegget Link to post
FalconFantino 26 Svart 21.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 (redigert) MERK: DETTE ER KUN EN MIDLERTIDIG LØSNING FOR Å REDDE BÅTSESSONGEN:-D Redigert 21.Februar.2014 av Lamek (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FalconFantino 26 Svart 23.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 Må vel oppdatere litt da:) Som sagt ble det utenbordsmotor i år på brakett og denne er strax på plass Venter bare en låsering til impelleren, samt få montert hovedstrømbryter og rydde litt i motor/lasterommet så er den klar:) Motoren som er satt på er min far sin Yamaha 225AET 4t. Denne kjøpte han for 3-4 år siden rimelig da den ikke ville gå slik den skulle. Dengang brukte vi mange timer med feilsøking før vi fant ut at det var hjernen som var gåen. Ny ble kjøp til den nette sum av 32000,- Da den nye hjernen ble montert gik den som en drøm i 3-4 Timer før den begynte å harke litt også gikk over til å bare gå på 5 sylindre. var ikke noe ulyd av den så jeg lurte meg forsiktig hjem de siste 2-3 milene. Motor ble tatt opp og feieln viste seg å være ventil havari på syl:1 ventilen var bare litt bøyd, men det hadde brekt et stykke av ventilforingen som hadde rassert stemplet og kammeret i toppen. Toppen ble sendt til reparasjon og årsaken til havariet var at en ventilfjær hadde knekt. Jeg byttet stemplet og monterte toppen igjen, denne gangen fungerte den en prøvetur på 20min og da den lå på tomgang mens jeg fortøyde båten kom det to knekk også stoppet motoren.. Denne gangen var det en fjær som hadde knekt på syl:2 hele ventilen havnet inni sylinderen og ødela ene ventilsetet samt en annen ventil og et digert hakk i stemplet.. Denne motoren ble da gitt opp og min Far leverte båten til en Evinrude forhandler der han fikk montert en ny E-Tec 175hk.. Siden har motoren ligget til jeg nå tok tak i den igjen. Toppen har nå fått en ny runde med rep og det ble frest inn nytt ventilsete og alle fjærene ble byttet.. Årsaken til at de knekker var små antydninger til rust og med det fikk vi bekreftet at motoren har vært under vann. Byttet også fjærer på den andre toppen, men uten og demontere, da jeg holdt på med denne oppdaget jeg til min forskrekkelse at strammeren til kjedet mellom kammene var utslitt, fikk heldigvis tak i en brukt som var i bra stand da ny koster 4400,- Da jeg skulle montere denne så jeg straks at noe var feil... Strammeren hadde stått feil vei???? med sleiden mot den siden av kjedet som er stramt. på dette tidspunktet hadde jeg alerede fått den nye strammeren, men denne passer jo selvfølgelig ikke siden den skal monteres andre veien og på den siden er det jo ingen oljekanal som gir trykk og smøring til kjedet.. Etter litt spekkulering boret jeg inn en ny oljekanal og sveiset igjen hullet på andre siden og vips så kunne strammeren monteres fungerende og riktig vei:):) Motoren har nå vært prøvekjørt litt og stått å gått på land i ca 1 time og den låter veldig fint. Får håpe jeg går en fin sesong i møte uten å bli mere plaget nå:) Bytte av fjærer med trykkluft i sylinderen. Tettet oljekanal Ny oljekanal i midten:) Montert:) Den sto montert med sleiden innover da jeg åpnet motoren og de var ca 0,5mm igjen med plast før det hadde blitt metall mot metall.. Nå blir det bra:) Nytt Dashbord måtte jeg også lage:) Sparcoratt må man ha:) Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 Snacsy Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 det var mye krøll med en motor på kort tid, men greit når man graver seg ned i materien og klarer å se hva som må ha skjedd. Er vel nærliggende å tro at det er saltvann som tok knekken på hjernen også..? . Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 24.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2014 hva med den strammeren... tidligere produksjonsfeil eller monteringsfeil gjort av noen ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
bukt Svart 24.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2014 (redigert) Ikkje gjør det. Du kommer til å angre på dette raskere enn du aner. Det blir kansje moro de første 10 minutta etter dette bare utrolig slitsomt. Raka rør gir overhodet ingen go'lyd elr noe som minner om det. Det blir bare et helsikes skarpt brøl og alt annet enn tøft. Artigt prosjekt ... spennende å se hva den gjør ferdig på vannet... Det er nok litt smak og behag... ingenting er mer musikk i mine ører enn en v8 i fullt drag utover fjorden . støy for noen idyll for andre... Forrige båt hadde strake rustfrie eksosrør uten demping på høykomp motor ... bråkte ikke så mye oppi båten , gikk fint å snakke der under tomgangskjøring... det som virkelig laget støy når man kjørte fort var vinden som gjorde at man ikke hørte de andre.. ikke eksoslyden... den høres mest bak... Viktig å la motoren bli kvitt all luften den suger inn ... Redigert 24.Mai.2014 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FalconFantino 26 Svart 24.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2014 Ivar: Ja jeg vil tro at det er sjøvann som har tatt knekken på hjernen også. Elnettet ser ut til å være byttet. Teerex: Dette er rett og slett en monteringsfeil med feil del av en eller annen tulling.. Det er jo en strammer i hver topp og de er like bortsett fra at de har oljekanalen på hver sin side av braketten den festes med. så jeg har strammer til en venstre topp på høyre siden, men nå er den jo modifisert slik at den kan brukes og ikke minst montert rett vei:) Bukt: Jeg er også glad i litt lyd:) og når jeg først skal ha en 12èr så skal det bråke litt:) Har en 2000mod Bmw m5 til familiebil og denne har åtter og en god del mindre lyddempere en originalt:P Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 24.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2014 Denne har jeg gått glipp av. Hyggelig å se flere BMW "kjenninger" driver med båt også :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2014 apropos lyd, går vel å lage sk. "silent choice" løsning, hvor man selv kan velge om man vil kjøre dempet eller med raka rør..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.