Jump to content

Cobra 860 Sport. Bmw v12 Supercharger prosjekt


FalconFantino 26

Recommended Posts

Da har jeg fått skuta på sjøen og maskinen fungerer fint:-)

Men er litt usikker på propell da den oppfører seg litt rart.

Den som står på nå er 14-1/2 x 19. Den kommer opp i plan greit, men har bare 26knop på 5000rpm. Den drar 6100rpm på full gass og da har farta økt til 37knop.

Når jeg kommer over 30knop blir båten helt anerledes den legger seg fint ned med snuten og det virker som at den går mye lettere.

En annen ting er at den reagerer ikke så veldig mye på trim, men den begynner å trekke luft på ca80%. Regner med den ikke reagerer så mye pga at den er såpass lang og tung.

 

Noen som har noen anbefalinger?

Flytte oppe eller ned motor?

Mer eller mindre pitch?

Større eller mindre propell?

 

Tips mottas med stor takk:-D

Link to post
Share on other sites

ser ut som relatift store ventilasjonshull i propellen,

jeg har en Turbo quest propell der disse ga "sluring" i marsfart, tettet de igjen for å prøve og da ble det bra. Mercury har plastplugger som muligens passer , "PVS" , med forskjellig hullstørrelse slik at man kan finjustere hvor mye eksos som slipper ut for å hjelpe båten opp i plan

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Er jo en quiksilver propell fra mercury som står på så det kan tenkes:-) så det er for eksos de hullene ja... Trenger man de i det store og hele? Skal prøve en propell i morgen med 21 pitch, men mistenker at den kan bli litt tung..

Link to post
Share on other sites

Bare tett igjen disse hullene! Enten støp igjen med epoxy, eller en annen filler eller PVS-plastpluggene fra Mercury.

 

Og du må nok opp i bladareal for å få nok skyv. Enten med større 3 bl eller til en 4 blads propell. Gjerne med generøst med cupping (dobbelcup)for å ha mer bitt og flytte vann, og/eller større diameter - slip er mellom 33-23% - alt for mye.

 

Du bør nok ha mer rake for å kunne løfte baugen mer for å få mindre våt flate.

 

Men begynn et sted og test med annen propell, ikke så nøye med pitch nå til å begynne med. Viktigere å teste ulike propelldesign. Og hvordan propellen oppfører seg, så kan man finne rett pitch etthvert om den har rett egenskaper for båten.

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg tetta hullene på min prop med noe så enkelt som smeltelim - det holder enda :lol:

 

, ang 18 tommeren, skader jo aldri å prøve

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

feriehus i nærheten, "litt" lenger unna nå... har bare til motorer opp til 130hk - 4.25" hub mens din har 4,75"

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

http://www.yamahaoutboards.com/propellers/picking-a-propeller
http://www.yamahaoutboards.com/sites/default/files/pdfs/Four-Stroke-FLF300-FLF150.pdf

 

vil tro en "saltwater series" 15 1/4x19 burde funke ..?

 

hvor høyt over bunn ligger kav.plata når trimmet parallellt, og hvor langt bak bygger braketten din?

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det er ikke kun dia som gir grep...men det er om å gjøre å teste noe som gir deg grep feks;

 

3 bladere;

Mercury Mirage Plus 15 1/4x19 , Enertia ECO* 16x19, Tempest Plus 14,625 x 19

Turbo Offshore II 16 x 18

Yamaha Saltwater Series II* 15 1/4 x19

 

4 bladere:

Mercury Bravo1 15 x 22, Revolution4* 14 5/8 x 19

 

De med * er mine beste forslag, men det er dette å få tak i noen propeller som du kan få låne. Jeg har bare større stigning liggende...

Link to post
Share on other sites

er jo en nede i arendalstraktene som bruker å annonsere på finn, som har et arsenal av div propeller , men han har ikke annonse ute nå så det ut som

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Rev4 er en gla' propell til ditt oppsett vil jeg tro. Den har meget godt grep, så du kan løfte motoren. Men du trenger jo mest grepet denne gir. Og som 4bl med lang eksostube vil den løfte hekken neo og gi en bedre vinkel i sjøen og du kan ligge med trim som gir luft til vannet helt til midt på skroget.

 

Om skroget oppfører seg som det burde...du har en real setback med din motorbrakett, - spennende!

Link to post
Share on other sites

Om det er lett å få til så kunne du senket den et hakk for test. Mange av de problemene du har kan komme fra det... Selv om det ser rett ut.

 

Jeg kjenner ikke til propellen du har testet (merke modell), men det høres ut som en Ballistic som ligger i "vanlig" høyde og de trenger mer vann enn de fleste...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...