Jump to content

Rens av vanntank


Gerhard

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har en vanntank i plast, med et lite mannhull, plassert under dørken inni et skap...   Den har ikke skillevegger, skvalpeskott eller hva det heter.

 

Hvordan rengjør jeg den ?

 

Den er vel egentlig ikke så veldig møkkete og drikkevann blir det nok aldri, men jeg skulle gjerne ha vasket litt allikevel.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hej!

 

Här är nästan samma fråga och två svar jag fann på Kryssarklubbens tekniksida

 

 

Hur sköter man sin färskvattentank?

 

 

Jag har en färskvattentank i rostfritt (400 l) som förgrenar sig i kallvatten och varmvatten via en varmvattenbererdare. När jag nu fyllde på vatten efter vinterförvaringen och provade att spola, så sattes kranen igen av en ljusbrun "gegga". Efter rengöring spolade jag upp vatten i diskhon och såg tunna ljusbruna mjuka flagor i vattnet. Efter spolat en stund kom inga fler "lösa delar".

1. Vet någon vad det ljusbruna kan vara?

2. Behöver man göra rent tank och varmvattenberedare regelbundet och i så fall hur?

3. Vilket är det bästa sättet att hålla bra kvalitet på färskvattnet?

 

 

Jan Olof Stenberg

jan-olof.stenberg@imano.se

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

03-05-07 - Svar 1

Slangarna...

Vanligtvis är det avlagringar i slangarna från tanken

som släpper på våren och ser ut på det sätt du beskriver.

Byt ut slangarna om du tycker det är obehagligt. Det är hyfsat billigt och hyfsat lätt. Skruva loss i ena ändan sätt en rörstump mellan nya och gamla slangen, två slangklämmor och dra försiktigt.

 

En rostfri tank har ofta en inspektionslucka du kan öppna och rengöra för hand. Du kan även använda något specialmedel som finns på markanden för just vattentanksrengöring.

Själv tycker jag inte om att fylla tanken med kemikalier,

utan försöker med årlig rengöring och omsättning på vattnet.

 

 

Anders

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

03-05-09 - Svar 2

Rengöring färskvattensystemet.

 

Hej Jan-Olof!

Slangarna kan man rengöra invändigt genom att lossa båda ändar och sticka igenom en ståltråd och sen dra tillbaka den med en lagom tuss trassel i ändan, upprepa tills det verkar rent. Om det är lätt att ta loss och sätta tillbaka slangarna så gör man enklast rengöringen hemma i badkaret.

 

Den fasta tanken med inspektionslucka gör man bäst ren med en borste av den typ som har borst runt om (Watski 16017-23), själv köpte jag en ny för ändamålet,den var dyr men ren... Mekaniska rengöringen upprepar jag med några års mellanrum.

Bästa rengöringsmedlet för färskvattensystemet är ättika.

Varje höst nån vecka före upptagningen slår jag i några flaskor i den nästan fulla färskvattentanken och pumpar igenom ordentligt. Detta får sen skvimpa nån vecka i tank och slangar innan jag tömmer ut allt vatten inför vintern. På våren fyller jag fullt med vatten och pumpar ofta under en vecka tills det slutar komma flagor, tömmer tanken och fyller fullt igen. Nu är vattnet rent och friskt hela sommaren!

Fyll alltid klorerat stadsvatten om möjligt.

Lycka till! Björn.

 

 

Björn Green

bjorn.green@chello.se

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

jeg har tidligere henvist alle i spørsmål om septik til guruen Peggy Hall. Hun har oså greie på det som har med drikkevann i båt. Ta derfor en titt på en artikkel av henne på denne addressen.

 

Se også tråden: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...2430639;start=1 "Alger på vanntank?"

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei. Er det noen som kan si meg hvordan jeg best kan rense vanntanken om bord i båten. Denne er full av " guffe ". Har kloret den med svakt klorvann og når jeg satte spyleslangen i den etterpå så kom det masse flak av dritt opp. Jeg må ha en skikkelig vask av den men jeg kan ikke komme ned på den av mangel på mannhull. Er det noe godt stoff å tilsette som løser opp og renser den så vannkvaliteten blir bra igjen??

 

mvh

Sirius

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Link to post
Share on other sites

Hvor mye da?Og hvordan er fremgangsmåten? Oppvaskmiddel for oppvaskmaskin er etsende. Bikkja blei skikkelig dårlig ihvertfall da hun spiste det selv om Giftsentralens råd om å gi henne melk ble fulgt. Hu lakk jaggu meg i akterenden over 1 uke. :crazy:

Går utifra at du bare skylte gjennom med  ferskvann.  En annen metode er å tilsette 3/4 dl Klorin pr 10 liter vann og kjøre dette inn i rørsystemet og la det stå i inntil max 24 timer med trykk på.Skyll gjennom med ferskvann til all Klorin smak er borte.

Link to post
Share on other sites

Hvor mye da?Og hvordan er fremgangsmåten? Oppvaskmiddel for oppvaskmaskin er etsende. Bikkja blei skikkelig dårlig ihvertfall da hun spiste det selv om Giftsentralens råd om å gi henne melk ble fulgt. Hu lakk jaggu meg i akterenden over 1 uke. :crazy:

.

Nå er der litt forskjell på å spise og å vaske med dette da  :lol:

 

Mengden må en ta litt i forhold til størrelse på tanken, ja, og der må spyles godt etterpå. Det må en jo med alle rensemiddel. Virker sikkert best med litt varme på vannet.

 

Har ikke testet dette selv (annet en på kaffikanner, og der løses belegget opp på under 1 min), har tipset av en som har en stor Princess, som han leier ut, og han hadde fått tipset av han som godkjente båten (må ha en del godkjenninger når du leier deg ut med båten). Er usikker på om han kansje var fra næringsmiddel tilsynet.

 

mvh

Kjelli

 

PS: Gi heller bikkja en  :drink:

Link to post
Share on other sites

Brukte selv oppvaskmiddel for oppvaskmaskin med topp resultat. Jeg brukte godt varmt vann

og en hel pakke pulver,Sun Ultra  tror jeg det het, på en 150 liters tank. Lot det stå slik i

et godt døgn. Spylte godt etterpå og det ble perfekt. Absolutt ingen usmak på "karsken"

etterpå. :drink:

Link to post
Share on other sites

En hel pakke Sun :eek: :eek: :eek:  :confused:

Det må sikkert til. Oppvaskmaskinen bruker jo ikke mer enn et par liter i slengen og du har vel større vanntank enn det :lol: :lol: :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

En hel pakke Sun :eek: :eek: :eek:  :confused:

Kansje ikke gale det? I en oppvaskmaskin er der vel muligens 3 liter vann, og du bruker en dose/tablett. På 150L vann, blir det 50 doser, og det er vel en pose?

 

Jeg hadde vel brukt en halv pose, men så lenge du spyler godt ut etterpå, så er ikke det noe problem.

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Takk for gode tips i erfaringsdatabasen. :yesnod:

 

Så er en flaske klorin tilsatt tanken, fylt opp med 120 liter lunka vann. I følgew oppskriften skal dette så stå over natta.

 

Tips fra seniorer er fulgt.

 

Håper på en beleggfri vanntank i morgen..

 

Hilsen Petter-B

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Kom til å tenke på den gangen i min barndom da jeg reiste i utenriks.

 

Var med en gang å gjorde rent i en ferkvannstank. Dette er snart 30 år siden, men jeg husker at lukten ikke var så fornøyelig og stigtrinnene var så sleipe at det ikke var mulig å tråkke på de.

 

Tror ikke vi brukte noen kjemikaler. Bare rensket opp manuelt med spader. Mener å huske at vi heller ikke spylte etterpå?

 

Tror at drikkevann må være ganske skittent før det blir farlig å drikke det.

 

Ellers har jeg brukt klorinmetoden hver vår.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...