Jump to content

Råd ifm. mulig DIY Prosjekt: enkel regulator/voltmeter/Ah-meter

Fantino

Recommended Posts

Har forholdsvis nylig oppdaget Arduino/Raspberry Pi osv, og ser at det er en del folk her inne som tydeligvis har peiling på slikt. Er i sin tid utdannet bla. i kybernetikk, men har ikke nærmet meg en integrert krets på mange-og-tjue år, så jeg er helt utdatert. Husker vel bittelitt assembly og C-programmering, og ser at Arduino-sketches antakeligvis er en plass jeg har sjans til å få til noe. Og så må jeg innrømme at interessen er "re-tent", så jeg klør i fingrene etter å få noe elektronikksnadder i hus... Har frekventert dx.com, aliexpress.com og alibaba.com forholdsvis hyppig i det siste.

Det mulige prosjektet jeg tenker på er optimalisering av lading i båten ved å manipulere inn-spenning på sense-ledning til dynamo. Samtidig vil det da være kjekt få spenningsmåling på batteribankene og Ah-telling på kjøpet. Det bør også resultere i en kjekk lcd-touchskjerm av passe størrelse som betjeningsenhet (alternativt skjerm med hard-buttons).

Det finnes jo utrolig mange microcontroller-kort å få kjøpt, men jeg har endt opp med et inntrykk av at det trolig er enklest for en nybegynner å gå for et Arduino-kort da det virker å være uante "ressurser" for hjelp på nett for disse produktene. Har også sett på Raspberry Pi, men det oppfatter jeg som å skyte "spurv med kanon" for dette prosjektet. Antar også at strømforbruk på en RPi-løsning er en del drøyere enn en Arduino. Tar gjerne imot kommentarer på dette!

Med utgangspunkt i Arduino innbiller jeg meg at det kan være lurt å kjøpe 2 enheter, der den ene blir en ren display/betjeningsenhet i cockpit, og den andre blir en sensor/reguleringsenhet som plasseres noenlunde trygt i motorrom med så korte ledningsstrekk til sensorer som mulig. Hvis ikke vil ledningsstrekk til sensorer bli 5-10 meter, og det er kanskje i drøyeste laget. Er dette en fornuftig plan, og hvilket grensesnitt bør jeg velge for kommunikasjon mellom disse enhetene? (dvs. er såkalt I2C robust nok via skjermet twisted pair eller lignende, eller må jeg til med konvertering til RS232/485 eller lignende, eller er det enklere med RF/Bluetooth/eller noe helt annet :smiley: ?).

Har sett på en del forskjellige løsninger for lcd-skjerm. Det er mange ulike i salg, enkelte kommer integrert med en Arduino og ferdige "biblioteker" for grafikk osv. Er det noen som har konkret erfaring med et produkt og kan anbefale dette?

Jeg har mange flere spørsmål også, men jeg tror jeg drøyer de foreløpig :smiley:

Å sette opp en krets som manipulerer S-terminalen på generatorern bør vel være mulig å få til med et arduino kort pluss hardware.
Er du ny med arduino anbefaler jeg å kjøpe inn et kort + skjerm først bare for å komme i gang og bli fortrolig med teknologien. Det som du skisserer av mulige prosjekt er fullt ut mulig. Lag en skisse over hvordan det skal se ut når alt er utført, og bryt hele prosjektet ned i håndterbare deler som gjennomføres hver for seg.

Lykke til!

Da har jeg kastet meg uti det og bestilt en Arduino med litt tilbehør (til 198,xx kr og fri shipping) + en skjerm som var dyr, men jeg falt for videoen som var så instruktiv at selv "far" kan klare det:

https://www.sparkfun.com/products/11740

Så får jeg "leke" litt først, og evt. etterbestille diverse annet rask jeg sikkert trenger (hvis jeg noengang kommer så langt da :pray: )

• 3 måneder senere...

(dvs. er såkalt I2C robust nok via skjermet twisted pair eller lignende, eller må jeg til med konvertering til RS232/485 eller lignende, eller er det enklere med RF/Bluetooth/eller noe helt annet :smiley: ?).

Enklest er nok RS232. Husk Arduino har ikke RS232, men TTL signaler. Du vil nok få til det du vil med I2C, men å gå utenfor kretskort/apparatbokser med I2C er ikke anbefalt. Hvis du absolutt skal så bør du allikevel interface, og da er du like langt.

Hvorfor ikke starte å jobbe med en bus som kan snakke med andre ting? http://www.seeedstudio.com/wiki/CAN-BUS_Shield NMEA2000 er da bare en software oppdatering unna... :)

• 2 år senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...