Jump to content

Bygger skonnert 'Ideal' på 120fot, flere med slikt pågangsmot ?

kointa

Recommended Posts

huff, nei det der hadde jeg aldri orket og begynt på, som du nevner jeg har akkurat kjøpt ny båt men kvier meg for og gjøre noe som helst.....Men der skylder jeg på den trauste årstiden og null energi!

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Veldig imponerende og for et pågangsmot. Noe av det mest imponerende synes jeg var alt interiøret som allerede lå klart og ventet på ferdigstillelse av båten. Dører, speil og gudene vet hva annet han har på lager. Selv lurer jeg på om jeg skal orke å ta med meg kart-PCen til båten i 2014-sesongen. Den lå hjemme hele 2013 fordi jeg aldri gadd å bære den med meg...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Til post 13.

Det er båten i bakgrunnen dei har fått bygd tidlegare.Ikkje båten i framgrunnen.

Skrog og dekk er bygd på Bremsnes båtbyggeri.

Altså ikkje eit soloprosjekt, men eigeninnsatsen er imponerande!

Ask

Byggingen av Ideal har ingenting med Mellemverftet/museet i Vågen å gjøre.

Nei, det er mulig det. Jeg bare gjettet ut fra beliggenheten i Vågen og miljøet der. Men da er det vel nærliggende å tro at det er en stiftelse som står bak dette? Motivasjonen for byggingen gjenspeiler jo ikke akkurat et privat behov.

Fra deres hjemmeside:

"Skonnert IDEAL av Kristiansund skal først og fremst bli barna og ungdommenes seilskute.

Vi skal utvikle et solid pedagogisk tilbud som omhandler lokal maritim kultur, historie, geografi og naturkunnskap.

Dette er våre satsningsområder:

• Skoleskip og kulturformidler
  • Seile opplevelses- og leirskoleturer med 7–10 klasser i samarbeid med landets skoler
  • Drive maritim rekruttering i samarbeid med næringsliv og skoler
  • Fremme lederskapsutvikling og lagbygging for ungdom
  • Opplevelsesturer, firmaturer og representasjonsturer
  • Delta på seilskuteregattaer og kyststevner
  • Starte IDEAL ungdomsklubb med egne aktiviteter, seiltrening og båtførerkurs
  • IDEALISTENE - vennelaget til skonnert IDEAL har allerede sett dagens lys og fått mange venner!"
  • 2 weeks later...

Dugnaden kommer inn ved store og tunge løft, men det er ingen foreninger o. som bygger båten,, ellers er det rett og slett parets prosjekt ene og alene. Og selvsagt har de en plan for et slikt skip, som nevnt ovenfor- For på privaten har de jo C Archer båten på 56 fot til turbruk

Klippet ut fra lokalavisa:

Allerede våren 2007 ble tømmer til master og rundholt felt og transportert til Kristiansund. Deretter ble totalt 300 m³ tømmer felt i Mandal og i Østerdalen. Mens skipstømmeret har ligget til tørk, har paret produsert rigg, blokker og taljer. Lanterner, store deler av innredningen, ankere og motor, samtlige laminerte spant og gaffelbommer ligger ferdige på lager.

-Nå er kjølen strukket. Ballastkjølen i jern er bjelker fra den gamle Nordsundbroen i Kristiansund som er sveiset om og har fått påmontert kjølstokken, forstevn og akterstevn. Så nå er alt klart for å reise spantene som de selvsagt bygde selv.

Edited by kointa (see edit history)

Et imponerende prosjekt og pågangsmot :yesnod:

Er det andre enn meg som tenker at dette er en mann for Baatplassen? Skulle ha gira ham opp på å lage en tråd her med jevnlige oppdateringer. Slike folk som ham trengs det flere av! Håper han og kona holder ut hele prosjektet :thumbsup: En fantastisk drøm de to gjennomfører sammen :smiley:

Tusen takk til alle IDEALISTER

Stor takk til alle dere som bidrar og som deler vår entusiasme og tro på Skonnert IDEAL av Kristiansund. Det er veldig spennende og givende å drive dette prosjektet fremover - uten dere hadde det ikke vært mulig. Dugnadsånden til frivillige IDEALISTER er formidabel og det er fantastisk inspirerende å jobbe sammen med så mange maritimt interesserte.

Det er mange oppgaver som skal utføres og vi trenger alltid noen ekstra hender.
Har du lyst til å være med på dugnad - ta kontakt!

Fortsatt er Svaap egenrådig på område :lol:

Edited by Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.