Jump to content

Prosjekt, lage heis til førerposisjonen. God ide?

okristi

Recommended Posts

På mitt båtprosjekt har jeg planer om å lage en førerposisjon (toseter) som er sentrert i bakkant av kabinen slik man finner i Delta 29. http://www.deltapowerboats.se/29-sw/

Jeg ønsker å lage en heis der man kan heve styreposisjonen noen desimeter, slik at man har god oversikt, oppnår flybridge følelsen, eller noe tilsvarende det man har i bakkant på styrehuset til en Targa 27.1. http://www.targa.fi/boats/271

Jeg har fått tak på en rullestolheis som var demontert fra en bil og hadde tenkt å bruke løftesylinderen fra denne. Jeg har søkt på nett for å finne noen som har gjort dette før, men har så langt ikke funnet noen eksempel.

Dette må da være gjort tidligere, eller er det rett og slett en dårlig ide?

Er det noen som har forslag til hvordan man kan lage et heisarrangement til førerposisjonen?

Redigert av okristi (see edit history)

Jeg har kjørt lit Mørebas og dem har løst dette på en genial måte, rett og slett noen snedige stoler som kan klappes opp 30-40 cm, og man kan sitte over hardtoppen, roret kommer lit lavt men ikke noe stort problem.. Men denne løsningen er jo langt fra fancy schmansy eller hipt.. men det var flott på fine sommerkvelder å sitte i friluft! ser for meg du ønsker en løsning for å løfte hele posisjonen?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Kjempe spennende , det løftebordet ville nok kunne funke. Spørsmålet li vel om det blir stabilt nok

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Saksheis blir vel for stort og klumpete?

Hydraulikk er vel stikkordet, hva med å sette stolsetet rett på armen?

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46098045&searchQuery=hydraulikk

bilde

Så trenger du også hydraulikkpumpe og slanger samt styring.

Demonterer du en vedkløver har du alt dette.

Du trenger dog noen watt for å drifte dette hvis du tilfeldigvis kke har hydraulikkpumpe ombord i båten.

Ganske kult prosjekt! Blir spennende å følge med på. :-)

Ja her er det bare å følge med. Jeg satser på at det blir realliserbart. Det umulige tar bare litt lengre tid. :smiley:

Spørsmålet li vel om det blir stabilt nok

Ja, utfordringen er å få det stabilt. Dette kan gjøres ved bruk av teleskop bein. Jeg fant denne konstruksjonsløsningen som ser ut til å bli stabil og låsbar i hevet posisjon.

http://www.youtube.com/watch?v=Tj0C0OkFgYQ

Saksheis blir vel for stort og klumpete?

Hydraulikk er vel stikkordet, hva med å sette stolsetet rett på armen?

Så trenger du også hydraulikkpumpe og slanger samt styring.

Demonterer du en vedkløver har du alt dette.

Du trenger dog noen watt for å drifte dette hvis du tilfeldigvis kke har hydraulikkpumpe ombord i båten.

Sakseheis har den fordelen at man kan bruke kort slaglengde for å løfte høyt. Som her;

http://www.youtube.com/watch?v=H0PgsAv5fAc

Hydraulikk er nok det beste alternativet for for å overføre karften til en heve mekanisme. Jeg har fått tak i hydraulikksylinder, pumpe og styring fra en gammel rullestolheis. Denne er beregnet for bilmontering og drives av 12 VDC, i motsetning til en vedkløyver som er beregnet for 230VAC.

Hva med å gjøre som proffene på stoler:

http://www.linak.com/corporate/pdf/english/data%20sheet/lifting%20column_bl1_data%20sheet_eng.pdf

Denne drives direkte på 12 volt og kan løfte en sykehusseng. Prisen kjenner jeg ikke

Liker designet :thumbsup: , men løftehøyden er bare 40cm på den største modellen. Må nok ha noe som har en større sokkel for å få tilfredstillende stabilitet.

Skal du ha dette på en 21W? Hva er isåfall poenget med å løfte mere enn 40 cm?

Båten er 24 fot og skal ha hardtopp. Det er en gammel Fjord 21 DC der skroget er forlenget med 3 fot. Båten og er såpass liten at det er vanskelig å få plass til en styreposisjon både ute og inne. Jeg ønsker å kunne sitte høyt utendørs på solskinnsdagene og vil løfte hele styreposisjonen med ratt og instrumentering delvis over taket.

Hvorfor ikke beholde DC konseptet og ha kalesje som enkelt kneppes opp i finvær.. Det er kansje en del lavere dørk på 21 DC enn 21W, men vet at Eivind Amble jobba en god del med å få ned tyngdepunktet på 21W og det ble til og med støpt inn blybarrer i skrogene for å kompensere med det forhøyede dekket over stikkabinen. Ser for meg du kommer til å tilføre en god del ekstra vekt med en heve og senkefungsjon med konsoll og dobbeltsete. Uansett lykke til og hold oss orienterte :-) Min drømmebåt var i mange år 21W av de siste produserte, men innser nå at jeg ikke kommer til å kjøpe meg så gammel båt

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Kan ikke se at en slik innretning vil tilføre så mye vekt at det går utover tyngdepunktet, nå vet ikke jeg hvor tungt dette blir men mange hundre kilo prater vi neppe om og da er det kun tyngden på førerplass og styrekonsollen som på finværs dager kommer høyere opp. Men jeg så og for meg at med 40 cm kom du godt over for sikt fremover

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Hvorfor ikke beholde DC konseptet og ha kalesje som enkelt kneppes opp i finvær.. Det er kansje en del lavere dørk på 21 DC enn 21W, men vet at Eivind Amble jobba en god del med å få ned tyngdepunktet på 21W og det ble til og med støpt inn blybarrer i skrogene for å kompensere med det forhøyede dekket over stikkabinen. Ser for meg du kommer til å tilføre en god del ekstra vekt med en heve og senkefungsjon med konsoll og dobbeltsete. Uansett lykke til og hold oss orienterte :-) Min drømmebåt var i mange år 21W av de siste produserte, men innser nå at jeg ikke kommer til å kjøpe meg så gammel båt

Jeg liker egentlig kalesje løsningen som jeg har på min 24W. Det er flott å kunne sitte under åpen himmel når været tillater det. Jeg prøver nå en løsning som blir litt av begge deler, uten å bruke kalesje. Det er lavere dør i 21 DC og jeg har tenkt å gjøre den enda lavere enn orginalt, så tyngdepunktet blir ikke noe problem. Fjord båtene har imponert meg med veldig gode sjøegenskaper, så får vi se om jeg klarer å gjøre denne til min drømmebåt.

Her er K-Master fra Kongsberg Maritime. Her løfter du hele styreposisjonen. Denne er bygd på Linak actuatoren lenger opp:

https://www.google.no/search?q=k-master&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=JZjZUs-6BqqN4gS-ooGQAw&ved=0CC4QsAQ&biw=1829&bih=844

K-master stolen var virkelig lekker. Takk for den, nå fikk jeg noe mere å tenke på.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...