Jump to content

Trykk tank, Loddrett eller vannrett.


Luka68

Recommended Posts

Hei jeg skal sette inn en ny trykket tank i båten, og har bare overtatt den, så er ikke sikker på hvilken vei den burde stå.

Den har utgangene på midten på begge sider.

Så spørsmålet mitt er, vannrett eller loddrett.?....

Og hvilken vei vannet burde gå fra pumpa hvis den står loddrett.

Fra bunnen eller fra toppen...??

John Erik

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Hvilken misjon skal denne trykktanken ha??

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har ikke slike akkumulator/trykktanken bare en misjon i drikkevannsystemet i båten da?.

At en kan tappe mest mulig vann før pumpen starter.

Jeg har litt større tank med kraner så jeg tømmer akkumulatoren for vann og fyller innpå 2,2 bar lufttrykk før jeg setter systemet i drift.

PS. enig i at din tank bør stå.

Og den skal inn etter trykksvanspumpa så du må plugge røret på toppen med en ventil. (mest mulig luft i akkumulator)

her er en tråd

 

https://baatplassen.no/i/topic/100886-montere-akkumulator-tank-ferskvann-hvor-i-kjeden/

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

For å vidt roger-jo, men de fleste pumpene trenger også en pulsdemper. Virker slik at pulsingene fra pumpen blir tatt opp ved at luften i ekspansjonstanken komprimeres i takt med pulsene fra pumpen. Og vannet kommer ut av springen i en tilnærmet jevn strøm. I tillegg vil man ikke ha et hydraulisk 'stivt system', man unngår å sprenge komponenter ved at trykket går mot 'uendelig'.

Link to post
Share on other sites

Skal dette fungere som en akkumulator, så må det være et lukket rom som holder på gassen på plass.. og skal en bruke 2,2 bar, så må vannpumpen gi mer enn 2,2 bar(22 meter løftehøyde) om dette skal fungere.. De fleste akkumulatorer har en belg/blære, som fylles med gass, som er mindre enn løftehøyden til pumpen..

 

Har ikke denne en en blære, så vil den ikke fungere som en akkumulator om den står vertikalt om med inn/utløp for vann i bunn og topp.. ligger den dermot horisontalt hele tiden, noen den ikke vil

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Da må du blokkere den øverste stussen (evt sette inn en ventil for å slippe inn luft) samt montere et "T" stykke nede med vann inn og ut og en stuss opp til tanken. Lufta inni tanken vil da jevne ut trykket, men en gang i blant (f.eks når kranen begynner å spytte) må den tømmes for vann siden lufta gjerne blir dratt med litt og litt over tid. Ikke noe problem, krever bare litt tilsyn.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Så hvis det da er 2 innganger i bunnen, og en lufte skrue på topp.

En inn og en ut og en lufte skrue i topp, så er det bare og la pumpa gå slik at tanken fyller seg, og slippe ut litt luft, slik at tanken er litt over halvfull.

Slipper mann disse pumpe slagene i springen da.

Tanken vil stå litt under i høyde med vasken.

Mens hovedtanken og pumpa vil være lengre nede.

Link to post
Share on other sites

Ikke noe behov for vann i denne.

Det er luft vi vil ha i den, da fungerer den som en akkumulator.

Lufta fjører, det gjør ikke vann.

Det er viktig at det ikke er lekkasje i toppen, da vil den fylle seg med vann og da fungerer den ikke. Tror man får inn litt luft kvar gang vanntanken er tom etc. Så dette vil mest sannsynlig ordne seg selv. Vi har brukt denne løsningen for å fjerne trykk pulser i store rør i 20 år med godt resultat.

 

Der var hulda først ja.

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En slik tank uten membran fungerer greit en stund, men etterhvert vil luften løses i vannet. Tanken fylles med vann og slutter å fungere som reservoir.

Derfor må du sette kran på toppen å kunne tappe tanken for vann. For at dette skal være lettvint må du ha tanken såpass høyt at du har en tappekran på lavere nivå.

Vi hadee slik tank i forrige båt. Det fungerte, men duverden hvor deilig det var å få byttet ut denne tanken med en skikkelig trykktank med membran.

Link to post
Share on other sites

Jeg låner tegningen ovenfor litt for å vise prinsippet for en slik tank, her uten membran åg nippel for å pumpe opp trykk.

 

Når en åpner en tappekran, første gang, vil pumpen starte og vannet bare strømmer forbi akkumulatortanken. Men når en stenger tappekranen,

vil pumpen gå til den har fått stort nok mottrykk. Da vil vannet presse seg litt inn i tanken, og luften der vil vå et høyt trykk. neste gang en da

åpner kranen, vil vannet strømme ut pga. trykket i tanken til trykket faller så mye at pumpen starter, og ivået på vannet i tanken vil minske igjen.

Og slik gjentar det seg så lenge det ikke lekker luft ut av tanken. Med en "ballong" inne i tanken, slipper en luftlekkasje

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Greit nok og det fungerer best slik Regina sier. Men setter man en ventil på toppen av tanken så må den være 100% tett og det er det ikke alle ventiler som er. Når vanntanken er tom vil også denne luften samle seg i akkumulator tanken så dette fungerer greit nok for de fleste, ikke minst visst du har tanken allerede.

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...