Jump to content

Pakkboks smøring. Hva velger jeg.?

Luka68

Recommended Posts

Jeg skal bytte begge pakkboksene jeg har på min 43" stålbåt.

Lurer litt på om hva jeg skal velge.

Har to aksling på 50mm.

Vann smøring, olje smøring eller fett smøring.

Hva er best.??

Jeg vet at de forskjellige pakkboksene kan ha forskjellige diameter.

Jeg kan dreie ned aksjene fra 50 til 45mm

Er det noen andre som selger pakkboksene en Sleipner.?

Har vanlig fettsmurt pakkboks på 50mm aksling. Der er montert slange opp til ekstern fettkopp slik at eg slipper åpne luke i gulv for å gi ein tørn.

Det er ikkje mykje vedlikehold, men kan du slippe vedlikehold fullstendig med vannkjølt så er jo vel det toppers

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Har akkurat vært gjennom samme jobben. Se her: https://baatplassen.no/i/topic/106247-nye-pakkbokser-til-phantom-43/?hl=pakkboks

Disse pakkboksene er norskproduserte, svært prisgunstige og fullstendig drypp- og vedlikeholdsfrie. I tillegg får du en support fra leverandøren som jeg ikke har opplevd maken til før. :thumbsup:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Usikker på Firmanavnet, men ring 56142837

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Slik jeg leser hjemmesiden til Bosvik, så er dette lageret/tetningen av den gamle typen der et hvitmetallager blir smurt med fett og det er en 'reimtetning' som sørger for at vannet ikke skal komme inn i båten. Har man en båt av et materiale der korrosjon er en sak man bør ta i betraktning, bør man velge en tetning som er tett. Helt tett. Og da er ikke 'reimtetning' noe å gå for, i og med at den må lekke litt for å kunne fungere.

Jeg kjøper argumentet til Hulda når det gjelder stålbåt.

Ellers er det en fordel med pakkboks med pakningssnor at pakningen kan skiftes uten å demontere koblingen og trekke tilbake akselen. I Saowanee har jeg vannsmurt akseltetning av simmering-type. http://stores.nauticalspecialtiesshop.com/dryseal/ Ingen problemer eller lekkasje etter rundt 5 år, men jeg ser for meg en liten jobb den gang den måtte bli utslitt. På tresnekka Tora har jeg pakkboks med talgpakning. En vanndråpe av og til er jo som en pølse i slaktetida for en trebåt.

Edited by NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Ellers er det en fordel med pakkboks med pakningssnor at pakningen kan skiftes uten å demontere koblingen og trekke tilbake akselen. I Saowanee har jeg vannsmurt akseltetning av simmering-type. http://stores.nauticalspecialtiesshop.com/dryseal/ Ingen problemer eller lekkasje etter rundt 5 år, men jeg ser for meg en liten jobb den gang den måtte bli utslitt.

Et lite problem egentlig. Du bare trer en ekstra simring innpå akslingen når du monterer pakkboksen, og har denne som reserve i tilfelle den originale simringen skulle begynne å lekke. Se bilde.

https://baatplassen.no/bildearkiv/4/4235/img_2330.jpg

ad. planlegging:

Ikke enig, hos meg er det helt tørt. Om det kommer en skvett vann, så sjekker jeg. På 13 år har det ikke kommet så mye som et drypp fra akslingen. Og Hulda har kun to vintre på land siden år 2000. Dessuten er det mange som ikke skjønner prinsippet med pakkbokser med "pakningssnor" og fettsmøringen. Denne smøringen skal underholde et hvitmetallager. Snorene trenger ikke dette fettet. Og for at snorene ikke skal brenne, heller ikke slite spor i akslingen, så skal de lekke. Og da faller vel egentlig denne 'kontrollen' bort? Den gangen jeg begynte med pumper og tetninger på slutten av 70-tallet var det mange pumper som gikk med denne formen for akseltetninger (Soft Packing), nå finnes det knapt noe sted. De eneste plassene man bruker slik snor nå er på ventilstemmer i industriene.

Og om kondomet mitt skulle begynne å lekke, vil det ikke plaske vann inn. Det vil starte med et forsiktig drypp nå og da.