Luka68 Startet 13.Januar.2014 Link til dette innlegget Startet 13.Januar.2014 Jeg skal bytte begge pakkboksene jeg har på min 43" stålbåt. Lurer litt på om hva jeg skal velge. Har to aksling på 50mm. Vann smøring, olje smøring eller fett smøring. Hva er best.?? Jeg vet at de forskjellige pakkboksene kan ha forskjellige diameter. Jeg kan dreie ned aksjene fra 50 til 45mm Er det noen andre som selger pakkboksene en Sleipner.? Link to post
Seasu Svart 13.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2014 (redigert) Hadde Bosvik på gamlebåten med fettsmøringhttp://bosvik.dwc.no/media/5822/mekanisk.pdf Redigert 13.Januar.2014 av Seasu (see edit history) Link to post
Hulda Svart 13.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2014 Volvo-kondom, har kjørt lekkasjefritt siden år 2000, og holder enda, ikke ett eneste drypp inn. Link to post
Kimandre88 Svart 13.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2014 Har hatt samme som hulda i noen år, den er helt fantastisk. Ikke et eneste drypp. Skal fylles med fett en gang i året eller ved 200 timer ;) Link to post
Luka68 Svart 13.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2014 (redigert) Men Bosvik har bare opp til 40mm Redigert 13.Januar.2014 av Luka68 (see edit history) Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2014 Har vanlig fettsmurt pakkboks på 50mm aksling. Der er montert slange opp til ekstern fettkopp slik at eg slipper åpne luke i gulv for å gi ein tørn. Det er ikkje mykje vedlikehold, men kan du slippe vedlikehold fullstendig med vannkjølt så er jo vel det toppers Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
REM Svart 14.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2014 Har akkurat vært gjennom samme jobben. Se her: https://baatplassen.no/i/topic/106247-nye-pakkbokser-til-phantom-43/?hl=pakkboks Disse pakkboksene er norskproduserte, svært prisgunstige og fullstendig drypp- og vedlikeholdsfrie. I tillegg får du en support fra leverandøren som jeg ikke har opplevd maken til før. Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Luka68 Svart 14.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2014 Hvilken leverandør er du brukte da.??. Link to post
REM Svart 14.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2014 Usikker på Firmanavnet, men ring 56142837 Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Seasu Svart 14.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2014 Står at Bosvik har opp til 45 mm på arket hvis du laster det ned. Link to post
Hulda Svart 14.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2014 Slik jeg leser hjemmesiden til Bosvik, så er dette lageret/tetningen av den gamle typen der et hvitmetallager blir smurt med fett og det er en 'reimtetning' som sørger for at vannet ikke skal komme inn i båten. Har man en båt av et materiale der korrosjon er en sak man bør ta i betraktning, bør man velge en tetning som er tett. Helt tett. Og da er ikke 'reimtetning' noe å gå for, i og med at den må lekke litt for å kunne fungere. Link to post
NilsPils Svart 15.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2014 (redigert) Jeg kjøper argumentet til Hulda når det gjelder stålbåt. Ellers er det en fordel med pakkboks med pakningssnor at pakningen kan skiftes uten å demontere koblingen og trekke tilbake akselen. I Saowanee har jeg vannsmurt akseltetning av simmering-type. http://stores.nauticalspecialtiesshop.com/dryseal/ Ingen problemer eller lekkasje etter rundt 5 år, men jeg ser for meg en liten jobb den gang den måtte bli utslitt. På tresnekka Tora har jeg pakkboks med talgpakning. En vanndråpe av og til er jo som en pølse i slaktetida for en trebåt. Redigert 15.Januar.2014 av NilsPils (see edit history) Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
REM Svart 15.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2014 Ellers er det en fordel med pakkboks med pakningssnor at pakningen kan skiftes uten å demontere koblingen og trekke tilbake akselen. I Saowanee har jeg vannsmurt akseltetning av simmering-type. http://stores.nauticalspecialtiesshop.com/dryseal/ Ingen problemer eller lekkasje etter rundt 5 år, men jeg ser for meg en liten jobb den gang den måtte bli utslitt. Et lite problem egentlig. Du bare trer en ekstra simring innpå akslingen når du monterer pakkboksen, og har denne som reserve i tilfelle den originale simringen skulle begynne å lekke. Se bilde. https://baatplassen.no/bildearkiv/4/4235/img_2330.jpg Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Janoho Svart 15.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2014 Er det ikke en fordel med "litt" vedlikehold, en fettsmurt pakkboks må du tørne en gang i blant. Dette er en god andledning til å sjekke at alt er iorden i bunnen av båten mht lekkasjer etc. Jon Link to post
Hulda Svart 15.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2014 Ikke enig, hos meg er det helt tørt. Om det kommer en skvett vann, så sjekker jeg. På 13 år har det ikke kommet så mye som et drypp fra akslingen. Og Hulda har kun to vintre på land siden år 2000. Dessuten er det mange som ikke skjønner prinsippet med pakkbokser med "pakningssnor" og fettsmøringen. Denne smøringen skal underholde et hvitmetallager. Snorene trenger ikke dette fettet. Og for at snorene ikke skal brenne, heller ikke slite spor i akslingen, så skal de lekke. Og da faller vel egentlig denne 'kontrollen' bort? Den gangen jeg begynte med pumper og tetninger på slutten av 70-tallet var det mange pumper som gikk med denne formen for akseltetninger (Soft Packing), nå finnes det knapt noe sted. De eneste plassene man bruker slik snor nå er på ventilstemmer i industriene. Og om kondomet mitt skulle begynne å lekke, vil det ikke plaske vann inn. Det vil starte med et forsiktig drypp nå og da. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn