Jump to content

Planlegger seiltur til Karibien i Boström 31, hva bør vi ha med?

Sail&Surf

Recommended Posts

Det er lett å gå seg bort i både sikkerhetsmani og utstyrsprat. Jeg forbereder også langtur, og er interessert i å gjøre så mye som mulig for å forbedre sikkerhet innenfor noenlunde normale rammer. Grovt sett deler jeg kilder til risiko i to kategorier:

(i) Ting som må virke, uansett. Rigg, skrog, gjennomføringer, ror, redningsflåte, velholdt gassopplegg. Her legger vi ikke ut uten at alt er 100%.

(ii) Ting som må være i god stand, men kan repareres eller byttes hvis noe skjer. For eksempel kommer vi til å ha med ekstra drivenhet til autopiloten, fire uavhengige ladekilder (motor, DuoGen, solcellepanel og bensinaggregat), flere måter å kommunisere i en nødsituasjon (EPIRB, Iridium og VHF), påhenger til jolla i tillegg til innenbordsmotoren i kjelleren, flere ankre, ekstra vant, reserveantenne til VHF, nødrorkult osv.

Under dette har jeg en del kategorier med lavere prioritet, som gjør livet ombord mer behagelig eller interessant, men som ikke er spesielt kritiske. Det er sikkert kjekt å ha flott fiskeutstyr ombord, targabøyle og solskjerming i cockpit, men så lenge noen av punktene i de to første kategoriene ikke er «fulldekket» får slike kjøp vente.

... og hvis alle andre kategorier er oppfylt før avreise blir det nytt Hasselblad-kamera på meg før vi legger ut. Men dit kommer vi neppe!

Dette må du finne ut av sjøl. Mange rare mennesker har seilt jorden rundt. Til og med 2 ganger i strekk mot herskende havstrømmer. Til dette trengs erfaring, og det å kjenne båten like godt som seg selv. Allverdens utstyr og planlegging hjelper lite om du og mannskapet er utslitte, og sjøsyke. Man risikerer å sitte uten å orke å ta tak i noe som helst når det røyner på. Hjelper f.eks lite å ha masse resevedeler til motor hvis du ikke kan skru. Hva skal man med seilmakerhandske og tråd hvis man aldri har sydd i ett seil. OK. Du forbereder deg på alt, og tannpine tar nesten knekken på deg. Hvor er tannlegen? Du må like slike overraskelser, og være psykisk sterk, så går nok det meste bra. Sørg for at båt, motor og rigg er normalt i orden. Dernest at du har mulighet for å rope på hjelp. Start med melkeruta i riktig sesong. Så kan du komme tilbake til forumet, og skryte av alle forberedelsene dine, som gjorde at du klarte å drive med havstrømmene verden rundt

Sørg for at båt, motor og rigg er normalt i orden. Dernest at du har mulighet for å rope på hjelp. Start med melkeruta i riktig sesong. Så kan du komme tilbake til forumet, og skryte av alle forberedelsene dine, som gjorde at du klarte å drive med havstrømmene verden rundt

Er dette riktig tolket når jeg oppfatter en undertone av misunnelse her?

-Eller.... ?

:confused::saint:

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Og så et lite hørespill fra atlanteren

Jeg vil gjerne takke deg for den linken!

Dette er det beste radioprogrammet jeg har hørt (og jeg har hørt mye, jeg lagde radioprogram selv i ca 20 år).

Det gir denne tråden et helt spesielt perspektiv synes jeg. Og en ting var nytt for meg, at "second death" også kan skje etter å ha ligget så lenge i vannet. På sikkerhetskurset lærte vi bare om dette etter å bli reddet fra å ligge lenge halvveis begravet på land. Så det var veldig nyttig også.

Igjen: Tusen takk!

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Selvfølgelig er jeg misunnelig. Men jeg har seilt norskekysten fra Bergen til Oslo. Seilt Svalbard - Jan Mayen - Island, og Polen - Moss 3 ganger(+ mange overseilinger til Skagen, og svenskekysten). Skulle jeg vært riktig forberedt, og riktig utstyrt hver gang, hadde jeg vært avisbud den dag i dag. Riktignok tok skippern fra Svalbard kaka, med å skjære hull i ballasttankene, og jeg måtte fylle dem med reservepropeller, spesialverktøy, ammunisjon, og alt hva du kan tenke deg. Men der er det ikke tett mellom båtene, for å si det sånn

Tror jeg forstår poenget ditt - det er bedre å komme av gårde enn å bruke opp tiden til å tenke på alt?

-Utfordringen blir vel å sortere ut hva som er virkelig viktig å ha med seg - uansett farvann.

Det er noen som sier at drømmen må realiseres innen fem år, for ikke å smuldre opp og tapes. Jeg tror man kan drømme opptil flere år mer enn det, før det er for sent å gjøre alvor av det... Men det er nok sant at den vanskeligste strekningen å virkleiggjøre, er den første meteren når man legger fra kaien på vei til en fjern destinasjon.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...