Sail&Surf Startet 13.Januar.2014 Del på Facebook Startet 13.Januar.2014 Heisan! Kjøpte meg en Boström seilbåt fra 1979 i høst! Jeg og noen venner planlegger å seile til karibien 1 september i fra Ålesund. Hva burde jeg fokusere på av utstyr og har dere noen erfaringer med sponsorer? (slunken skipskasse) Motoren som står i er en Yanmar YSB 12. Tikker og går men lekker en del olje i fra bunnpannen ser det ut som. Kommer og litt vann inn igjennom propellakslingen. Blir å bruke tiden framover på å pusse opp båt og fikse utstyr (billigst mulig) Er det forresten noen andre som skal delta på ARC'en i år? Vil dere følge med på eventyret har jeg en facebookside :) https://www.facebook.com/seilbaattilkaribiensurfski Takker for svar. Mvh Sondre Misund Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.Januar.2014 Del på Facebook Svart 13.Januar.2014 Er det den Bostrømen som har vært på langtur før? Sitér dette innlegget Link to post
Sail&Surf Svart 13.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2014 Båten har i alle fall seilt nord norge - bergen men om det har vært lengre turer er jeg usikker på :) Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 13.Januar.2014 Del på Facebook Svart 13.Januar.2014 Ville nok tatt en grundig sjekk av denne motoren som sikkert er like gammel som båt. Sjekk oljetrykk,kompresjon,ventiler og seter og ikke minst at kjølekanalene er åpne. Hvordan er tilstanden på riggen? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.Januar.2014 Del på Facebook Svart 13.Januar.2014 Ok, det var en Bostrøm inne i Volda eller Ørsta som var på langtur for et par år siden.- jordomseiling. Sikkert en annen båt. Hvilken havn ligger dere i? Hyggelig med flere seilere her fra distriktet. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 13.Januar.2014 Del på Facebook Svart 13.Januar.2014 Det er dyrt og strenge sikkerhetskrav for å være med på ARC'n. Mange velger å heller starte paralelt uten å delta for å ha sikkerheten det er med å vite at det er en teoretisk mulighet for at det er andre båter i nærheten på veien over uten å måtte selge sine egne besteforeldre til donorsankere i østen for å ha båt som tilfredstiller alle krav. Ellers, så er det de som har rodd over dammen, så hvilke sikkerhetstiltak dere bør ha på stell, blir vel et valg ut fra deres egen risikoanalyse.Dere bør dog ikke ta lett på det. Jeg vet ikke hvor godt dere har tenkt igjennom dette, men det er slett ikke unormalt at folk planlegger en slik i flere år før de setter av gårde. På sorgenfri.com er det mange langturseilere som kan fortelle dere om sine erfaringer og hva dere bør ha av et minimumsbudsjett etter at båten er rustet for stormer og uker i stilla. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Luffe82 Svart 14.Januar.2014 Del på Facebook Svart 14.Januar.2014 Har seilt denne etappen, dog i større båter. Det er bare å glede seg. Lise og Kjell er på tur nummer 2 nå. I en Comfort 30. Denne gangen går turen gjennom Panama og ut i stillehavet. Meget hyggelige mennesker. Og de seiler på budgett, men har det som trengs. http://langturseilas.blogg.no/ Ta kontakt med de. Får du ikke til det, så si ifra, så skal jeg sette deg i kontakt med dem. Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 14.Januar.2014 Del på Facebook Svart 14.Januar.2014 Tre svenske jenter tok samme turen i samme type båt for to-tre år siden. Går sikkert an å finne bloggen deres et eller annet sted. Sitér dette innlegget Link to post
Færderfyr Svart 14.Januar.2014 Del på Facebook Svart 14.Januar.2014 Denne båten går straks over Atlanteren. De gjorde mye med sin Bostrøm før de la ut fra Oslo. http://evenholte.com/slowmotion/?page_id=24 Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.Januar.2014 Del på Facebook Svart 14.Januar.2014 Det er en Bostrøm 37. Samme båt som Ragnar Kvam seilte. Sitér dette innlegget Link to post
kointa Svart 14.Januar.2014 Del på Facebook Svart 14.Januar.2014 ikke for å være negativ, men for en som meg, som bare har lest en god del bøker om langturer, og ikke seilt selv så virker det for meg som at dere har et litt dårlig utgangspunkt. Oljelekkasje fra motor, og lite penger.........Har forstått det slik at det koster en god del penger å følge seildrømmen-også om båten er ship shape, noe den ikke er i dette tilfellet Men dette var bare en tanke som slo meg. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 14.Januar.2014 Del på Facebook Svart 14.Januar.2014 (redigert) Velkommen til forumet og gratulerer med fin båt! Det er mange som mener mye om mye, har sett tilbakemeldinger på forumet her som ville fått både Amundsen og Nansen til å gi opp og tenke at sofaen hjemme kanskje er det beste, så det er viktig å ha en "alt er mulig"-innstilling og ikke gi opp, samtidig må du ta alle advarsler på alvor, det er tross alt snakk om noe helt annet enn en tur til Skagen. På budsjett må man inngå kompromisser, her er det viktig å ofre så lite som mulig av sikkerheten, og heller ofre komfort/kosmetisk utseende. Finnes masse blogger om langturseilere, mange av dem har lagt ut budsjetter, utstyrslister, osv. som kan være kjekt å se på, mange har milelange utstyrslister, noen kortere. Gjør båten så sikker som mulig etter egen evne, føler du fortsatt ikke at det er nok så må du finne en løsning, å utsette turen for å legge seg opp mer penger er en vanlig vei å gå. Utstyr jeg ville fokusert på på en slik tur er gode seil(viktig), sikkerhetsliner, flyteutstyr, pumper, plugger til å tette lekkasjer, godt anker, kommunikasjonsutstyr(Minimum VHF), navigasjonsutstyr(utstyr for "gammeldags" navigasjon og kunnskapen til å bruke det), strømproduksjon(solceller kan man få relativt billig og de har god virkningsgrad på sydlige breddegrader), selvstyring(vindror er å foretrekke, men vanskelig å få tak i brukt, autopilot stiller høyere krav til strømproduksjon, å styre for hånd døgnet rundt i flere uker er jo mulig, men slitsomt). Motoren bør også gåes over høres det ut som, men i seilbåt så er det seilene som er "motoren" din, som en nødløsning kan det være en idé å montere brakett på akterspeilet hvor man kan bruke påhengeren til jolla om dieselen skulle svikte. Og ikke minst, spør masse, alt du lurer på, ingen spørsmål er for dumme, det er sånn man lærer :) Redigert 14.Januar.2014 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
S/Y Emma Svart 14.Januar.2014 Del på Facebook Svart 14.Januar.2014 (redigert) Båten fra Volda het "Fri Inspirasjon" og seilte til Karibia og tilbake 2010-2011. http://www.smp.no/nyheter/soere/article354540.ece Det er ikke samme båt som TS har kjøpt. Fri Inspirasjon er fra 1975 og har hvitt skrog. Den svenske båten "Cantare" tok omtrent samme rute i 2009-2010. Her er forøvrig sikkerhetskravene for å delta i ARC: http://www.worldcruising.com/CMS/CMS/content/S634860628846659178/Common%20Docs/2013_Safety_Equipment_Regulations_ENG.pdf Redigert 14.Januar.2014 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Gunga Din Svart 14.Januar.2014 Del på Facebook Svart 14.Januar.2014 Tre svenske jenter tok samme turen i samme type båt for to-tre år siden. Går sikkert an å finne bloggen deres et eller annet sted. det må vel vare denne Den svenske båten "Cantare" tok omtrent samme rute i 2009-2010. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sun Flyer Svart 14.Januar.2014 Del på Facebook Svart 14.Januar.2014 Det var jo en fyr her inne som reiste på noe tilsvarende. Det endte med mastebrekk og greier. Og han sluttet med seiling etter det. Her er siden hans: http://ulketur.com/about_markus/ Jeg ville prioritert fornying av stående og løpende rigg samt seil for å gjøre alt så bombesikkert som mulig. Dernest ville jeg demontert roret for å se etter svakheter i styringen. Videre ville jeg gått over motoren innenfor rimelighetens grenser. Ha jolle med motor som kan taue båten inn i havn om hovedmotoren svikter. Prøv å ordne noen lademuligheter som ikke er avhengig av å bruke motoren. Ellers er det bare å kjøre på. Første delen av turen kan jo gjøres i kystnære områder så bare grunnleggende sikkerhetsutstyr er nødvendig i begynnelsen. Så kompletterer du underveis når du ser hva som trengs. God tur! Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sail&Surf Svart 14.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2014 Takk for gode tilbakemeldinger!Vet at noen er skeptiske men kan ikke tenke på alt som kan gå galt, da kommer vi oss aldri i fra havn :) Sikkerhetsutstyr prioriteres høyt, og motoren blir sett på av en maskinist denne uken.Som littmild sier så må man risikrere litt sånn som Amundsen og Nansen for det man brenner for. Penger går greit men f. eks sikkerhets produkter koster skjorten så derfor håper vi på sponsorer som kan hjelpe til. Vet dere om noen som er interessert i evt å sponse noe? Eureka: Båten ligger for øyeblikket på Haakonsvern men skal seile den til Ålesund i starten av juni :) Vi får kontaktes da. Riggen er i god stand og seilene ser fine ut men vurdere å bytte når jeg kommer lengre sør :) Har hørt at båten er solid og trygg så gleder meg veldig til eventyr! Og igjen takk for mange bra tilbakemeldinger :) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 14.Januar.2014 Del på Facebook Svart 14.Januar.2014 (redigert) Som littmild sier så må man risikrere litt sånn som Amundsen og Nansen for det man brenner for. kanskje litt OT her men Nansen gjorte alt han kunne for o minimere risker. Han intervjuet de som tidligere hadde seilt i polarstrøk. blandt annet var han over til Stockholm o snakket lenge med Nordenskøld, som var den første som seilte Nordostpassasjen Han hadde formodligen den starkeste båt som noensinne var bygget, på den tiden. Han øvet først gjennom sin Grønlandstur, intervjuet eskimåer etc etc Amundsen var også vel forberedd, kansje litt mer en 'gambler' enn Nansen, spes om man tenker på første forsøket på sydpolen som høll på å ende i en katastrof. men begge herrene var vel forberedde på det de gikk in i ! Redigert 14.Januar.2014 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mizar Svart 15.Januar.2014 Del på Facebook Svart 15.Januar.2014 (redigert) Vet at noen er skeptiske men kan ikke tenke på alt som kan gå galt, da kommer vi oss aldri i fra havn :) Sikkerhetsutstyr prioriteres høyt, og Jeg har ikke gjort denne turen selv ennå, men siden jeg planlegger noe slikt (og koser meg med å drømme samtidig...) selv, vil jeg protestere på det du sier her. Det er viktig å tenke over alt som kan gå galt. Basta. Man behøver ikke miste motet av den grunn og hvis det "ødelegger" for drømmen å tenke seg godt om først, bør man tenke seg om ien gang til, etter min mening. Selv er jeg nok i overkant grundig på den måten, ikke minst fordi jeg ikke har det så travekllt med å komme av gårde. Det skjer når tiden er moden for det, for min del. Men altså, her er noen ekstra tnaker: Forsterk riggen. Du kommer til å seile med vindpress fra akter mesteparten av tiden, så lensetakler er en viktig sikkerhetsfaktor med tnake på mastebrekk. Erfarne seiler får eventuelt moti meg, hvis min teoretiske research ikke stemmer. Og ha med en ekstra vaier og deler som lar deg montere, skifte ut eller reparere rigg underveis. Vær klar over at ankertau ikke holder lenge ved oppankring på korallbunn. Du må ha flere anker, vite hvordan du bruker dem og ha lang, solid ankerkjetting. Ta med lommelykt og reservebatterier! Jeg har lest om folk som ikke hadde med det.... Satelitt-telefon eller i det minste en mulighet til å få værmeldinger under veis. Drivanker (som du har øvd på å legge ut og hente inn igjen FØR du må bruke det!) Du må ha en gjennomtenkt strategi for vaktfordeling, kommandoopplegg og nødprosedyrer. Miulighet til å reparere seil under veis. Riggen er i orden, forstår jeg. Sjekk også kjølbolter og at skroget er uten strukturelle skader eller svakheter. Roret utsettes for ekstreme belastninger. Sjekk at alt er tipp tiopp og roraksling bunnsolid, inkl lager/oppheng osv. Tenk uansett over hvordan du skal styre båten hvis du mister roret. Jeg har lest om folk som har mistet en katt over bord, som de ikke fant igjen. Vit hvordan du skal håndtere det hvis en av mannskapet faller overbord. Medisiner, førstehjelpsutstyr og kunnskaper om førstehjelp må være med i båten. Hvis det kommer vann inn gjenom drivakselen, er det vel pakkbokse eller hvis du har seildrev, sjekk at det er tett og kommer til å være det på hlee reisen. Så hvis du har en båt som flyter, du har fremdrift og styring, er egentlig utfordringen mest å sørge for at situasjonen fortsetter med å være slik for deg og mannskapet på hele turen. Men tank for all del over hva som kan gå galt og hva du skal gjøre med det - før avreise. Les gjerne en bok om ekstremseiling i hardt vær først også. Jeg ønsker god tur, og minner til slutt om at det heter: Karibia på norsk, og Caribbean på engelsk. GOD TUR! Og husk solfaktor... ;-) Redigert 15.Januar.2014 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Maika Svart 15.Januar.2014 Del på Facebook Svart 15.Januar.2014 Tok turen fra Oslo for 16 år siden med en Contrast 33 (32 fot), Vi bestemte oss ved juletider og dro over påfølgende høst. Ingen av oss hadde mye seilerfaring, men vi kunne det grunnleggende. Båten var i brukbar stand, men motoren sluknet da vi dro fra England, og da var vi uten motor fram til vi kjøpte ny på Martinique. Et solcellepanel ga oss derimot nok strøm til GPS og lanterner når det var andre i nærheten, så det bød egentlig ikke på problemer. Vi dro såpass sent på året at vi visste at vi statistisk sett ville få noen stormer på vei nedover til Madeira/Kanariøyene, noe vi også fikk. Én tanker knakk ved Azorene, mye jordras i Portugal, og bekymrede foreldre hjemme som så lavtrykket på værmeldingene og ellers nyhetsmeldinger om uværet. Mye bølger slo opp i båten da det stod på som verst (en halv-regatta båt med relativt lavt fribord), men det gikk greit, kanskje mest takket være at vi var 4 nokså unge karer med godt mot (og kanskje lite forståelse av alvorlighetsgraden:). Vi alltid hadde to på vakt, og følte at vi da både fikk nok hvile og at vi hadde kontroll på sikkerheten. Litt sløvet var vi nok også, siden det dårlige været reduserte kosten til mest sjokolade og gulrøtter i de ni dagene vi brukte fra England til Madeira. (Wallas-kokeapparatet slutte også å fungere siden vi glemte å lukke pipa og saltvann gikk inn i brenneren; en elendig konstruksjon!) I etterkant traff vi et par andre båter som hadde seilt over samtidig med hvert sitt ektepar. Begge disse ga opp og skulle selge båten. Synd for dem, da resten av turen over normalt bare er fin medvind og 30 grader i vannet. I dag hadde jeg planlagt og gått over båten veldig mye mer enn det vi gjorde da, men hadde jeg uten familie å ta hansyn til, så kunne jeg fint bare dratt av gårde på samme måte igjen:) I tillegg til solcellepanel, kjøpte vi redningsflåte og Epirb. Resten var standard båtutstyr på den tiden. Sitér dette innlegget Link to post
GURIMALLA Svart 15.Januar.2014 Del på Facebook Svart 15.Januar.2014 Hei og velkommen på forumet. Masse gode råd over hva dere bør ha med ovenfor ser jeg. I tillegg: GODT HUMØR! Veldig viktig tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 15.Januar.2014 Del på Facebook Svart 15.Januar.2014 (redigert) Et lite innspill til om utstyr og sikkerhetsutstyr. Vi er selv i planleggingsfasen av langtur, og har satt avreisedato en måned før Sail&Surf (1. august). Vi har planlagt dette i flere år, for vi ønsker å være best mulig forberedt på turen. Selv om det går bra med mange (de fleste) som seiler i dårlig utstyrte båter på budsjett, kan drømmen fort bli knust om man skulle havne i en situasjon som lett kunne vært unngått med litt planlegging i forkant. Noe så enkelt som det Propell1 nevner om at tau slites av korallrev, kan få fatale følger om båten sliter seg og driver på land en vindfull natt. Og man i tillegg ikke får start på motoren når det haster mest. Vi har så langt brukt langt over hundre tusen kroner på oppgradering av båten, da vi ønsker å ha utstyret i orden før vi drar. Kanskje vil noen kalle det utstyrhysteri, men da unngår vi i alle fall mange unødvendige, håpløse situasjoner. Det jeg ser på som en miniumumskrav for en langtur er: * Redningsflåte * VHF (fastmontert og bærbar) * EPIRB * Plotter(e) og radar (og et uavhengig backupsystem for navigering) * Et godt anker med kjetting og el. vinsj * Alternativ lading av batteriene, som solcelle, vindgenerator etc. Bare dette utstyret har en bruktpris på minst 30.000 kroner, om man finner noen veldig gode tilbud ved å surfe på finn kontinuerlig. I tillegg kommer "kjekt å ha", som satellittelefon, mastesteg, bombrems etc. I tillegg bør man budsjettere inn diverse reparasjoner og bytte av utstyr underveis. Hva om f.eks. jolla og påhengeren blir stjålet eller ødelagt? Siden dere skal delta i ARC-en, må dere uansett ha alt på sikkerhetsutstyrlisten som jeg linket til lenger oppe. Men om dere seiler på budsjett, ville jeg droppet ARC. Bare påmeldingen vil koste 8000 kroner for deres del. Vi skal seile utenom, for jeg vi ser ikke det helt store poenget med å delta. Når man forlater Las Palmas ser man ikke de andre båtene igjen før man er i Karibia uansett. Det man betaler for er det sosiale og litt kursing og sikkerhetssjekker. Men for all del: mange av de som har hatt de mest opplevelsesrike og morsomme turene har seilt i båter som koster mindre enn redningflåta vår, med bare godt humør og flaks som drivkraft. Om dere passerer Ørsta, kom gjerne innom en tur for en prat Vi kommer uansett til å møtes nedover Europa i høst. Redigert 15.Januar.2014 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Maika Svart 15.Januar.2014 Del på Facebook Svart 15.Januar.2014 Edit: Vi kjøpte radar også. Det var et par tåkete anledninger den var veldig fin å ha:) Sitér dette innlegget Link to post
Sail&Surf Svart 15.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2014 Takk for gode svar! Har planlagt den her turen i 4 år men når jeg først kjøpte seilbåt i jula så fant jeg ut at det er mye jeg ikke har tenkt på hehe :) Kult å høre Steinsvik! Da må vi sees før avreise til sommeren :) Når tenker du å seile tilbake? (om du skal tilbake da) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 15.Januar.2014 Del på Facebook Svart 15.Januar.2014 (redigert) Det første jeg tenker på er 01 september, har dere virkelig ikke mulighet til å reise tidligere, da må dere jo haste forbi den etter min mening fineste delen av turen (Norge-Kanari). Motoren er dårlig, vel det er jo ikke verre enn å sette en brakett på hekker der du kan henge påhengeren til jolla så har du framdrift. Dog må du da oppbevare mengder med bensin ombord og det er ikke morsomt. Solcellepanel, redningsflåte og kanskje epirb. En skikkelig god VHF og ansvarsforsikring er et minimum ellers vil du fort slite med å i det heletatt få lov til å komme inn i havner osv om du vil inn der. Riggen er sterk nok den om den er i god stand men følg med på undervantene, de er de første som gir seg, og husk å kappe fall underveis så slitepunktene er friske hele tiden. Ta med dere ett skikkelig godt allroundanker med kjetting for å kunne ankre på inntil 8-10meters dyp altså ca 60meter. Og så et lite hørespill fra atlanteren Og siste råd til slutt. Bunkre båten full av mat og drikke på kanariøyene om dere er på lavbudsjett. Har noen fortalt dere at det er piker i bastskjørt og halvgratis mat i karibien så forbered dere på en overraskelse. Redigert 15.Januar.2014 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 15.Januar.2014 Del på Facebook Svart 15.Januar.2014 Anbefaler å ha med reserveanker, det kan både være kjekt i dårlig vær, og kjekt dersom man mister det ene (som da vår ankorlina røk). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.