Jump to content

VP D3 160 2006 Oljetrykkalarm ved kaldstart


Laksevåg

Recommended Posts

VolvoPenta D3 160 ny 2006

Båt og motor har vært brukt sommer og vinter siden våren 2006.

Har virket helt perfekt og har kun fått vanlig service hvert år. Gangtid 1020 timer.

For et år siden fikk jeg oljetrykk alarm ved kaldstart.

Denne alarmen kommer oftere og oftere etter at motoren har ligget ubrukt i mer enn tre døgn.

Alarm etter 4 sekunder som varer i ca 10 sekunder. Har noen erfart denne feilen.?

Laksevåg/Bergen

Link to post
Share on other sites

Dette tyder på at den har problemer med å bygge opp Oljetrykk, Det kan være trange oljekanaler, slitt oljepumpe, det var de dyre feilene, de billige som først bør prøves, Oljetrykks sensor, eller feil olje :smiley:

 

Når det gjelder olje så bruker jeg kun Briggs & Stratton SAE 30 Olje, dog jeg bruker kun båten sommerstid, men denne har alltid sørget for godt og stabilt oljetrykk :smiley:

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

SAE 30 olje kan være ok å bruke om sommeren på eldre motorer om oljen har rett spesifikasjon . Vinters dag blir den for tykk , Semigrade olje brukes om viinteren -

Mht til ojetrykk varsling ved kald motor må man først få bekreftet oljetrykket ved hjelp av et oljetrykks manometer . Sender på motor for oljetrykk kan feile

Skift olje filter ( ved tett filter sendes oljen i bypas )

Skift olje , Olje med rett spec -

Oljetrykk kontrolleres med manometer - Kontakt volvo for oljetrykks data

 

Lavt oljetrykk mulig årsaker : feil ved filter , sil i bunnpanne , oljepumpe , oljetrykks ventil i pumpa , lager lekkasje -

 

Harry

 

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar. Etter første alarm (ca ett år siden) skiftet jeg olje og filter. Har alltid brukt olje og filter/deler original fra Volvo forhandler. Etter andre alarm skiftet jeg trykkgiver. Sendte båten på Volvoverksted ved neste alarm. De mente problemet var i Software. Og la inn ny programvare. Ny alarm etter en tid. Tilbake på verkstedet - Ny software oppdatering og ny trykkgiver igjen. Samme alarm etter at båten lå ubrukt en uke

 

. Neste verkstedbesøk konkluderte med at turboen var årsak til at trykket ikke bygget opp fort nok. -- Ny turbo og ny programvareoppdatering igjen. Ingen bedring. Jeg har nå fått splittet uttaket på oljekanalen i blokken slik at jeg har fått inn manometer. Dette viser at det kan gå opp til 14 sekunder før oljetrykket kommer opp.

Mulig det ikke finnes billige løsninger --- og at motoren må ut og splittes. Bortsett fra dette, virker motoren helt perfekt.

Link to post
Share on other sites

Når du hadde manometeret montert...... så du etter hva trykket var ved driftsvarm motor og om dette stemmer med boka? Det er flere ting som kan forårsake dette som nevnt tidligere. For å finne ut av dette må vel motoren ut, veiv/rådelager, oljepumpe med overtrykksventil og tett sil er ofte årsaker. Som jeg forstår har det blitt verre? Om det da er rådelager som er synderen vil det si bang tilslutt. Veit ikke hvordan denne motoren er satt sammen men ofte kan alt dette skiftes bare ved å ta av bunnpannen. Veiva burde måles for slitasje om lagerene ser dårlige ut. Syns uansett 14 sekunder er lenge før trykket kommer, jeg ville ha undersøkt dette før jeg bruker motoren mere.

Link to post
Share on other sites

På denne motoren ligger oljepumpen bak svingningsdemperen fremme på motoren.

Demonter reim, skru løs de fire skruene i demperen og den store mutteren, ta av demperen, demonter register reimen. trekk festet for demperen av splinen på veivakslen

Nå ser du pumpen som er festet med 4 stk skruer (skal skiftes ved løsning) skru løs skruene og trekk ut pumpen.

I pumpen sitter det en trykkventil, demonter pumpen og kontroler delene for slitasje.

Trenger du data/info send en PM til meg.

Redigert av Moyja (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk igjen for gode svar.

Til nopain99: Denne problemstillingen tenkte jeg tidlig på. Jeg har fått vite at det har vært problemer med disse Volvo motorene i bil, når batteriet blir dårlig. Mitt batteri var tross alt minst 7år gammelt. Jeg kjøpte nytt batteri. Jeg fikk testet startekapasitet og spenningsfall når jeg leverte det gamle fra meg. Det gamle var helt OK, faktisk veldig bra. -- Nytt batteri, ingen endring.

 

Til Kaptein Gjeldseth: Jeg har satte inn en «T» i blokken slik at jeg nå har ett uttak til trykkgiveren og ett uttak til manometer. Så har jeg montert et VDO manometer i instrumentbordet slik at jeg leser trykket hele tiden. Dette er helt uavhengig av det elektroniske systemet som styrer og overvåker motoren. Manometeret har visning opp til 5 bar. Når trykket kommer, stiger det til 5bar. Etter at motoren er skikkelig varm synker det selvfølgelig. Jeg husker ikke akkurat hvilke trykk det stabiliserer seg på, men det er langt over noen faregrense.

 

Til Moyja: Jeg tenker nå at problemet ligger der du sier. I oljepumpen eller oppstrøms denne. Jeg har kjøpt verkstedshåndboken og ser prinsippene. Det kan enten være at trykkventilen i pumpen slipper inn luft, eller at røret fra silen til pumpen har en brist (i en sveis?)slik at oljen siver tilbake i bunnpannen når motoren står stille i flere dager. I alle de årene jeg har vært interessert i motorer, har jeg ikke hørt om en motorolje-pumpe som har vært utslitt etter 1020 timer. I min lille båt er det umulig å foreta en slik operasjon uten å ta ut motoren. Siden jeg ikke har plass og tid, og vel heller ikke kompetanse til å gjøre dette selv, må jeg nok på verksted. Jeg ville bare ikke at verkstedet skal fortsette å lete i blinde. Det blir for dyrt.

LAKSEVÅG

Link to post
Share on other sites

Olje sugerøret er i plast med en o-ring i flensen så det er ikke umulig med en sprekk. Det kan også være treghet i trykkventilen.

Det sitter en trykkventil til i oljekanalen for underspyling av stemplene, mener den var bak register dekslet.

dette kan jeg sjekke i kveld på en motor jeg har i deler

Link to post
Share on other sites

venter i spenning på gode forslag her, har samme fenomenet på en 41A, . Det tar dog ikke mer en ca. 8 sek. før jeg har ojetrykk,under drift så er oljetrykket perfekt, uansett turtall og temp. fenomenet oppstår etter at motor har stått ca. 1 time. Virker rett og slett som om øvre del av motor renner tom for olje. Jeg har byttet overtrykksventil for motor, trykkventil for underspylingsdyser og o- ringene på trykk og sugeside på oljepumpa, ingen forandring etter dette ingrepet. Neste steg hos meg blir å trykkprøve overtrykksventilen til oljepumpa, har heller ingen tro på det er pumpa som er synderen, gått ca. 1400 timer. Hvis det er snakk om slitte veivlager, så vil du normalt se det på oljetrykket

Link to post
Share on other sites

Har motoren løs filter innsats eller er det vanlig spin-on filter ?

Oringer som står på filter kan henge igjen ved filter skift kan lage mye krøll mht til olje trykk .

Man har gjerne ingen lekkasje med doble tettninger , men da gjerne lavt trykk ved tomgang

Kjenner til dette fra bil -

Løsningen kan være enkel ( noen ganger )

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg takker for gode svar fra engasjerte mennesker. Jeg har brukt tiden på å finne et verksted her i Bergensområdet hvor jeg kan diskutere problemet med mekanikeren som skal gjøre jobben. Jeg tror jeg har funnet rette plassen, og motoren blir tatt ut i løpet av februar. Da håper jeg de finner feil. Det blir dyrt, men det er nødvendig, og selvfølgelig viktig å gjøre det før det blir følgeskader. Jeg kan gi melding på denne siden når jobben er gjort

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...