Laksevåg Startet 14.Januar.2014 Del på Facebook Startet 14.Januar.2014 VolvoPenta D3 160 ny 2006 Båt og motor har vært brukt sommer og vinter siden våren 2006. Har virket helt perfekt og har kun fått vanlig service hvert år. Gangtid 1020 timer. For et år siden fikk jeg oljetrykk alarm ved kaldstart. Denne alarmen kommer oftere og oftere etter at motoren har ligget ubrukt i mer enn tre døgn. Alarm etter 4 sekunder som varer i ca 10 sekunder. Har noen erfart denne feilen.? Laksevåg/Bergen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ternen32 Svart 14.Januar.2014 Del på Facebook Svart 14.Januar.2014 Dette tyder på at den har problemer med å bygge opp Oljetrykk, Det kan være trange oljekanaler, slitt oljepumpe, det var de dyre feilene, de billige som først bør prøves, Oljetrykks sensor, eller feil olje Når det gjelder olje så bruker jeg kun Briggs & Stratton SAE 30 Olje, dog jeg bruker kun båten sommerstid, men denne har alltid sørget for godt og stabilt oljetrykk Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post Share on other sites More sharing options...
Harryi Svart 14.Januar.2014 Del på Facebook Svart 14.Januar.2014 SAE 30 olje kan være ok å bruke om sommeren på eldre motorer om oljen har rett spesifikasjon . Vinters dag blir den for tykk , Semigrade olje brukes om viinteren - Mht til ojetrykk varsling ved kald motor må man først få bekreftet oljetrykket ved hjelp av et oljetrykks manometer . Sender på motor for oljetrykk kan feile Skift olje filter ( ved tett filter sendes oljen i bypas ) Skift olje , Olje med rett spec - Oljetrykk kontrolleres med manometer - Kontakt volvo for oljetrykks data Lavt oljetrykk mulig årsaker : feil ved filter , sil i bunnpanne , oljepumpe , oljetrykks ventil i pumpa , lager lekkasje - Harry Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Laksevåg Svart 15.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2014 Takk for gode svar. Etter første alarm (ca ett år siden) skiftet jeg olje og filter. Har alltid brukt olje og filter/deler original fra Volvo forhandler. Etter andre alarm skiftet jeg trykkgiver. Sendte båten på Volvoverksted ved neste alarm. De mente problemet var i Software. Og la inn ny programvare. Ny alarm etter en tid. Tilbake på verkstedet - Ny software oppdatering og ny trykkgiver igjen. Samme alarm etter at båten lå ubrukt en uke . Neste verkstedbesøk konkluderte med at turboen var årsak til at trykket ikke bygget opp fort nok. -- Ny turbo og ny programvareoppdatering igjen. Ingen bedring. Jeg har nå fått splittet uttaket på oljekanalen i blokken slik at jeg har fått inn manometer. Dette viser at det kan gå opp til 14 sekunder før oljetrykket kommer opp. Mulig det ikke finnes billige løsninger --- og at motoren må ut og splittes. Bortsett fra dette, virker motoren helt perfekt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 15.Januar.2014 Del på Facebook Svart 15.Januar.2014 Jeg kjenner ikke disse motorene, men du har nok spenning på batteriet? Enkelte motorer og styringer oppfører seg litt rart dersom spenningen på batteriet er lavere enn de liker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Maruma Svart 15.Januar.2014 Del på Facebook Svart 15.Januar.2014 Når du hadde manometeret montert...... så du etter hva trykket var ved driftsvarm motor og om dette stemmer med boka? Det er flere ting som kan forårsake dette som nevnt tidligere. For å finne ut av dette må vel motoren ut, veiv/rådelager, oljepumpe med overtrykksventil og tett sil er ofte årsaker. Som jeg forstår har det blitt verre? Om det da er rådelager som er synderen vil det si bang tilslutt. Veit ikke hvordan denne motoren er satt sammen men ofte kan alt dette skiftes bare ved å ta av bunnpannen. Veiva burde måles for slitasje om lagerene ser dårlige ut. Syns uansett 14 sekunder er lenge før trykket kommer, jeg ville ha undersøkt dette før jeg bruker motoren mere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Moyja Svart 15.Januar.2014 Del på Facebook Svart 15.Januar.2014 (redigert) På denne motoren ligger oljepumpen bak svingningsdemperen fremme på motoren. Demonter reim, skru løs de fire skruene i demperen og den store mutteren, ta av demperen, demonter register reimen. trekk festet for demperen av splinen på veivakslen Nå ser du pumpen som er festet med 4 stk skruer (skal skiftes ved løsning) skru løs skruene og trekk ut pumpen. I pumpen sitter det en trykkventil, demonter pumpen og kontroler delene for slitasje. Trenger du data/info send en PM til meg. Redigert 15.Januar.2014 av Moyja (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Laksevåg Svart 16.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2014 Takk igjen for gode svar. Til nopain99: Denne problemstillingen tenkte jeg tidlig på. Jeg har fått vite at det har vært problemer med disse Volvo motorene i bil, når batteriet blir dårlig. Mitt batteri var tross alt minst 7år gammelt. Jeg kjøpte nytt batteri. Jeg fikk testet startekapasitet og spenningsfall når jeg leverte det gamle fra meg. Det gamle var helt OK, faktisk veldig bra. -- Nytt batteri, ingen endring. Til Kaptein Gjeldseth: Jeg har satte inn en «T» i blokken slik at jeg nå har ett uttak til trykkgiveren og ett uttak til manometer. Så har jeg montert et VDO manometer i instrumentbordet slik at jeg leser trykket hele tiden. Dette er helt uavhengig av det elektroniske systemet som styrer og overvåker motoren. Manometeret har visning opp til 5 bar. Når trykket kommer, stiger det til 5bar. Etter at motoren er skikkelig varm synker det selvfølgelig. Jeg husker ikke akkurat hvilke trykk det stabiliserer seg på, men det er langt over noen faregrense. Til Moyja: Jeg tenker nå at problemet ligger der du sier. I oljepumpen eller oppstrøms denne. Jeg har kjøpt verkstedshåndboken og ser prinsippene. Det kan enten være at trykkventilen i pumpen slipper inn luft, eller at røret fra silen til pumpen har en brist (i en sveis?)slik at oljen siver tilbake i bunnpannen når motoren står stille i flere dager. I alle de årene jeg har vært interessert i motorer, har jeg ikke hørt om en motorolje-pumpe som har vært utslitt etter 1020 timer. I min lille båt er det umulig å foreta en slik operasjon uten å ta ut motoren. Siden jeg ikke har plass og tid, og vel heller ikke kompetanse til å gjøre dette selv, må jeg nok på verksted. Jeg ville bare ikke at verkstedet skal fortsette å lete i blinde. Det blir for dyrt. LAKSEVÅG Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Moyja Svart 16.Januar.2014 Del på Facebook Svart 16.Januar.2014 Olje sugerøret er i plast med en o-ring i flensen så det er ikke umulig med en sprekk. Det kan også være treghet i trykkventilen. Det sitter en trykkventil til i oljekanalen for underspyling av stemplene, mener den var bak register dekslet. dette kan jeg sjekke i kveld på en motor jeg har i deler Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fabia Svart 16.Januar.2014 Del på Facebook Svart 16.Januar.2014 venter i spenning på gode forslag her, har samme fenomenet på en 41A, . Det tar dog ikke mer en ca. 8 sek. før jeg har ojetrykk,under drift så er oljetrykket perfekt, uansett turtall og temp. fenomenet oppstår etter at motor har stått ca. 1 time. Virker rett og slett som om øvre del av motor renner tom for olje. Jeg har byttet overtrykksventil for motor, trykkventil for underspylingsdyser og o- ringene på trykk og sugeside på oljepumpa, ingen forandring etter dette ingrepet. Neste steg hos meg blir å trykkprøve overtrykksventilen til oljepumpa, har heller ingen tro på det er pumpa som er synderen, gått ca. 1400 timer. Hvis det er snakk om slitte veivlager, så vil du normalt se det på oljetrykket Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Harryi Svart 16.Januar.2014 Del på Facebook Svart 16.Januar.2014 Har motoren løs filter innsats eller er det vanlig spin-on filter ? Oringer som står på filter kan henge igjen ved filter skift kan lage mye krøll mht til olje trykk . Man har gjerne ingen lekkasje med doble tettninger , men da gjerne lavt trykk ved tomgang Kjenner til dette fra bil - Løsningen kan være enkel ( noen ganger ) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Moyja Svart 16.Januar.2014 Del på Facebook Svart 16.Januar.2014 Laksevåg Den andre trykkventilen sitter bak register dekslet nedenfor vannpumpen. Du ser den når du tar av dekslet. Den er bare og skrue rett ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Laksevåg Svart 26.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2014 Jeg takker for gode svar fra engasjerte mennesker. Jeg har brukt tiden på å finne et verksted her i Bergensområdet hvor jeg kan diskutere problemet med mekanikeren som skal gjøre jobben. Jeg tror jeg har funnet rette plassen, og motoren blir tatt ut i løpet av februar. Da håper jeg de finner feil. Det blir dyrt, men det er nødvendig, og selvfølgelig viktig å gjøre det før det blir følgeskader. Jeg kan gi melding på denne siden når jobben er gjort Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ka78 Svart 16.Mai.2014 Del på Facebook Svart 16.Mai.2014 Hei, hvordan endte dette? Hva var feilen?.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.