dennrick Startet 16.Januar.2014 Del på Facebook Startet 16.Januar.2014 Hei, Vedlagte bilde viser et nytt batteri jeg kjøpte på Maritim rett før jul. Det skal drive lanterner og en GPS enhet i en liten RIB til sommeren. Dette var også julepresang til junior på 12 år, og i sin iver under juletreet, så tippet han på batteriet for å undersøke det nærmere. Resultatet var at det rant ut litt batterisyre (brant hull i klærne hans). Jeg vet ikke hvor mye som rant ut.. Har heller ikke fått målt spenningen på batteriet etterpå. Det har siden dette vært lagret i kjelleren. Jeg kan svært lite om batterier, men er hendelsen som beskrevet årsaken til at det står i bruksanvisningen at batteriet skal stå mest mulig rett opp og ned (fordi dette kan skje) ? Eller er det noe galt med batteriet når slikt skjer ? Tenkte å plassere batteriet i et stuverom foran i baugen på RIBen hvor det vil bli litt hopp-og-sprett. Er dette greit for batteriet ? Setter pris på noen bevingede ord om dette temaet:-) Hilsen dennrick Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Hulda Svart 16.Januar.2014 Del på Facebook Svart 16.Januar.2014 Sjekk med Sønnak. Disse batteriene skal ikke krenges mer enn 45 grader (antar jeg). De har også en 'sikkerhetsventil' for å hindre intern trykkoppbygging. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 16.Januar.2014 Del på Facebook Svart 16.Januar.2014 For det første er det vel spørs hvor mye syre det mangler nå. Er en celle under minimum, slik at platene stikker ut, da er det trolig snart slutt for dette batteriet. Ellers, bare en tanke som slår meg hver gang hvis jeg hører "barn", burde du kanskje stille deg spørsmål om sikkerheten i fremtiden.Syren som trenger noen minutter for å skade klær trenger bare få sekunder for ødelegge øynene, for godt. Man burde vel enten velge en annen type batteri, eller/og lage grunnlag for at yngstemann klarer å håndtere batterier med forståelse og tryghet,eller sørge for tekniske tiltak som utelukker alle vanlige farer og feller. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
JRK Svart 16.Januar.2014 Del på Facebook Svart 16.Januar.2014 Hei, En dråpe er nok til å brenne et hull. Har det rent ut så mye at at det er for lite over cellene vil du ha sett mange eller store hull I klærne. Å plassere dette batteriet I baugen på en RIB er jeg vel litt mer skeptisk til. Det må ihvertfall festes slik at det ikke ligger å slår, Men en bedre løsning hadde vært et lite AGM batteri Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.Januar.2014 Del på Facebook Svart 16.Januar.2014 Som flere har hevdet Syre og barn hører ikke sammen. her er et batteri som tåler det meste og er tett.. http://www.gylling.no/produkter/batterier/optima-batterier.shtml?meny=0;divmeny=0 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Dreamer Svart 16.Januar.2014 Del på Facebook Svart 16.Januar.2014 (redigert) I og med at det er en blanding av syre og vann som rant ut, må du fylle opp igjen med tilsvarende blanding. Det vil si at du ikke må etterfylle med rent vann. Hvis du tar med batteriet dit du kjøpte det, og forklarer situasjonen, vil de fylle opp med riktig blanding (syrevekt ca 1,28). Ellers er jeg også av den oppfatning at svovelsyre og barn er en særdeles dårlig kombinasjon. Men der har du vel lært en del av dette uhellet. Lykke til! Redigert 16.Januar.2014 av Dreamer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.