Jump to content

Yanmar 4LH/STE kjølevann som forsvinner

Clementen

Recommended Posts

Kjølevann forsvinner under gange. Vanskelig å si men ca 4-5dl pr time. Jeg har lett etter utvendige lekkasjer under gange men ikke funnet noen lekkasjer. Jeg etterfyller på ekspansjonstank etter hver gang vi har gått. Jeg tenkte å demontere varmeveksleren for å trykkteste den men da jeg demonterte turboladeren fant jeg ut at den stod fast etter avleiringer som ser ut som kommer fra vann. Det kan tyde på at huset er sprukket. Noen som har erfaringer med dette?

setter pris på tips og råd.

Hvor bør jeg kjøpe deler og ny turbo?

Vanvittige priser på orginaldeler gjennom min yanmar forhandler:-(

Heisann, en Bravo-eier :smiley:

Er du sikker på at ikke kjølevæsken blåses ut av ekspansjonstanken når motoren blir god og varm? Dette kan skje dersom ekspansjonen er for liten i forhold til volumet på vannet, da det gjerne er bereder, defroster etc som øker volumet. Da jeg overtok min Bravo i 2007, fyllte jeg opp ekspansjonstanken og durte i vei (Yanmar 4LH-DTE). Den blåste ut innholdet av ekspansjonstanken hver gang den ble god og varm. Etter en del lesing og studering har jeg ¨nå ingen væske i ekspansjonstanken når motoren er kald, nivået ligger like under påfyllinslokket på motoren. Slik har det fungert knirkefritt i hundrevis av timer siden da :smiley:

Mvh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Hei,

jeg har egentlig hatt problemet siden jeg kjøpte båten i 2007, jeg merket det ikke før alarm på høy temp gikk. Har skiftet ut slanger som var dårlige, hadde av varmeveksler for et par år siden og skiftet pakninger, jeg trykktestet den da og fant lekkasje på ett av rørene på innsatsen. Jeg doret røret og det ble tett. Har i dag demontert varmeveksleren igjen for kontroll.

på eksos siden ut fra topper og ut fra varmeveksler er det helt tørt og kun et lite sotlag så jeg går da utifra at topp pakning må være ok, dessuten ville det vel blitt verre etterhvert om det var topp pakning som var problemet.

Når ekspansjonstank er tom Christian hvor mye stiger det på din tank når motoren er varm?

Er det andre plasser jeg burde sjekket, andre veier vannet kan ta?

Hei igjen.

Nå er det lenge siden jeg har sett på dette under fart/ full belastning, men det stiger til ca 1/3 av tanken, mener jeg å huske.........

Men du skulle uansett sett det under motoren om det er ekspansjonstanken som hiver det ut, med mindre du har ført slangen ned i kjølen.

Ja, hva kan det ellers være? Om det ikke går ut med eksosen må det jo samles ett eller annet sted i båten. Kommer du til for å se i kjølen, evnt med en gjennomsiktig slange du kan suge litt opp i?

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

4-5 dl er jo ganske mye. Jeg ville nok ha brukt fagfolk for å sette diagnosen, før jeg hadde gått til innkjøp av turbo og varmeveksler. Det er i allefall betryggende at dette er å få tak i. VP-problem på en Yanmar dette ?

Du er sikker på at det ikke bare er det du fyller på som blir borte ? Det ville bare havnet i dørken, men det gjør det vel ikke ? Første tanke som slår meg, er som du er inne på, sprekk i et av rørene i varmeveksler. Har det vært kaldt i motorrommet ?

Kjenner meg helt igjen i din beskrivelse av problem. Hadde det samme på Yanmar 75 hk fra 2007. Denne hadde gått 3000 timer, men fungerte helt fint inntil problemet oppsto. Turbo var i tillegg slitt. Etter at en mere eller mindre kyndig mekaniker hadde jobbet seg nedover i motoren, så ble det konstatert at toppen var sprukket.

Jeg var heldig og klarte og oppspore en fabrikkoverhalt motor av samme type. Jeg valgte denne løsningen i og med at den gamle motoren hadde gått endel timer. Vet ikke hva det vill kostet å bytte toppen, men jeg tror det er veldig dyrt. Er jo ikke sikkert at dette er det som feiler din motor, men verkstedet jeg brukte sa at dette ikke var uvanlig på yanmar av denne typen. Synes bare jeg ville dele mine erfaringer, selv om de ikke er så hyggelige...

Blir jo litt nervøs her også;-) jeg har to stk 4LH STE, 222 HK.

Babor motors sin ekspansjonstank blir tom. Den lekker ikke. Men selv om den er tom, er det helt fult under lokket på toppen, dvs ved påfyllingen. Tempreraturmåleren viser også at babor motor konstant er 10 grader varmere enn Styrbord.

Slik har det vært siden jeg fikk båten etter sist påske. Noen som virkelig har greie dette, og som kan komme med seriøse råd? Ikke ukvalifisert gjetning som fratar meg nattesøvnen altså...hehe

Jeg skal trykkteste varmeveksleren på begge sider i morgen kveld så får vi se.

om den er tett må jeg prøve å trykkteste kjølevannskretsen i blokka/topp.

Da må jeg vel kansje gå utenom kjølevannspumpa. Noen som kjenner systemet?

hvilken rekkefølge og hvor ferskvannet går i fra varmeveksler?

varmeveksler- pumpe- smøreoljekjøler- blokk topp- turbo- termostat??

Var ikke meningen å ta fra deg nattesøvnen, all in. Ei heller komme med ukvalifiserte gjetninger...

Forsøker kun å bidra med mine erfaringer.

Vi håpet lenge det var topp pakningen, som også visstnok er vanlig. Men i mitt tilfelle var det altså toppen.

Jeg bør nevne at i mitt tilfelle hadde jeg dårlig tid da jeg skulle seile langt 6 uker senere. Godt mulig at dette kunne repareres, men motoren hadde som sagt gått langt - så derfor passet det fint med en fabrikkoverhalt.

Mine symptomer var at temperaturalarmen gikk ca time etter at jeg hadde etterfyllt kjølvann. Dette gjentok seg så fremt jeg kjørte raskere enn på tomgang.

Takk for info Nauti Girl. Det høres klassisk ut ja at temperaturen stiger ved topp pkn og ev. Sprekk. Hos meg er temp. Helt stødig og normal helt til at det er for lite vann igjen og når jeg etterfyller så er den stødig igjen. I sommer har jeg etterfyllt etter hver stopp og da har temp vert helt ok gjennom hele sommeren.

• 3 måneder senere...

Ingen som har det endelige svar her? Min 4LHA STP har også det problemet at overskuddet i ekspansjonstanken forsvinner når motor blir kald. Er det lekkasje mellom ferskvann og saltvann så kan en vel bare skifte frostvæske når det blir for uttynnet av saltvann?

Skjønner at det ikke er løsningen på lang sikt, men er det ok for en sesong?

Brakk nakken i feb og kan foreløpig ikke skru en ting av mangel på krefter og mobilitet, så hvis de kloke hoder her inne mener det ikke er uforsvarlig, så går jeg for det frem til høsten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...