Jump to content

Johnson Endeavour starter ikke

obat

Recommended Posts

hei , er det noen her som kjenner til Johnson Endeavour 500 c 3 syl ? Den er umulig å få start på nå.. har mistet gnist på pluggene .. den har alltid vært noe tungstartet ..men fungerte ok ..før dette .Oljeinjection systemet er fjernet , så oljen blandes i bensinen nå. .. Dette er visst en litt spesiell motor , vanskelig å få tak i deler også .er usikker på årsmodell tipper 96 mod.Vi har også forsøkt å skifte impeller på den , det gikk greit å løsne undervannshuset , men girstanga sitter fast oppe under blokka ,og dermed får man ikke ned girhuset .. vet noen hvordan man går fram her ? Jeg har også lest litt på nettet at dette er en "problem motor " ( kan kanskje stemme ) Har bilder ,men er ganske ny her .. har ikke funnet ut enda hvordan man laster opp ?..virker vanskelig ! takknemlig for evt svar og hjelp :-)

Kjenner ikke den motoren,men kan kanskje gi noen tips.

Har motoren vært under i saltvann? Regner med du har prøvd å bytte plugger,de som sittter der ser ikke pene ut...

Når oil injetionsystemet fjernes må sensoren til dette normalt kobles ut,er dette gjort?

Dødmanssknappen er en vanlig synder når gnisten forsvinner,prøvd å koble ut denne?

Girstangen sitter normalt med en skrukobling nede ved undervannshuset,eller med en låsering oppe under forgasserene.

Er dette skrudd løst?

hadde en sånn motor, 97 modell. Min kuttet på høye turtall når den ble varm, Viste seg å være "crank position sensor" under svinghjulet som lagde kødd.

Min druknet også pluggene og stoppet med det det samme jeg fikk den, men det viste seg å være prime start krana bakpå motoren, en liten rød sak foran på venstre sida

Mener å huske den helst skal ha Champion QL78 plugger..?

Jeg solgte den til fordel for større motor

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei, takk for svar og tips ... må nok feilsøke videre på den ..motoren har ikke vært under vann ..pluggene har rustet under lagring :smiley: , etter at vi ikke fikk start på den mer..enig at de må byttes.. motoren gikk som den skulle også etter at oljeinjektion ble fjernet..Når det gjelder undervannshuset , så løsnet drivakslingen uten problemer ,fikk det ned noen få centimeter , men som sagt så er det giroverføringen (stangen) som sitter fast under motor blokka ,(tør ikke å bruke "makt " ),Det er ikke noe låseklips el. noe annen enkel måte å løsne den på.. ikke mulig å komme til der , eneste jeg kan tenke meg er at den kanskje kan skrues ut (gjenger i enden ??? ) Jeg har skiftet impeller på ganske mange utenbordsmotorer ..men det her tilfellet er det rareste jeg har vært borti :thumbsdown: , det er heller ikke mulig å komme til å løsne girpinnen hverken nede ved propellhuset eller midt på stammen , selv om sidedekslene er tatt av.. Som nevnt har den også tenningsfeil ,(helt død) så det blir litt mekking her , ...både dødmannsknapp og under svinghjul skal sjekkes -

bare for å ha det unna vei, du har prøvd andre plugger?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 3 years later...