Jump to content

valg av Loddetinn kvalitet for kabel

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Nå tror jeg du må forklare hva du egentlig mener. "Er det et must, eller er det ikke noe problem"?

Med sertifikater og alt burde jo dette være rimelig greit å svare entydig på

Man trenger selvfølgelig ikke sertifikater for å lodde noen ledninger Lars og Hulda :wink:

JRK: Virker som om du også har kontroll på dette med lodding :smiley:

Jeg mener at det ikke er noe problem og lodde en ledning eller komponenter uten fluss.

Jeg sitter nesten hele tiden i microskop å lodder....så smått har det blitt. Lodder veldig mye 0402

komponenter. Har også loddet en del ledninger fast på kontakter som vel er mer relevant i denne

sammenhengen. Det jeg skrev er at det er et must for å få det PENT. Eller det vil si at det blir

penere. Ikke at du må bruke det. Går helt fint uten men utseendemessig blir det en penere lodding med fluss. Synd jeg ikke hadde kontaktene inne nå så skulle jeg tatt et bilde.

Men antar at når jeg snakker om en "stygg" lodding vil de fleste uten trening si at den var veldig

bra :wink:

Håper du skjønnte meg nå ?

Lodding og sveising har mye til felles.

Det handler om å få to metalldeler til å henge sammen.

Det er fullt mulig å mislykkes med begge metoder.

For å få lov til å utøve begge håndverk innen visse deler av næringslivet krever begge deler opplæring og sertifisering.

De fleste amatører med litt praktisk sans og litt fingerferdighet vil få til tilfredsstillende resultat med litt trening.

Det er tross alt ikke raketter, fly eller pacemakere de fleste av oss driver med.

En greit utført lodding holder uten problem i 20-30 år.

Lodde eller klemme?

Noen liker mora, andre liker dattera!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

OK Christina II, da skjønner jeg. Tenkte ikke på overflatemonterte komponenter I det hele tatt I denne sammenheng. Klart at med de avstandene på beina på disse komponentene, er nok god flyt ekstra viktig for å unngå tinnbroer. :thumbsup:

Likte spesielt den siste setningene din at mange oppfatter nok loddingene sine som mye bedre en de faktisk er. Ofte sitter dåelige loddinger godt noen år, og så er det en senere eiere av båten som må slite med problemene

Redigert av JRK (see edit history)

Ofte svartfarget utvendig på kordelene. Eg har nesten uten unntak tilgode å ikkje måtte bruke ekstra fluss eller å måtte pusse kordelene med matte/smergel.

Om ledningene må skjøtes og attpåtil er så dårlig at du må bruke smergel på kordellene, da ville jeg lyttet på Lars H. og byttet kablene.

Om ledningene må skjøtes og attpåtil er så dårlig at du må bruke smergel på kordellene, da ville jeg lyttet på Lars H. og byttet kablene.

Ofte på anleggsmaskiner har eg funnet begge ender av kabelen og klippt reint, og lagt ny kabel og stripset det utenpå strømpe som orginalkablene ligger i. I båten vil eg ikkje ha masse ekstra kabel til forvirring, så der skal det fjernes ja :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Prøver meg på en definisjon.

Lodding:

To metalliske materialer sammenføyes ved at et tilsatsmateriale med lavere smeltetemperatur smeltes og flyter ut ved kapillærkreftene. Grunnmaterialet smelter ikke.

Sveising:

To materialer sammenføyes ved at de varmes opp til man får et smeltebad. Eventuelt tilsatsmateriale settes til i fugen og blander seg inn i smeltebadet.

Jeg fikk i min tid, som flymekanikerlærling i SAS, loddekurs. Vi skulle legge opp ledninger og lodde de til kontakter på en tavle, som eksamen på kurset. Den kunnskapen jeg fikk på kurset har jeg fortsatt. Det har gjort at jeg foretrekker å lodde ledninger, framfor å bruke andre metoder for sammenføyning. Siden 1977, da jeg kjøpte min første båt, har jeg aldri opplevd brudd i mine loddinger om bord, men jeg har opplevd mange ganger dårlig kontakt i kabelsko o.l., både i egen båt og andres båter. I teorien vil vibrasjon kunne lage brudd i en lodding. Er det noen som har opplevd dette? Lodding skaper ikke problemer, de forebygger problemer!

Redigert av arkmarin (see edit history)

Er nok enig med deg at kan man faget sitt er lodding bra. Problemet er at det er mange som tror de kan lodde og da blir det ikke bra. I et korrosivt sjømiljø er det mange hensyn som må taes. Det er nettop her krymping er bedre for det kreves minimalt med forkunnskaper.

Jeg har sett maritimt militært utstyr med følgende feil:

- Ledninger som har knekt I pottelodding pga at tinnet har trekt opp under isolasjonen (Da mister du strekkavlastningen I ledningen og den knekker pga av vibrasjon)

- Jeg har sett at alt tinnet er trekt ut av selve loddingen og har vandret opp under isolasjonen (Høres merkelig ut men vi tror det var en kjemisk reaksjon mellom flussmiddel og isolasjon

- Loddinger som har løsnet pga høy temperature og høyt strømtrekk igjennom loddingen (Så tinnet kan faktisk vandre ut av loddingen)

Tilbake til krymp. Her er jeg helt enig I at spennet på spadesko blir dårligere med tiden og du kan få vakkel. Kabelsko er som regel fortinnet for å hindre korrosjon. Om en kabelsko løsnes og settes på kan det godt oppstå en skade I fortinningen på flatstiften. Men jeg har tilgode og se feil på skrudde kabelsko, med unntak av at skruen har løsnet.

Hele kluet med all terminering I korrosivt miljø er å få det hele gasstett. I det ligger at den elektriske forbindelsen er tett slik at det ikke kommer oksygen inn I den elektriske koblingen. Alle matrialer har en elektromotorisk spenning (EMS). Når det går en strøm vil du få spenningsfall I alle koplinger. Kommer det saltholdig luft inn I koblingen oppstår det korrosjon I denne. (Dette betyr ikke at alt det blanke som det går strøm igjennom må være isolert, men at krympen eller loddingen må være tett)

Redigert av JRK (see edit history)

..., har jeg aldri opplevd brudd i mine loddinger om bord, men jeg har opplevd mange ganger dårlig kontakt i kabelsko o.l., både i egen båt og andres båter. I teorien vil vibrasjon kunne lage brudd i en lodding. Er det noen som har opplevd dette? Lodding skaper ikke problemer, de forebygger problemer!

Veldig enig i dette :yesnod: Såsant det ikke kan sveises går jeg for lodding :giggle:

Fra spøk til alvor. Jeg holder en knapp på lodding, men det kan hende at det skyldes at jeg ikke er super-duper-mester i proffesjonell pressing av kabelsko med ekstreme egenskaper. Jeg har forøvrig den biltema-tanga med moment, og synes den fungerer bra. I forbindelse med dykking har jeg både laget og reparert mye dykkelykter, undervannsscootere osv. Der er det bare lodding som gjelder for min del. I slike innretninger er det alltid en viss risk for vanninntrengning, og hvis det skjer er selvsagt alt av ledninger ødelagt. Men er man på tur prøver man ofte med en nødreparasjon. En loddet forbindelse byr i slike tilfeller aldri på problemer, det gjør derimot de andre forbindelsene. Knekt ledning pga vibrasjon? Det har ikke jeg opplevd ihvertfall.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...