simon-v-max Startet 22.Januar.2014 Del på Facebook Startet 22.Januar.2014 Ser litt på en sørlandssnekke, pleier det å være mye klatt for å få de klare for sjøen, evt. hva tror dere om denne?http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=46242585 Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 22.Januar.2014 Del på Facebook Svart 22.Januar.2014 Hei, Her tror jeg du får mye båt for pengene. Mye jobb? Nei, ikke med et så godt utgangspunkt. Virker som om eieren har tatt godt vare på den, og at han har et fornuftig syn på båtholdet! Løp og kjøp (før jeg gjør det) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
hanto1 Svart 22.Januar.2014 Del på Facebook Svart 22.Januar.2014 Det er alltid noe klatt med trebåter. Man må like pussing og lakking/ oljing for og ha en slik en.. Fordelen med denne er at den har vært i båthus. Ser tilsynelatende ut til og være i grei stand. Akterstevnen ser ut til og ha blitt kuttet kraftig inn grunnet stor propell. Motoren burde testes på sjøen mht. kjøling etc. Sjekk rundt fenderlister/ dollbord etter råte. Det beste er å få med seg en kyndig til og se på båten. Om 15 K er fantastisk billig kan vel diskuteres. Er båten i god stand er prisen OK, ikke noe mere. Sitér dette innlegget Link to post
simon-v-max Svart 22.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2014 Pussing osv er intet problem. Hvordan er disse på sjøen? Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 22.Januar.2014 Del på Facebook Svart 22.Januar.2014 Trebåt er litt arbeid! men ikke uoverkommelig, vårpuss av skog og overbygg er gjort på en helg :-) Men som alt annet som begynner å dra på årene er det noe flikk og pusk som må ordnes... At motor, gear og propellanlegg har stått i snart 2 år er ikke farlig, men en nøye sjekk bør gjennomføres før du legger ut på tur. 15k er jo ikke en uoverkommelig sum, og hvis du har en kjenning med litt kjennskap til trebåter som kan bli med å se på tilstand kan det fort bli en god handel :-) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Hakkannen Svart 22.Januar.2014 Del på Facebook Svart 22.Januar.2014 Ser ut som en godt holdt båt De fleste sørlandssnekker går generelt hardere i større bølger enn f.eks. en gavlabåt da sørlandssnekkene har mindre spring og blir tidligere flate i bunnen etter baugen. Men ut fra bildene ser ikke dette eksemplaret så aller verst ut. Som regel har sørlandssnekkene lettdrevne skrog og går godt i forhold til motoreffekten. Og det er vel gjerne ikke en uværsbåt du er ute etter? I tillegg til overnevnte tips kan det være lurt å ta noen stikkprøver av tilstanden på klinken. Kobberklink varer generelt lengre enn galvanisert jernsaum, men likevel er alltid tæring en ting man må ta hensyn til. Klink av kobber kan vare 10-30 år, av og til lengre. Dette avhenger blant annet av flere ting som tykkelse på klink, hvor båten ligger og vibrasjon. Over vannlinja pleier tæringen være minimal. Men under vannlinja, spesielt i overgangen sjø/luft og rundt motorfestene kan klink tæres raskere. Kobber er mer utsatt for strekk enn jern, derfor er kobberklinkte båter lettere utsatt for lekkasjer. Det er ikke uvanlig at klink bør etterstrammes etter noen år, spesielt på båter som har mye vibrasjon (les: Sabb Diesel ). Noen båtbyggere praktiserer at nyklinkede båter etterstrammes allerede etter et år, deretter kan det gå noen år. Ikke misforstå her, det kan gå mange år uten behov for etterstramming, men behovet kan komme. Den letteste måten å sjekke om klinken holder en stund til eller bør skiftes er å bruke en kulehammer og en liten slegge, f.eks. en smedhammer. En hjelper holder smedhammeren lett inntil krona/hodet på innsiden av båten. Så kakker du lett på det utvendige klinkhodet med kula. Hvis det kommer en skarp og klar lyd og smedhammeren spretter lett er klinken god. Men hvis lyden blir dump i slagene og smedhammeren ikke spretter lett tyder dette på at klinken er tært for mye. Vanligvis tæres klink på midten, altså mellom borda. Derfor kan klink som ser 100% ut på utsiden ikke ha mer hold enn at den sitter av gammel vane. Regner ikke med selger går med på at du sjekker absolutt alle klink før kjøp, men noen stikkprøver her og der bør du kunne få ta. Etter et eventuelt kjøp kan også rekspikeren gås over og sjekkes (rekspiker = spiker som holder kjølbordet fast til kjølen og de andre bordene fast til stevnene). Ut fra bildene ser det greit ut og det virker ikke som bordene glipper, men en liten sjekk er aldri feil så vet du at alt er på stell. Her kan også trikset med kulehammer brukes, men det er vanskligere å skille god/dårlig uten trent øre. Det kommer av at du ikke har mulighet for å bruke mothold her og dermed ikke kan slå hardt og heller ikke får lyden av motholdet. Så tar du noen stikkprøver der du tar ut spikeren (f.eks. 3-4 stk langs kjølen) ser du fort hvordan ståa er. Har gjerne sammenheng med tilstanden på klinkene mellom bord en og to. Hvis disse er dårlige er sannsynligheten stor for at rekspikeren også har passert middagshøyden. Marna har fremdeles både brosjyrer, bøker og også enkelte deler til motorene sine for nedlasting og salg. Så slik sett går du en trygg framtid i møte, motormessig sett. Ellers er jeg enig med de som sier at det ikke trenger være så veldig mye mer arbeid med trebåt. Så lenge utgangspunktet er bra gjelder det bare å holde standarden oppe. Dette krever ikke mer enn litt kos på vårparten hvis båten er i god stand. Sånn sett, skal du følge poleringsprosedyren og alt som følger med på en glassfiberbåt kommer du ikke så veldig langt fra tiden det tar å olje over og flekke der det trengs på en trebåt Sitér dette innlegget Link to post
Treskolars Svart 22.Januar.2014 Del på Facebook Svart 22.Januar.2014 Hvis du vil ha tresnekke så kjøp den! Motoren produseres fortsatt så du får alle delene. Og det virker jo som om det er en ordensmann som selger den.Men det skader jo ikke å få med seg en trebåtmann og se på den Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 22.Januar.2014 Del på Facebook Svart 22.Januar.2014 Er det ikke dette man kaldte en "sjekte" i Tvedestrand da jeg var barn? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 24.Januar.2014 Del på Facebook Svart 24.Januar.2014 Ikke start motoren før den har trutnet på vannet i minst 14 dager. "tørrstarting" av motoren en døden for mange klinkede og spikrede trebåter, da alt jobber seg løst pga vibrasjonene. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
egilwh Svart 24.Januar.2014 Del på Facebook Svart 24.Januar.2014 Ser ut til at båten allerede ligger på vannet, hvis jeg tolker melding fra selger rett... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Nero II Svart 24.Januar.2014 Del på Facebook Svart 24.Januar.2014 Hei, jeg synes denne båten har et fint skrog, Når den er bygga i Mandal, så er de nærmere Lindesnes og strømsjøen vi har mye her nede, og det fører til at skroget får mer spring enn det du ofte finner i båter lenger øst. Lurte på om den kunne være lagt hos Walwick, i tilfelle kan du ringe til Svein Walwick, han driver familiens verft idag. Motoren er den vanlige til denne typen båten, den går veldig stille og rolig, i dorgefart hører du den omtrent ikke før den er på sida av deg. Han som har hatt båten virker som han har greie på hva han har gjort, og det han skriver og forteller deg henger greitt sammen og virker sunt. Det å ha båten i overdekka båtstø er det bare rundt Lindesnes folk har, pga små tidevannsforskjeller, og det er en flott måte å få båten greitt gjennom vinteren på. Har den ligget i stø siden den var ny, ville jeg mene at den er enda mer ett kupp enn det jeg eller synes - for det er ikke dyrt med 15K for denne. Jeg hadde sjekka nagler som du blir oppfordra til ovenfor, men ellers synes jeg den ser fin ut. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.