Jump to content

Ny gjestehavn i Fredrikstad

Komodo

Recommended Posts

"Gjestehavnen" her i Fredrkstad må vel nærmest betegnes som en vits. Longsidefortøyning ved kaia i byen med utesteder og trafikk på den ene siden, og ferger og båttrafikk på den andre...

Det har vært snakk om å anlegge et større anlegg litt utenfor byen, men det blir visst på sikt i følge artikkelen. Men nå tyder det på at det blir et mindre tilbud på Kråkerøy i gangavstand tl sentrum i mellomtiden. Her ligger jo båtene også mer skjermet, så det kan jo bli brukbart:

http://www.f-b.no/nyheter/bygger-havn-for-1-5-mill-kroner-1.8254341

Vinteren 2002/2003 hadde jeg båten i vinteropplag i sjøen på Gressvik oppe i "Floa".

Det hadde ikke fryst de årene verftet jeg lå ved hadde vært på stedet, fikk jeg opplyst.

Båten var en liten tur på land for reparasjon før den ble satt på vannet igjen.

Innen jeg fikk flyttet den til vinterplassen frøs den fast i isen ved brygga og snødde ned før jeg fikk på presenningen.

Der lå den fastfrosset til våren !

Ingen problemer i seg selv, men det var ikke helt det som var planen med å ha den i sjøen den vinteren.

bilde

Så man burde fortsatt ha mulighet å legge seg longside inn mot byen nå... Er det strøm i stolper som er åpne nå?

Jeg tok meg bryet med å sjekke og fikk følgende svar:

"Vi er i utgangspunktet ikke noen gjestehavn på vinteren. Men vi har avtalt med noen få som ligger der, som betaler avgift og strøm.

Det er ikke tilgang til wifi.

Det er pr. i dag fullt. Vi kan ikke ha flere båter som ligger der og bruker strøm".

• 4 måneder senere...

Lokale myndigheter kan av og til overraske med kjappe tiltak. For min del hadde jeg lite tro på at anlegget ville komme på plass denne sesongen. Bøyer meg i ydmykhet..............

Når det gjelder elva og vinteren har jeg noen vinteres erfaringer med å ligge i Glomma ved Fredrikstad. Hovedutfordringa er ikke om elva fryser, men at det fryser til langs land, landisen brekker og store (har sett 50X50 meter og større) isflak kommer seilende nedover i elvefart på et par knop. Flakene vil gjerne følge elvebreddene, trekkes antakelig inn mot land pga bakevja.

Båten jeg lå ute med var stålbåt, så det var kurant. Men, trebåter uten ishud og plastbåter er i faresone. Har selvsyn på minst to treskøyter uten ishud som har gått ned pga isen har skåret i stykker trehuden i vannlinja nærmest som en langsom og sløv kniv. Søkkvåt furu-hud er ikke spesielt motstandsdyktig mot skarpe gjenstander.

Unngå elveløpet om vinteren. Bedre å fryse inne et sted isen ligger stille enn å få juling av tonnevis av drivende is hver dag.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...