Jump to content

Trenger anbefaling til automatisk lensepumpe


hermansen

Recommended Posts

Lensepumpen i motorrommet på min Sea Ray 315 tok kvelden. Jeg kom ned i båten for en tid tilbake og da gikk pumpen hele tiden (selv om det var tomt). Etter en stund stoppet den (jeg rørte litt på den) og jeg trodde da alt var ok, men det var det ikke. Var nede i båten i går, og da hadde det kommet inn vann (regnvann som samles i bunnen av en eller annen grunn) og det var ikke pumpet ut. Kunne starte pumpen manuelt, men automatikken fungerer ikke.

 

Så jeg trenger tips til gode og automatiske lensepumper for plassering i motorrom under motor (dvs helt foran motoren).

 

Noen som har noen gode anbefalinger ?

 

Takker

 

/Øystein

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har akkurat sjekket litt omkring automatiske lensepumper, og Whale har ganske nylig lansert en ny generasjon med såkalt "intelligence control" som overvåker nivået på en annen måte en den vanlige flottør bryteren. Dette skal bl.a. forhindre at pumpen slår seg på og av p.g.a bølger.

 

http://www.whalepumps.com/marine/product-application-items.aspx?Category_ID=10007&FriendlyID=New-innovations

 

Det er Orca Auto 1300 varianten jeg primært er interessert i, men den er ennå ikke kommet på markedet i Norge.

"Supersub" varianten er imidlertid tilgjengelig hos Seatronic.

http://www.seatronic.no/pumper-lensepumper-c-93_137/whale-supersub-650-nedsenkbar-p-4343

Redigert av znick (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg har liggende en bryter som eg skal montere. Beklageligvis husker eg ikkje navnet på den nå. Det er en liten plastrør-bit som er åpen i bunn, og oppå har den tilkoblet en tynn slange. Dette monteres nedi kjølen. Når vannnivået stiger så blir det luft.trykk opp slangen, den er koblet på en liten boks/bryter-sak, som igjenn slår på lensepumpe.

Poenget er at med ein slik løsning så kjem ingen elektriske dingser i kontakt med vann, og vil forhåpentligvis leve lenger. I tilleg kan man montere impellerpumpe med sugeslange, slik kan man kan få opp vann som ligger djupare i kjølen en tradisjonelle lensepumper kjem til. Og då er det heller ikkje elektrisk ifbm pumpa nedi vannet.

Eg trur ikkje det er dyrt, men litt meir arbeid å montere en vanlig lensepumpe.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jag håller med Saebö om att Jabscos tryckkännande nivåbrytare med ett plaströr ner till en upp-och-nervänd plastkopp i botten verkar bra tänkt eftersom den elektriska brytaren sitter torrt. Jag har haft sådana på ett par ställen men tyvärr måste jag berätta att jag inte alltid fått dom till att fungera lika säkert som en vanlig flottörbrytare.

 

Har haft Rule och Jabsco flottörbrytare och även Biltemas. Tuffaste miljön i min båt är för den som sitter i pumpsumpen som länsar vatten från duschar och tvättställ på toaletterna. Den går ju ofta och styr då en ganska strömkrävande membran-pump (kanske 5 Ampere). Inga problem med vatten i brytaren, men den elektriska livslängden på flottörbrytarna varit växlande. Men sedan ett år så kopplade jag ett valigt bilrelä mellan brytaren och pumpen och det har hållt hittills.

 

När det gäller länspumpar så kan man välja på dränkbara centrifugalpumpar som drar lite ström, har hög kapacitet, går tyst och tåler torrkörning men som alltid lämnar en del vatten kvar, eller impellerpumpar som har bättre förmåga att suga tomt utrymmet som skall länsas men som har begränsad tålighet mot torrkörning.

 

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den nye generasjonen lensepumper fra Rule har automatisk nivåkontroll. Den spinner i ca 1 sekund og kjenner på motstanden om det er vann tilstede. Er det vann i båten, fortsetter den å gå til det er tomt. Er det ikke vann i båten, fortsetter den å sjekke, men med lengre tidsintervaller etterhvert. Du slipper løse nivåvakter av type vippebryter, trykkbryter osv.

Du finner den f.eks hos Seatronic, men jeg vil tro de er tilgjengelig i de fleste båtbutikker.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er fra kundebåter hvor vi har fått montert inn disse. De har vært på markedet et års tid, så litt tidlig å si noe om driftsikkerheten over tid. De jeg har vært borti fungerer bra. Man må huske at de forbruker noe strøm hver gang de sjekker, og det kommer en liten lyd hver gang de starter å spinne.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt en slik Rule500 med automatisk sjekk som omtalt ovenfor. Nylig installert akter ved ror/septikkgjennomføring. Har ikke prøvd den i praksis ennå, bare noen timer i test. Men den lager en iririterende lyd som jeg ble lei av etter få minutter. Og denne er under senga vår! Håper madrass og plater isolerer lyden! Og at den går i 1s om gangen; det er isåfall et ganske laaangt sekund, tipper nærmere 2s. Jo mer jeg tenker på det desto mer lurer jeg på om hvorfor en slil patent skal være så smart. Lurer på hvordan den virker når det har gått ett år eller 3. Tror kanskje ikke jeg hadde kjøpt den nå.

Link to post
Share on other sites

Eg hadde ei slik pumpe i forrige båt et par sessonger. Skjærgårdsjolle uten selvlensing. fungerte helt bra, eneste ulempen var når det kom noe skitt\fiskebein inn i pumpa. da fikk den motstand, og trodde dette var vann. da stopper ikkje pumpa sjøl om båten er lensa. "nye" båten får samme pumpe, men med noe gitter el. som filter før pumpa-

Link to post
Share on other sites

Kjøpte ein Rule 800 auto som Åtteglass nemner her på ein Buster eg hadde.

Pumpa varte i knappe 2 år før den var gåen, fikk ny på garrantien og den og varte i knappe 2år før den "automatiske intervall starten" vart gåen.

Fikk igjen ein ny pumpe på garrantien som vart montert i båten rett før den skiftet eigar.

Min erfaring er at desse pumpene fungerer bra, men har knappe 2 års normalt levetid ved bruk heile året.

Pumpene mine vart aldri overbelastet på grunn av skitt eller fremmendlegementer på pumpa.

 

På Anytecen står det ein Attwood Sahara Automatic Bilge Pump S750 som har no gåen nivåføler, og har kjøpt inn ny pumpe av samme merke/modell.

 

Har ein viss følelse at slike lensepumper har ein begrenset levetid, og det er vel den eletriske styringsdelen som er oftast det svake punktet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har som grunnprinsipp alltid minst to lensepumper med hver sin bryter. Pumper og brytere skal dessuten være av forskjellig fabrikat. I Saowanee har jeg dessuten en ekstra membranpumpe som lensepumpe. Da denne er selvsugende og har sugeslange bruker jeg den etter behov også som "støvsuger" for å fjerne siste vannskevett og som lensepumpe for ferskvannstanken før vinteropplag.

 

Og så har jeg selvfølgelig ordnet det så jeg kan bruke impellerpumpa på motoren til nødlensing. Det fikk jeg bruk for en gang i tresnekka Tora da begge lenspumpene sviktet midtfjords pga. malingsflak som hadde løsnet fra bunnpanna. Det var kort tid etter sjøsetting, så båten tok inn en del vann.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Eg har liggende en bryter som eg skal montere. Beklageligvis husker eg ikkje navnet på den nå. Det er en liten plastrør-bit som er åpen i bunn, og oppå har den tilkoblet en tynn slange. Dette monteres nedi kjølen. Når vannnivået stiger så blir det luft.trykk opp slangen, den er koblet på en liten boks/bryter-sak, som igjenn slår på lensepumpe.

 

Eg trur ikkje det er dyrt, men litt meir arbeid å montere en vanlig lensepumpe.

 

 

Jag håller med Saebö om att Jabscos tryckkännande nivåbrytare med ett plaströr ner till en upp-och-nervänd plastkopp i botten verkar bra tänkt eftersom den elektriska brytaren sitter torrt. Jag har haft sådana på ett par ställen men tyvärr måste jag berätta att jag inte alltid fått dom till att fungera lika säkert som en vanlig flottörbrytare.

 

 

Traf på to båter i fjor med samme problemet, etter litt testing kom jeg fram til at koplingen nede ikke var tett,

Så båt nr 2 fikset jeg på 4 min.

Satte på en liten slangeklemme nede og oppe på slangen og problemet var løst.

 

Sleipner solgte de for lenge siden.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jag tror att Du har rätt där Roger, minsta läckage på den slangen så slutar brytaren att verka

Bra att Du kunde hjälpa ägaren, men hur som hur så tycker jag att det känns som lite osäker teknik jämfört med en gammaldags flottör-brytare.

 

Speciellt dom med kvicksilver brytare var väl rätt ofelbara...

Men dom finns väl inte mer.

Link to post
Share on other sites

Jag tror att Du har rätt där Roger, minsta läckage på den slangen så slutar brytaren att verka

Bra att Du kunde hjälpa ägaren, men hur som hur så tycker jag att det känns som lite osäker teknik jämfört med en gammaldags flottör-brytare.

 

Speciellt dom med kvicksilver brytare var väl rätt ofelbara...

Men dom finns väl inte mer.

De var sikkert over 15 år gamle så patenten er god,

Har en stein gammel med kvikksølv fra 77 og ene nyere 90 med en stålkule inni som er blitt litt treg med å få kontakt (må på høykant)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Takker for alle tips. Ser i dag at det står 2 x Rule pumper i bunnen på båten min. Det kan kanskje tyde på at den ene ikke har virker på en stund uten at jeg har merket det. Dvs de virker, men automatikken virker ikke da de må startes via manuel bryter.

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har hatt flere Rule 500 med slik sensing - de gikk føyken. Og da slik at sensingen sluttet - med båt full av vann som resultat. Fungerer kun på manuell - slik som hermansen har erfart med sine.

 

Byttet til Whale sin pumpe for fem år siden og det fungerte flott. Ved skifte til ny båt hadde denne to Rule 500 (ingen av dem virket på auto sensing , kun ved manuell stilling) ble det umiddelbart skiftet til to Whale Supersub som fungerer slik de skal. Og har gjort det nå i fire år. De starter når de kjenner vann - og de stanser slik de skal. Og de bruker minimalt med energi når de ligger i standby.

 

Har ikke testet flere enn 4 Rule 500 som har feilet, og tre Whale Supersub - som har fungert.

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg har liggende en bryter som eg skal montere. Beklageligvis husker eg ikkje navnet på den nå. Det er en liten plastrør-bit som er åpen i bunn, og oppå har den tilkoblet en tynn slange. Dette monteres nedi kjølen. Når vannnivået stiger så blir det luft.trykk opp slangen, den er koblet på en liten boks/bryter-sak, som igjenn slår på lensepumpe.

Poenget er at med ein slik løsning så kjem ingen elektriske dingser i kontakt med vann, og vil forhåpentligvis leve lenger. I tilleg kan man montere impellerpumpe med sugeslange, slik kan man kan få opp vann som ligger djupare i kjølen en tradisjonelle lensepumper kjem til. Og då er det heller ikkje elektrisk ifbm pumpa nedi vannet.

Eg trur ikkje det er dyrt, men litt meir arbeid å montere en vanlig lensepumpe.

 

En slik: http://www.seatronic.no/pumper-bryter-nivabrytere-c-93_259/rule-nivabryter-p-2295 du tenker på?

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Var nede og dobbelsjekket opplegget i båten i dag.

 

Det er 2 pumper montert i bunnen av kjølen. Begge er av type Rule 1100 med uten automatikk (de er fra 2004 når båten var ny).

 

Pumpe 1 er koblet til 2 stk flotørbrytere (type http://www.seatronic.no/pumper-bryter-nivabrytere-c-93_259/rule-nivabryter-mod-p-1686) plassert i forskjellig høyde. Den ene står i bunnen sammen med pumpen, mens den andre står ca 10cm over.

Pumpe 2 er koblet til en manuel bryter på instrumentpanelet.

 

Tvangskjørte begge pumpene, og de fungerer som de skal. Men det er den nederste flotørbryteren (som står rett ved siden av pumpe 1) som er ødelagt. Flotørbryter 2, som står 10 cm over, fungerer ok.

 

Så da har jeg følgende alternativer.

1) Bytte flotørbryer og bruke dagens pumpe

2) Bytte pumpe 1 til ny Rule 1100 med innebygget automatikk. Får da ny pumpe med innebygget styring og kan i praksis fjerne begge de andre flotørene.

3) Kjøpe en ny pumpe, f.eks. Whale Subersub 650/1100, og plassere i bunnen ved siden av dem. Da vil jeg også trenge ny slange og et T-ledd for å koble seg inn på de andre, men det må vel fungere greit.

 

/Øystein

Redigert av hermansen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

T- ledd for å koble seg inn på de andre? Betyr ikke det at du risikerer å pumpe vann ut gjennom en pumpe og tilbake gjennom en annen? Lensepumper har vanligvis ikke tilbakeslagsventil.

 

Jeg ville uansett valgt en løsning hvor flottøbryter og pumpe er separat. Det er greit å kunne sjekke pumpa ved å løfte bryteren.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...