Jump to content

Trenger anbefaling til automatisk lensepumpe


hermansen

Recommended Posts

Koble flere pumper på samme lenseslange med t-stykke er ikke alltid så bra. Disse nedsenkbare rule pumpene er ikke tette, så svært mye vann renner rett ut igjen på den pumpa som står stille, mens en annen sviver. Skal de kobles på samme slange må det være tilbakeslagventil hvis pumpene er av den typen.

 

Ja, der ser jeg NilsPils har skrevet det allerede. :smiley:

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På mine båter har jeg derfor skroggjennomføring for hver pumpe. Disse bør sitt høyt.

 

har også skroggjennomføring som sitter høyt da båten ligger rett (+svanehals på innsiden)

.......ligger jeg derimot nedkrengt åt styrbord (seiler) så kommer den under vann......

 

vid ett tilfelle for mange år siden kjørte jeg lensepumpen da jeg seilet og stengte denn fikk hevert-virken under noen time! oppdage i havn att hun fløt dypt, merklig :confused: sjekke o fann vann bare noen dm under durkene......

heverten stoppet ju så fort jeg slog.

 

min konklusjon ikke automatikk på da jeg seiler......tilbakseslags ventil hadde forhindret dette,men er skeptisk

da dette reduserer dimensjon eller øker motstandet litt + att det lett kan sette seg 'dritt' i ventilen og da funker den ju ikke :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gung Din. Det var en interessant opplysning da jeg har tenkt i samme baner selv. Nå har jegriktignok bare motorbåter som normalt ikke krenger som en seilbåt. Men Saowane har to skroggjennomføringene som ligger lavere enn jeg liker. Jeg har også svanehals på innsiden, men innser at jeg kan få hevertvirkning ved uheldige omstendigheter. Jeg har derfor planer om å montere lufting på svanehalsene med en slange som går enda høyere.

 

På Tora har jeg laget opplegget selv. Der sitter skroggjennomføringene høyt!

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Løfter denne igjen.

 

Jeg har helmanuell lensepumpe og elektrisk lensepumpe uten nivåvakt, men tenker at det er en stor fordel med en helautomatisk lensepumpe også. En ting er at det kan begynne å lekke mens man ikke er tilstedet - og ref andre tråder, i en båt med høy dørk og/eller dersom man sitter på flybridge (ikke aktuelt i vårt tilfelle) eller i cockpit, kan man jo ta inn betydelige mengder vann uten å merke det.

 

Jeg har et passelig utilgjengelig rom under batteribanken, det er laveste punkt i båten, jeg har ofte hatt problemer med vann her bl.a. ifbm vanntanklekkasjer og ymse, og nå har jeg akkurat tatt ut hele batteribanken. I lokalbutikken har de Rule-pumpa, den som pumper hvert annet minutt og føler om det er motstand. Min første tanke er at det blir mye problemer med støy, men under batteribanken gjør det neppe noe.

 

Jeg trenger en i bunnen av motorrommet også, vanntett skott imellom der gitt.

Link to post
Share on other sites

Prøvekjørt pumpa nå. Den går i brøkdelen av et sekund, og lager ikke mye støy. Den passer fint inn her, under batteribank og solid dørk, men jeg ville ikke brukt den i gamlebåten. Mon tro om det ikke er et slitasjeproblem etterhvert, når den starter opp en million ganger på fire år?

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som beskrevet før så har jeg en slik Rule pumpe. Når jeg monterte den så bråket den endel mer pga at det blir resonans mot skroget. Mulig det ville blitt bedre hvis den blir montert på en gummi eller tec-7.

 

Litt kjedelig å høre pumpa går innimellom. Mulig det blir stillere hos deg da jeg har den montert akter under senga...

 

I fjor sommer var vi på feritur og hadde en rar lyd rundt båten en natt. Akkurat som lydene vitnet om en klukkelyd som at vi var lekk rett ved senga. Det var ingen lekkasje, men jeg fikk da en betryggende følelse når Rule pumpa startet hvert 2.-3. Minutt og sjekket...

 

Slik jeg har lest av andre må man regne med å skifte pumpa hvert 3.-4. år da den tar kvelden etter hvert.

Link to post
Share on other sites

Mulig det ville blitt bedre hvis den blir montert på en gummi eller tec-7.

Det er interessant å vite! Tenker å skru den fast i morgen, så da blir jeg å montere noen få millimeter med demping.

 

Mulig det blir stillere hos deg da jeg har den montert akter under senga...

Det tror jeg nok, det blir flere lag med støyisolasjon over pumpa :-)

 

Men gjør den egentlig jobben sin godt nok dersom den går uten at jeg hører den? En liten anekdote, husker ikke helt detaljene, men mener det var noe kritisk svensk infrastruktur på mobilnettet. Strømforsyningen røk. Det var ikke noe problem per se, stasjonen hadde aggregat som startet automatisk, så det var ingen som merket noe til strømbruddet. Problemet er at det gikk ikke noe alarm, etter seks dager var det fortsatt ingen som hadde merket noe til strømbruddet - helt til aggregatet gikk tomt for diesel, og mobilnettet plutselig gikk ned ... :-)

 

Slik jeg har lest av andre må man regne med å skifte pumpa hvert 3.-4. år da den tar kvelden etter hvert.

Uff, det er kort levetid. :-(

Link to post
Share on other sites

Når lensepumpa starter i en båt som normalt ikke skal ta inn vann bør det være et signal om at noe er galt. Derfor har jeg alarm på alle mine tre lensepumper i Saowanee. Av den grunn synes jeg det blir feil med lensepumper som starter i ett sett for å sjekke om det er vann i båten.

 

I tresnekka mi, som normalt kan lekke litt, har jeg ikke alarm men lysindikering på begge pumpene.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Min helt private mening er at en slik type Rule pumpe ikke er den aller beste løsningen-spesielt hvis den ikke holder så lenge. Man kunne vel like gjerne ha kjøpt en vanlig kvalitetspumpe med integrert nivåføler-denne hadde sikkert holdt lenger og er jo helt lydløs inntil den er i drift og blir ikke slitt på samme måte.

 

I motorrommet har jeg en stor vanlig Rule pumpe med egen vakumføler samt separat alam med egen høyt nivå føler. Dette føler jeg er en bra (men dyr) løsning.

 

Uansett - hvis man skal ha en pumpe ett sted så er det trygt med en separat alarm i tillegg. Hvis pumpa skulle streike vil man ikke finne ut dette før vannet stiger for høyt. Å kople feks den Rule-pumpa til en batterimonitor etc kan være en måte selvsagt å sjekke at den virker på, men skulle det skje noe på natta etc og pumpa av en eller annen grunn ikke virker, så er en alarm ennå tryggere. Så skal sies at jeg ennå ikke har montert alarm selv akter da...men kanskje det kommer en dag! Forskjell på teori og praksis vet dere!!!

Redigert av Gabi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må bare få fortelle hvordan Motiva har løst dette. Fra cockpit går det 4 x 2" dreneringsrør ut under vann.på 2 av disse rørene er det satt på nipler for forskjellige formål. Lufting vann og dieseltank, samt nipler for lensing. Ganske fiffig. Lensingen går ut høyt, men vannet forlater båten under vann.

Link to post
Share on other sites

.................................................

Uansett - hvis man skal ha en pumpe ett sted så er det trygt med en separat alarm i tillegg. Hvis pumpa skulle streike vil man ikke finne ut dette før vannet stiger for høyt. Å kople feks den Rule-pumpa til en batterimonitor etc kan være en måte selvsagt å sjekke at den virker på, men skulle det skje noe på natta etc og pumpa av en eller annen grunn ikke virker, så er en alarm ennå tryggere. Så skal sies at jeg ennå ikke har montert alarm selv akter da...men kanskje det kommer en dag! Forskjell på teori og praksis vet dere!!!

Jeg valgte heller flere pumper med separate nivåbrytere og alarmer. Jeg fikk raskt melding den gangen akseltetningen sviktet!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg har en selvlensende skjærgårdsjeep. Har planer om å sette inn en liten lensepumpe i bunn av båten. Det er allerede en skrog gjennomføing ifm selvlensingen. Mitt spørsmål er som følger.

 

Jeg har tenkt å sette inn en lensepumpe med nivåbryter bak i "brønnen". Videre tenker jeg å legge opp en slange med tilbakeslagsventil og koble meg inn på gjennomføringen som allerede er der ifm selvlensingen.

 

Vil dette holde, eller bør jeg legge opp egen skrog gjennomføring?

Link to post
Share on other sites

Det bør gå slik du beskriver det. Regner med at utløpet for selvlensingen er en del over vannlinjen(?). Dersom du monterer tilbakeslagsventil bør den ha minst mulig motstand. Jeg har god erfaring med denne til dettte formålet: https://www.maritim.no/tilbakeslagsventil-13-19-25-mm#.VXaWHUbAZ7w

 

Dersom du er i tvil: lag en egen skroggjennomføring godt over vannlinjen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Etter noen ukers erfaringsgrunnlag: styr unna Rule-pumpa!

 

Jeg installerte altså en slik under batteribanken, det er et par timers arbeidsinnsats (og ikke helt risikofritt) å komme til der. I stedet for stor svanehals, lange slangetrekk og egen skroggjennomføring har jeg valgt å føre slangen over til gråvannstanken, og la gråvannspumpa få ta jobben med å føre vannet ut av båten (jeg anser den samlede risikoen for at båten plutselig skal ta inn store mengder vann, at jeg ikke skal være tilstedet når det skjer, og at gråvannspumpa samtidig skal feile som ganske så lav ... hmtja, det er kanskje et problem at gråvannspumpa er på samme strømkurs som vannpumpa og at jeg vanligvis skrur av denne kursen når jeg forlater båten ... jeg får vel koble litt om).

 

Støyen fra at den skrur seg på automatisk annethvert minutt har jeg ikke merket mye til - men den ligger jo under noen lag med støydemping, og jeg skrudde på noen korkbiter mellom pumpa og skroget. Jeg har av og til lagt merke til lyden når det ellers har vært helt stille i båten, men ikke nok til å irritere meg.

 

Nå har det av en ukjent grunn kommet såpass mye vann der rule-pumpa er montert at den har begynt å jobbe. Men den slutter ikke å pumpe! Jeg kan høre at det står litt vann i slangen og "surkler" mens pumpa blåser luft - dette er altså nok til å gi pumpa nok motstand til at den fortsetter å jobbe. Dette til tross for at slangen er kort og uten signifikante oppoverbakker.

 

Den rake motsetningen er biltemapumpa, som er installert under propellakselgjennomføringen. Her prøvde vi å fikse et lekkasjeproblem mens båten var hevet fra vannet her for et par uker siden, men feil reservedel ble bestilt, og nå lekker det værre enn før. Det må være relativt mye vann under propellakselen før pumpa kommer i drift.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...