hegra Svart 25.Januar.2014 Del på Facebook Svart 25.Januar.2014 (redigert) Koble flere pumper på samme lenseslange med t-stykke er ikke alltid så bra. Disse nedsenkbare rule pumpene er ikke tette, så svært mye vann renner rett ut igjen på den pumpa som står stille, mens en annen sviver. Skal de kobles på samme slange må det være tilbakeslagventil hvis pumpene er av den typen. Ja, der ser jeg NilsPils har skrevet det allerede. Redigert 25.Januar.2014 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 26.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2014 Takker for tipsene angående tilbakeslagsventil. Whale pumpen har det (650 og 1100 versjonen), men ned mot Rule må jeg vel da montere 2 stk tipper jeg (siden det er 2 pumper med hver sin slange). /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 26.Januar.2014 Del på Facebook Svart 26.Januar.2014 (redigert) Är inte Rule-pumparna dränkbara centrifugalpumpar som skall stå i vätskan som skall pumpas? Blir väl svårt att sätta backventil isf? Redigert 26.Januar.2014 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 26.Januar.2014 Del på Facebook Svart 26.Januar.2014 Tilbakeslagsventilen monteres på slangen http://www.flak.no/index.php?expand=11&show=11&topmenu_2=11&PrCatNo=2110&MainPrC=2000&ProdNo=1006290 Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
volfro Svart 27.Januar.2014 Del på Facebook Svart 27.Januar.2014 (redigert) Og så legger det seg smuss i tilbakeslagsventilen(e), og hva skjer da? Redigert 27.Januar.2014 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 27.Januar.2014 Del på Facebook Svart 27.Januar.2014 Jeg er litt skeptisk til tilbakeslagsventil på lensepumpe. På mine båter har jeg derfor skroggjennomføring for hver pumpe. Disse bør sitt høyt. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Gunga Din Svart 27.Januar.2014 Del på Facebook Svart 27.Januar.2014 På mine båter har jeg derfor skroggjennomføring for hver pumpe. Disse bør sitt høyt. har også skroggjennomføring som sitter høyt da båten ligger rett (+svanehals på innsiden) .......ligger jeg derimot nedkrengt åt styrbord (seiler) så kommer den under vann...... vid ett tilfelle for mange år siden kjørte jeg lensepumpen da jeg seilet og stengte denn fikk hevert-virken under noen time! oppdage i havn att hun fløt dypt, merklig sjekke o fann vann bare noen dm under durkene...... heverten stoppet ju så fort jeg slog. min konklusjon ikke automatikk på da jeg seiler......tilbakseslags ventil hadde forhindret dette,men er skeptisk da dette reduserer dimensjon eller øker motstandet litt + att det lett kan sette seg 'dritt' i ventilen og da funker den ju ikke Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
NilsPils Svart 27.Januar.2014 Del på Facebook Svart 27.Januar.2014 (redigert) Gung Din. Det var en interessant opplysning da jeg har tenkt i samme baner selv. Nå har jegriktignok bare motorbåter som normalt ikke krenger som en seilbåt. Men Saowane har to skroggjennomføringene som ligger lavere enn jeg liker. Jeg har også svanehals på innsiden, men innser at jeg kan få hevertvirkning ved uheldige omstendigheter. Jeg har derfor planer om å montere lufting på svanehalsene med en slange som går enda høyere. På Tora har jeg laget opplegget selv. Der sitter skroggjennomføringene høyt! Redigert 27.Januar.2014 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 27.Januar.2014 Del på Facebook Svart 27.Januar.2014 Lensing med gjennomføring under vannlinjen har sine sider, fysikken jobber i mot slike løsninger. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 7.Juni.2015 Del på Facebook Svart 7.Juni.2015 Løfter denne igjen. Jeg har helmanuell lensepumpe og elektrisk lensepumpe uten nivåvakt, men tenker at det er en stor fordel med en helautomatisk lensepumpe også. En ting er at det kan begynne å lekke mens man ikke er tilstedet - og ref andre tråder, i en båt med høy dørk og/eller dersom man sitter på flybridge (ikke aktuelt i vårt tilfelle) eller i cockpit, kan man jo ta inn betydelige mengder vann uten å merke det. Jeg har et passelig utilgjengelig rom under batteribanken, det er laveste punkt i båten, jeg har ofte hatt problemer med vann her bl.a. ifbm vanntanklekkasjer og ymse, og nå har jeg akkurat tatt ut hele batteribanken. I lokalbutikken har de Rule-pumpa, den som pumper hvert annet minutt og føler om det er motstand. Min første tanke er at det blir mye problemer med støy, men under batteribanken gjør det neppe noe. Jeg trenger en i bunnen av motorrommet også, vanntett skott imellom der gitt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 7.Juni.2015 Del på Facebook Svart 7.Juni.2015 (redigert) Prøvekjørt pumpa nå. Den går i brøkdelen av et sekund, og lager ikke mye støy. Den passer fint inn her, under batteribank og solid dørk, men jeg ville ikke brukt den i gamlebåten. Mon tro om det ikke er et slitasjeproblem etterhvert, når den starter opp en million ganger på fire år? Redigert 7.Juni.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Gabi Svart 7.Juni.2015 Del på Facebook Svart 7.Juni.2015 Som beskrevet før så har jeg en slik Rule pumpe. Når jeg monterte den så bråket den endel mer pga at det blir resonans mot skroget. Mulig det ville blitt bedre hvis den blir montert på en gummi eller tec-7. Litt kjedelig å høre pumpa går innimellom. Mulig det blir stillere hos deg da jeg har den montert akter under senga... I fjor sommer var vi på feritur og hadde en rar lyd rundt båten en natt. Akkurat som lydene vitnet om en klukkelyd som at vi var lekk rett ved senga. Det var ingen lekkasje, men jeg fikk da en betryggende følelse når Rule pumpa startet hvert 2.-3. Minutt og sjekket... Slik jeg har lest av andre må man regne med å skifte pumpa hvert 3.-4. år da den tar kvelden etter hvert. Sitér dette innlegget Link to post
henkea8 Svart 7.Juni.2015 Del på Facebook Svart 7.Juni.2015 http://www.watski.no/world/Lensemann Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 7.Juni.2015 Del på Facebook Svart 7.Juni.2015 Perfekt for å holde jolla fri for vann, men for å kunne ta unna plutselige lekkasjer når båteier ikke er i båten, eller når båtfører sitter i cockpit eller i flybrige og ikke er var på at båten lekker, så må man nok ha en elektrisk pumpe :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Seasu Svart 7.Juni.2015 Del på Facebook Svart 7.Juni.2015 Kjøpte denne, og testet den i dag fungerer utmerket så langthttp://www.watski.no/Whale-Supersub-lensepumpe-med-innebygd-nivavakt-115Jv Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 7.Juni.2015 Del på Facebook Svart 7.Juni.2015 Mulig det ville blitt bedre hvis den blir montert på en gummi eller tec-7. Det er interessant å vite! Tenker å skru den fast i morgen, så da blir jeg å montere noen få millimeter med demping. Mulig det blir stillere hos deg da jeg har den montert akter under senga... Det tror jeg nok, det blir flere lag med støyisolasjon over pumpa :-) Men gjør den egentlig jobben sin godt nok dersom den går uten at jeg hører den? En liten anekdote, husker ikke helt detaljene, men mener det var noe kritisk svensk infrastruktur på mobilnettet. Strømforsyningen røk. Det var ikke noe problem per se, stasjonen hadde aggregat som startet automatisk, så det var ingen som merket noe til strømbruddet. Problemet er at det gikk ikke noe alarm, etter seks dager var det fortsatt ingen som hadde merket noe til strømbruddet - helt til aggregatet gikk tomt for diesel, og mobilnettet plutselig gikk ned ... :-) Slik jeg har lest av andre må man regne med å skifte pumpa hvert 3.-4. år da den tar kvelden etter hvert. Uff, det er kort levetid. :-( Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
NilsPils Svart 8.Juni.2015 Del på Facebook Svart 8.Juni.2015 Når lensepumpa starter i en båt som normalt ikke skal ta inn vann bør det være et signal om at noe er galt. Derfor har jeg alarm på alle mine tre lensepumper i Saowanee. Av den grunn synes jeg det blir feil med lensepumper som starter i ett sett for å sjekke om det er vann i båten. I tresnekka mi, som normalt kan lekke litt, har jeg ikke alarm men lysindikering på begge pumpene. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Kaffelars Svart 8.Juni.2015 Del på Facebook Svart 8.Juni.2015 Whale-varianten har utgang/hvit leder for indikering/alarm. Handlet samme selv :) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 8.Juni.2015 Del på Facebook Svart 8.Juni.2015 Det er jo ikke noe stort problem å overvåke strømbruken og la det gå noe slags alarm dersom pumpa går i mer enn noen sekunder. Jeg har et prosjekt på gang for å overvåke batterispenning og forbruk fra en ras'pi, får vel slenge inn en liten shunt i kretsen ... Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Gabi Svart 8.Juni.2015 Del på Facebook Svart 8.Juni.2015 (redigert) Min helt private mening er at en slik type Rule pumpe ikke er den aller beste løsningen-spesielt hvis den ikke holder så lenge. Man kunne vel like gjerne ha kjøpt en vanlig kvalitetspumpe med integrert nivåføler-denne hadde sikkert holdt lenger og er jo helt lydløs inntil den er i drift og blir ikke slitt på samme måte. I motorrommet har jeg en stor vanlig Rule pumpe med egen vakumføler samt separat alam med egen høyt nivå føler. Dette føler jeg er en bra (men dyr) løsning. Uansett - hvis man skal ha en pumpe ett sted så er det trygt med en separat alarm i tillegg. Hvis pumpa skulle streike vil man ikke finne ut dette før vannet stiger for høyt. Å kople feks den Rule-pumpa til en batterimonitor etc kan være en måte selvsagt å sjekke at den virker på, men skulle det skje noe på natta etc og pumpa av en eller annen grunn ikke virker, så er en alarm ennå tryggere. Så skal sies at jeg ennå ikke har montert alarm selv akter da...men kanskje det kommer en dag! Forskjell på teori og praksis vet dere!!! Redigert 8.Juni.2015 av Gabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 8.Juni.2015 Del på Facebook Svart 8.Juni.2015 Må bare få fortelle hvordan Motiva har løst dette. Fra cockpit går det 4 x 2" dreneringsrør ut under vann.på 2 av disse rørene er det satt på nipler for forskjellige formål. Lufting vann og dieseltank, samt nipler for lensing. Ganske fiffig. Lensingen går ut høyt, men vannet forlater båten under vann. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 8.Juni.2015 Del på Facebook Svart 8.Juni.2015 ................................................. Uansett - hvis man skal ha en pumpe ett sted så er det trygt med en separat alarm i tillegg. Hvis pumpa skulle streike vil man ikke finne ut dette før vannet stiger for høyt. Å kople feks den Rule-pumpa til en batterimonitor etc kan være en måte selvsagt å sjekke at den virker på, men skulle det skje noe på natta etc og pumpa av en eller annen grunn ikke virker, så er en alarm ennå tryggere. Så skal sies at jeg ennå ikke har montert alarm selv akter da...men kanskje det kommer en dag! Forskjell på teori og praksis vet dere!!! Jeg valgte heller flere pumper med separate nivåbrytere og alarmer. Jeg fikk raskt melding den gangen akseltetningen sviktet! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
face1 Svart 8.Juni.2015 Del på Facebook Svart 8.Juni.2015 Jeg har en selvlensende skjærgårdsjeep. Har planer om å sette inn en liten lensepumpe i bunn av båten. Det er allerede en skrog gjennomføing ifm selvlensingen. Mitt spørsmål er som følger. Jeg har tenkt å sette inn en lensepumpe med nivåbryter bak i "brønnen". Videre tenker jeg å legge opp en slange med tilbakeslagsventil og koble meg inn på gjennomføringen som allerede er der ifm selvlensingen. Vil dette holde, eller bør jeg legge opp egen skrog gjennomføring? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 9.Juni.2015 Del på Facebook Svart 9.Juni.2015 Det bør gå slik du beskriver det. Regner med at utløpet for selvlensingen er en del over vannlinjen(?). Dersom du monterer tilbakeslagsventil bør den ha minst mulig motstand. Jeg har god erfaring med denne til dettte formålet: https://www.maritim.no/tilbakeslagsventil-13-19-25-mm#.VXaWHUbAZ7w Dersom du er i tvil: lag en egen skroggjennomføring godt over vannlinjen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
tobixen Svart 26.Juni.2015 Del på Facebook Svart 26.Juni.2015 Etter noen ukers erfaringsgrunnlag: styr unna Rule-pumpa! Jeg installerte altså en slik under batteribanken, det er et par timers arbeidsinnsats (og ikke helt risikofritt) å komme til der. I stedet for stor svanehals, lange slangetrekk og egen skroggjennomføring har jeg valgt å føre slangen over til gråvannstanken, og la gråvannspumpa få ta jobben med å føre vannet ut av båten (jeg anser den samlede risikoen for at båten plutselig skal ta inn store mengder vann, at jeg ikke skal være tilstedet når det skjer, og at gråvannspumpa samtidig skal feile som ganske så lav ... hmtja, det er kanskje et problem at gråvannspumpa er på samme strømkurs som vannpumpa og at jeg vanligvis skrur av denne kursen når jeg forlater båten ... jeg får vel koble litt om). Støyen fra at den skrur seg på automatisk annethvert minutt har jeg ikke merket mye til - men den ligger jo under noen lag med støydemping, og jeg skrudde på noen korkbiter mellom pumpa og skroget. Jeg har av og til lagt merke til lyden når det ellers har vært helt stille i båten, men ikke nok til å irritere meg. Nå har det av en ukjent grunn kommet såpass mye vann der rule-pumpa er montert at den har begynt å jobbe. Men den slutter ikke å pumpe! Jeg kan høre at det står litt vann i slangen og "surkler" mens pumpa blåser luft - dette er altså nok til å gi pumpa nok motstand til at den fortsetter å jobbe. Dette til tross for at slangen er kort og uten signifikante oppoverbakker. Den rake motsetningen er biltemapumpa, som er installert under propellakselgjennomføringen. Her prøvde vi å fikse et lekkasjeproblem mens båten var hevet fra vannet her for et par uker siden, men feil reservedel ble bestilt, og nå lekker det værre enn før. Det må være relativt mye vann under propellakselen før pumpa kommer i drift. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.