Jump to content

Lurer på kjøp av 1985-86 scand baltic

Vetle Eriksen

Recommended Posts

Har fått noe jeg tror er et godt/greit tilbud på en scand baltic 29 85 modell og prisen er da 180-190 000 et sted, iallefall under 200. ser de ligger dyrere men er noen spørsmål jeg lurer på om den er verdt det selvom.

Litt info om båten, kliss nye puter utvendig og invendig i båt, el toalett, ny septik tank, varmtvannstank, kartplotter, komfyr, davider til gummibåt, el anker bak, baugpropell, etc.

Det neggative er at båten burde/må ha ny kalesje og det står en bmw motor i båten som det er noe galt med, han jeg har snakket med hadde ikke så mye info men enten så datt den litt på turtall og fuska når den ble varm eller så stoppet den bare han skulle finne dette ut i morgen.

Men ellers er båten veldig hel og pen og veldig pen invendig med tanke på nye puter, stoler etc. rubbe og polere båten utvendig og en ordentlig vask invendig og legge nye tepper, slipe og olje treverk så kan det bli en meget pen båt :)

Men er den verdt dette med tanke på kalesje, bmw motor med noe problemer/bagateller?

motor skal ha gått 1400 timer i følge time teller.. ser veldig tørr og fin ut. han mente det var rundt 180hk men dette skulle han finne ut av.

så spent på å høre hva dere mener om dette er verdt pengene og om det eventuellt går ann å kjøpe og fikse og selge om dette ikke er båten for meg... på forhånd tusen takk og beklager for skrivingen min dårlig til å skrive hehe :)

Edited by Vetle Eriksen (see edit history)

God morgen Vetle.Det er mye båt for pengene. Motoren har ikke lenger noen verdi, selv om disse bmw motorene var greie nok. Ikke veldig lurt å bruke penger på en 29 år gammel motor. Få prisen ned litt til, og kjøp en nyere motor med godt rykte.Er dette en båt du skal ha glede av i mer en 3-4 år,og skal få solgt den igjen, så bør du bytte denne motoren ! Kalesje er billig til denne båten, og er enkel å få kjøpt.Det virker som resten av båten er bra, så da gjør du et godt kjøp :smiley: Hilsen Baar.

Motor i en båt er jo en potensiell utgiftsbombe. Her har du mulighet for å ha litt kontroll på det siden det er gjort fratrekk for motor. Om det er tilstrekkelig skal jeg ikke si noe om. I fjor vår lå det ute flere Baltic med denne motoren. Tre båter området 300000 - 330000, men også et par til i overkant av 400000. Frem til jeg sluttet å følge med på finn i slutten av juni var ingen av dem rapportert solgt på finn. De hadde følgende finnkoder: 40464376, 41919080, 40619469, 41110629 og 40349519. Det lå også ute noen med VP40B til mellom 200 og 300. Har ikke notert at noen av dem hadde defekt motor, men de hadde nok ikke så mange oppgraderinger.

.Er dette en båt du skal ha glede av i mer en 3-4 år,og skal få solgt den igjen, så bør du bytte denne motoren !

Et lite innspill fra sidelinjen. Jeg tror nok at et evt. motorbytte ikke vil forsvare seg om man kun beholder båten i 3-4 år. Du vil aldri få igjen i nærheten av den investeringen ! Men om du regner på en 10-års-periode, om man bestemmer seg for å ha den i 10 år, da ser regnestykket bedre ut. Pluss at du da har problemfri motor i de 10 årene.

Takker for innspill og tilbakemeldinger! :)

dette er en båt jeg skal ha værtfall i sommer og se eventuellt hvor mye tid jeg får brukt den egentlig, har båt ifra før av som ble endel brukt sesong 2013 men litt for dårlig plass til mitt bruk med venner etc :) derfor det hadde vært morro å prøvd å handler større båt :)

Og motor i seg selv så veldig "ryddig" og bra ut å se på ikke noe svetting eller lekasjer og motor rommet så helt nytt ut og lite timer på en motor, tror det er byttet motor i båten så ble nok ikke levert med denne tror jeg da, så hadde jo vært "greiest" å kanskje fått ordna bmw motoren for en pen sum og prøvd en sesong og heller solgt hvis det blir for lite brukt.

Men spørsmålet er jo da om jeg kan få igjen pengene for båten hvis jeg lar vær å bytte motoren eller hva jeg gjør :)

det jeg å tenker men som sagt dere her har mere greie på det en meg :) 1400 timer er jo ikke mye for en båt motor trodde jeg :) og heller kanskje koste på bmw motoren noen tusen og få det til å funke hele sommeren :)

Vanskelig vurdeing det der.

Hvis du fikser den motoren sånn tålig og bruker den et par år, for så å gå dritt lei evig mekking på gammelt ræl og gå på et motorbytte så har du på mange måter fått dobbelt opp av både arbed og utgifter. Sånn sett er det best å bytte motor først som sist. Hvis du derimot får motoren til å gå uten for store påkostninger og selger båten etter en sesong ville et motorbytte være et tapsprosjekt i forhold.

Hvis du er rimelig sikker på at dette er en båt du vil ha noen år er jeg enig med Ocean Queen, bytt motor først som sist og selg den som står i. Få inn noe nyere og mer driftsikkert, så øker du garantert båtgleden vesentlig den tiden du har båten.

Jeg er litt usikker på den motoren Sæbø linker til derimot. Jeg har samme motren med 144hk, men har hørt at 222-varianten er litt hard i gangen? Understreker at dette ikke er egne erfainger! Jeg tror nok jeg ville sett etter en sekser, kunne godt ha tenkt meg det i båten vår også :smiley:

Uasett, lykke til med båkjøp! Med denne prisen kan du uansett ikke tape særlig med penger.

Du må aldrig finne på å kjøpe ny motor å sette i denne haugamle båten .Det får du ikkje igjen ved salg,langt ifra.Det kryr av overpriste plastbåter med gamle motorer ombord,prøv å finn ein som det nylig er byttet motor i er mitt tips.

Edited by Ålahåve (see edit history)

Båt med fjernkontroll

Eg ville ikkje satt inn ny motor heller. Men det finnes jevnlig 5-10 år gamle motorer til salgs. Men sidan du er på jakt etter billigbåt uten planer om langsiktig eierfohold, så er det ikkje lurt.

Vent slik ezack foreslår. Kanskje det er så banalt som tett dieselfilter eller rusk i tanker. Bra jobb med motorbytte, og så koble på samme tankene, samme diesel, og få samme problema.

Alder på båt betyr normalt ikkje så mykje på total båtlevetid. Det tekniske svikter fleire ganger i båten sin levetid. Mange på båtjakt ser på tilstand.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

De nye yanmar LH 222 går veldig mye stillere enn de som er noen år gamle. Skal ikke påstå noe decibel tall men lyden er mykere. Det samme gjelder JH serien. Angående brukte koster de fra ca 150K og oppover for nyere motorer.

Det lå en tamd 60 c med 40 timer på telleren i fjor høst som aldri ble merket solgt. Stått i plattform båt med angivelig godt stell. Den passer båten godt. Så det finnes muligheter til skifte av motor uten å knuse alle budsjetter, hvis båten ellers er fin og prisen er lav nok

Å gå for et motorbytte er ikke lønnsomt. Mye bedre å få sjekket om det er en moderat rep.jobb på den som står i. Den motoren kan funke fint i mange år til, og ihvertfall den tiden du tenker deg å ha båten.

Noen nevnte å bytte til en Yanmar over her til 220k og da får du montering i tillegg. Da blir det en dyr båt. Utgiftene til dette inkl. båt kommer fort over langt over 400K og da er det bedre å kjøpe en med ferdig montert nyere motor. Her f.eks er en til 400k med en Yanmar 290 hk fra 2007 med 220 timer på telleren:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42734531&folderId=2170815

Men du har kanskje ikke så stort budsjett?

Kk

Baltic har planende skrog.

Marsjfart bør være 20-25 knop, for å gi skroget rettferdighet.

For å klare å få feriepakket campingbåt i plan, bør den ha tett på 300hk. For å ha utbytte av mer, burde den hatt drev.

Uheldigvis er de fleste Baltic undermotorisert, som gjør at de har fått et (ufortjent) rykte som tsunami generator.

Men ingen planende skrog, trives tett under planingsterskelen. De er rett og slett ikke laget for det.

Mitt råd er å kjøpe en med stor nok motor. Da vil den seile vesentlig rimeligere også.