Jump to content

God lyd i vinterkulda, fra you tube.


Ocean Queen

Recommended Posts

Den der Fairbanks Morse videoen er helt i en klasse for seg. Vanligvis står jo disse motorene bare og putrer på tomgang men her driver de å bøller med den, ruser og koser seg og så er det jo en ganske så unik motor i tillegg.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Fairbanks Morse model 32 var vissnok en solid og driftsikker motor. Fant denne informasjonen:

 

The Model 32 engines were in service for years in power stations, manufacturing plants, ice plants, flour mills, rock crushing plants, cotton gins, seed oil mills, textile mills, irrigation and drainage pumping stations, and many other locations. To give some idea of the service life of the engine, at 10,000 hours of operation the needle rollers on the piston pin should be replaced. At 20,000 hours the needle rollers should be replaced again and the piston pin should be rotated 180 degrees. At 40,000 hours, or 4.57 years of continuous operation, the piston pin and bushing should be replaced. The Model 32 was built at least into the 1940s. A number of engines were still in regular service at various locations into the 1970s, with at least one being run until 1991. The Indian Grave Drainage District in Quincy, Illinois still has three operational Model 32 engines, and three engines are on standby as back-up power generators in Delta, Colorado.

Redigert av TomErik1972 (see edit history)
Link to post

Nesten for mye av det gode ?

 

 

Her er langversjonen med mye fart og turbohvin...(og noe vindstøy dessverre).

Tips; spol fram til 10:50 der høres det ut som et fly som tar av :smiley:

Imponerende akselerasjon på den gamle båten.

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Slike motorer som er omtalt øverst hadde vel neppe annen hensikt enn å omdanne diesel/lettolje til støy og røyk :wink::lol: ...

Vi må ikke glemme at disse motorene med en smule røyk; ja ,var utrolig økonomiske og hadde enormt dreimoment. Var ombord i en 1953 mod fraktbåt på 185 fot, i stål.Denne hadde gått 40 år i fast trafikk på vestlandet med en og samme motor. Det var en to sylindret brundvoll på ca 120 hk. Forbruket var 6 liter pr time ved 9 knops fart. Max fart var 13 knop. Hadde vi tatt en av dagens hurtig diesel motorer, og prøvet å få samme fart på denne skuta; så måtte vi minst ha hatt en MTU motor på 2000 hk. Da har vi fort et forbruk på 190 liter diesel pr time !!! :wink: . Alt er dessverre ikke bedre nå :lol: . Vi betaler enorme summer i hk-avgift , så disse må da være fine da :wink: . I dag som vi alle er opptatt av utslipp og miljø, så er dette en tankevekker . Tar vi to stk volvo 370 motorer, som er omtrent snitt motoren i en 40 foter ;blir forbruket 70 liter pr time. Ok at farten er dobbelt så stor, men pr time forurenser volvoen ti ganger mer :lipseal: . Det er avgass fra 70 liter olje vi snakker om ! Avgassen fra semidielen blir av 6 liter brent olje. Mengde avgass pr liter brent olje har i dag økt med 11,2 ganger på 50 år, for snitt motorbåten !!!! Det er jo en tankevekker det ? Vi får sette igang å lage semidiesel motorer igjen :lol:. Ikke minst; Lyden er jo råbra :yesnod:

Link to post

Det mest båtrelaterte her må vel være at det er duoprop... men ellers mest lyd med 3 liter melk pr. sylinder x 12 :smiley:

Turtallet kommer på ca 3 minutter. Her er det mye greier som skjer inni mottorn.

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...