Jump to content

Hvordan forstå virkemåten til lampene "light gen" og "start gen"

arnbr0

Recommended Posts

I båten min står det en Ford/Sabb 2715 og i styrehuset er motorens instrumentpanel som ser ut til å være originalt fra Sabb. Som det fremgår av bildet er det på dette panelet 2 lamper som er merket "light gen" og " start gen". Ved oppstart virker den ene lampen som en vanlig ladelampe, men slukker ikke før motoren ruses litt. Den andre lampen har jeg aldri sett lyse, men lurer litt på hva slags funksjon disse har sammen. Begge lampene har små skrusokkelpærer på 5 ? (litt uleselig) milliwatt.

bilde

Jeg har ringt til Frydenbø Sabb i Bergen, men ingen der kunne svare på hvordan de to lampene skulle virke. Vedlegger foto av hvordan de to lampene er kobblet under panelet.

bilde

Her ser en at pærene er koblet sammen med en eller annen elektro komponent

bilde

Den lilla ledningen går til tenningslåsen slik det fremgår av neste bildet.

bilde

Er det noen som kan forklare litt om hvordan dette skal virke med de to lampene.

Blir ren tipping fra meg, men kan det tenkes at motor en gang hadde to generatorer? Det er og var noen som hadde dette og formålet med det er vel at man får to adskilte anlegg går jeg ut fra. Den ene kan da ha vært startbatteri og den andre kan ha vært forbrukbatt.

For at de to adskilte generatorene ikke skulle blande strømmen kan de elektriske komponentene være dioder som hindrer strømmen å vandre mellom batteriene. Det ser jo ut som den ene lampen mangler en ledning og den skulle gått til den andre dynamoen som nå er fjernet. Som sagt bare ren tipping dette så det kan godt være noe helt annet også.

At lyset ikke slukker før motor ruses litt er heller ikke så unormalt, men er i grunnen ikke noe problem så lenge du vet om det, og passer på og gi litt gass slik at ladingen kommer i gang. Når ladingen først har startet lyser vel ikke lampen selv om du slipper motor ned på tomgang igjen antar jeg.

den ene lampen mangler en ledning og den skulle gått til den andre dynamoen som nå er fjernet.

Du er skarpøyd hegra. Jeg har ikke lagt merke til ledningen som mangler. Det er det vel da antagelig slik du antyder at det kan ha vært opplegg for 2 dynamoer. Teksten light gen og start gen kan vel også tydes dithen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...