Luka68 Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 Hei, har kjøpt meg en stålbåt 43 fot og på ca 20 Tonn. Båten har fybridge. Lurer på hvilken baupropell som er best for en slik båt og str. Elektrisk eller hydraulisk. ? Lurer veldig. Link to post
Chiefengineer Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 Fordeler og ulemper med begge, har du 24V ombord? I motsatt fall kommer du nok noe til kort hva gjelder effekt på elektrisk type. Bare 100 kg thrust på 12V og det er for lite. Link to post
Luka68 Posted January 28, 2014 Author Share Posted January 28, 2014 Jeg har 24v om bord. Masse vis av amp. Link to post
Zandra Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 denne går både på 12 og 24 volt: Vi holder på med å montere denne som gir 130kg ved 10,5 volt (eler 160 kg ved 12 volt med det klarer du ikke lenge): http://www.side-power.com/public/templates/default.php?id=148&selected=2&selected2=128 Denne som går på 24 volt flytter vel på det meste... http://www.side-power.com/public/templates/default.php?id=149&selected=2&selected2=128 Link to post
Kallethekid Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 Har du to motorer? Hvis du har det burde vel holde lenge med 100 kg? Link to post
Sjeldenutpå Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 Ville definnitivt vurdert hydraulisk dersom du har mulighet. I tilleg til de mange problem med speningsfall og dårlige kontakter, så unngår du i tilleg tanker rundt strøm og stålskrog. En bekjent har hydraulisk både framme og bak, og eg blir litt misunnelig når han låser joystikkene i thrusteposisjon og passe lavt turtal, og rusler rolig ut å finner fram tau til fortøye medan båten ligger i fint press på brygga. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sydvesten Posted January 29, 2014 Share Posted January 29, 2014 (edited) Ville definnitivt vurdert hydraulisk dersom du har mulighet. Stort enklere kan det ikke sies, da har du variabel hastighet så lenge du har behov... med en i baguen og en i hekken, så glir du sideveis til brygga og "låser" ventilen med passe kraft mot brygga og tar "ankerdrammen" og setter over potene før du går i land og fortøyer.. Mulig det koster litt ekstra, men det gir deg mer igjen på sjøen og fleksible i bruken.. Edited January 29, 2014 by Sydvesten (see edit history) Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
-morten- Posted January 29, 2014 Share Posted January 29, 2014 Hadde jeg hatt så stor båt skulle jeg ha hatt Hydraulikkanlegg ombord,og uten tvil Hydrauliske sidepropeller! hydraulisk landgang og kraftblokk! men det blir vel bare i drømmene mine hehe Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Luka68 Posted January 29, 2014 Author Share Posted January 29, 2014 Hem er det som selger de beste hydrauliske baupropellene da.??? Sleipner.??? Link to post
Luka68 Posted January 29, 2014 Author Share Posted January 29, 2014 Ja jeg har i tilleg 2 motorer Catpillar 3802. Link to post
-morten- Posted January 29, 2014 Share Posted January 29, 2014 Jeg har vært med på å konstruere båt med Hydrauliske baugpropeller fra Mjosundet båtbyggeri, men det var to stykk på 50HK, og de jobber mot yrkesfartøy og fiskeriflåten. Mulig de har mindre modeller også. Men har man hydraulikk ombord er jo det annvenneliog for mange oppgaver om du har båt av lit størrelse Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Hulda Posted January 29, 2014 Share Posted January 29, 2014 Du har ikke CAT 3802, du har CAT 3208. Det er den minste V8'ern til CAT. Jeg ville valgt hydraulikk. Nå har jeg elektrisk på 16 tonn båt. Fungerer bra det også. Jeg vurderte hydraulikk den gangen jeg installerte baugpropellen. Hydraulikk ble omtrent dobbelt så dyrt. Hydraulikkpumpen må drives av et eller annet. Eksempelvis uttak på gearet for hydraulikkpumpen. Så er det oljetank, røropplegg, slanger og lekkasjer, tur/retur hydraulikkmotoren foran i baugen. Hvis du imidlertid velger en elektrisk, vil du nå kunne få en reostat som senker effekten på elektromotoren til baugpropellen. Da kan du uansett la den gå 'så lenge du vil'. Dessuten kommer nå elektromotorene som 'dobbeltisolert to-polet'. Vurder disse alternativene. Link to post
Zandra Posted January 29, 2014 Share Posted January 29, 2014 Hulda Dette hørtes spennende ut. Vet du Hvem som forhandler slike reostater til å hastighetsregulere sidepropeller? Link to post
Hulda Posted January 29, 2014 Share Posted January 29, 2014 Det får man hos Sleipner, sjekk opp hjemmesiden deres. Link to post
Mix Posted January 29, 2014 Share Posted January 29, 2014 Bare 100 kg thrust på 12V og det er for lite. Er SE130 modellen i 12V gått ut av produksjon ? Link to post
Sjeldenutpå Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Engbo har xf130 på 24 volt. http://www.engbo.no/Artikkel/Produkter/Baugpropeller/XF-130VR-24V/10000849.php Det er anbefalt opp til 75fot båt. Sjølv har eg xf90 som er anbefalt på båter opp til 50fot, og den er perfekt på vår 34 fot. (men etter kablene var lagt oppdaga eg at de var 70mm2 når eg skulle ha 95mm2, så der kan være effekt-tap) Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Chiefengineer Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 (edited) Er SE130 modellen i 12V gått ut av produksjon ? Nei stemmer, den er fortsatt tilstede men er vel uansett neppe mer enn høyst nødvendig til båten om du skal bruke den til helårsdrift under varierende forhold. Edited January 30, 2014 by Chiefengineer (see edit history) Link to post
Christina 3 Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 (edited) Bare for ordens skyld. Du får hastighetsregulering til sleipners elektriske truster også :-) . Virket på enkelte at man måtte ha hydraulisk for å få det.... Man kan også bygge om de som er noen år gamle(bytte ut ledningsnettet) og få hastighetsregulering på disse. Edited January 30, 2014 by Christina II (see edit history) Link to post
Sydvesten Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 (edited) Her er noen voksne propellere som flytter 20 tonn båt i kuling sideveis uten problemer, og kan brukes kontnuerlig så lenge en gidder Ø250 stålrør og en propell, noen slanger ventil og en pumpe Edited January 30, 2014 by Sydvesten (see edit history) Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Luka68 Posted January 30, 2014 Author Share Posted January 30, 2014 Hva mente du med dette.?? Link to post
REM Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Jeg oppgraderte min Sleipner baugtruster fra standard 80 til SE100. Den kraftigste du får på tunneldiameter Ø185mm. Det hjalp en del med standard ledningsopplegg 180kvmm begge veier. Skikkelig trøkk fikk først etter å ha monterte et dedikert 180Ah batteri helt framme. Dette kjører jeg nå sammen med forbruksbanken bak på 900Ah. Føler nå et dette er tilstrekkelig på min båt. I en 20 tonn stålbåt blir det vel kanskje fortsatt for snaut? Sleipner oppgir 100kp @10,5V. Jeg måler nå 12,3V på propellen under gange og har vel et skyv som er vesentlig større enn hva de oppgir. Fikk også tilbud på en sånn reostatsak hvor jeg kunne gå sideveis med redusert skyv. Hadde sikkert vært greit, men jeg droppa det da det kosta 55K eller deromkring. Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hulda Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Ja. ja , REM vi har vel alltid visst at Sleipner ikke er noe billigsjappe. Men NOK 55 000 høres vanvittig dyrt ut. Jøyje meg. Omtrent hvor lang avstand har du mellom 900 Ah og propellmotoren? Hulda har en SP90T, og jeg jobber nå med å endre på det elektriske opplegget. Har fått fatt i rundt 60 kg 95 kvadrat fortinnet kabel som skal spres utover :-) Jeg har også et 180 Ah batteri i baugen med CCA 1020, altså omtrent det samme opplegget som du har. Link to post
Sydvesten Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 (edited) Reostat koster penger, og dermed er hydraulisk et godt alternativ.. Enkel konstruksjon med en hydraulikkmotor, pumpe, ventil og slanger.. På en stålbåt på 20 tonn, så hadde ikke elektrisk vært et alternativ for meg.. men en velger fritt selv hva en installerer.. Edited January 30, 2014 by Sydvesten (see edit history) Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
REM Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Omtrent hvor lang avstand har du mellom 900 Ah og propellmotoren? Jeg har også et 180 Ah batteri i baugen med CCA 1020, altså omtrent det samme opplegget som du har. Tja? Båten er vel en 14m lang, men baugtrusteren sitter relativt langt bak baugen. La oss si at kabelstrekket er en 8-10meter? Originalopplegget er 2x90 kvmm begge veier. Fikk som sakt først skikkelig liv i propellen etter installasjon av batteriet foran. Hekktrusteren er også en SE100, men med mye kortere strekk. Ca 2 meter vil jeg tru. La opp 2x70Kvmm her begge veier. Svært bra trøkk i denne uten dedikert batteri. Vanskelig å sammenligne egentlig da aktertrusteren jo sitter helt bakerst mens baugtruster sitter omlag 1/3 inn mot senter av båten Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Mix Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Nå overdriver dere. Sleipner PPC Speed Control koster 16134.- kroner listepris. Et hydraulisk system blir adskillig dyrere. Ikke minst i installasjonskostnader Link to post
Recommended Posts