REM Svart 30.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2014 Da har du ikke fått med deg alt. Har fortsatt tilbudene liggende fra 2,5 år tilbake, og da kosta pakka for to trøstere NOK 47500,- Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Mix Svart 30.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2014 Jeg oppgraderte min Sleipner baugtruster fra standard 80 til SE100. Fikk også tilbud på en sånn reostatsak hvor jeg kunne gå sideveis med redusert skyv. Hadde sikkert vært greit, men jeg droppa det da det kosta 55K eller deromkring. Nå må en nesten holde tunga bent i munnen her. Du nevner en baugthruster her. Og en pris på 55K Ikke et ord om PPC for to stk. thrustere. Listeprisen idag er 16134.- for ett stk. PPC. Hva den var for 2,5 år siden aner jeg ikke. Uansett fo dyrt for meg, mine thrustere fungerer bra som det er. Men vi bør forholde oss til fakta lell. Link to post
REM Svart 31.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2014 Jeg gidder ikke bruke mer tid på dette, men hele poenget med dette systemet er vel at en skal kunne gå kontrollert sideveis. Til dette trenger en to trustere. For 2,5 år siden kostet PPCén 12228,- I tillegg trengte du en speed ktrl -enhet på trusteren til drøyt 10 000 i tillegg til mye annet ekstra kabler og ræl. Jeg har som sagt to tilbud fra Sleipner liggende. Det ene en ren oppgradering av trøsteren til SE100 med 2 stk doble joysticks og fjernkontroll til kr 33000,-, og et med oppgraderingspakke pluss speedktrl-pakka til drøyt 80 000,- Diskusjon ferdig fra min side Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Mix Svart 31.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2014 (redigert) Jeg gidder ikke bruke mer tid på dette, men hele poenget med dette systemet er vel at en skal kunne gå kontrollert sideveis. Til dette trenger en to trustere. Nei, hold funksjonen er nok ikke hele poenget med systemet. turtallsregulering er kjekt å ha også på en singel thruster. For 2,5 år siden kostet PPCén 12228,- I tillegg trengte du en speed ktrl -enhet på trusteren til drøyt 10 000 i tillegg til mye annet ekstra kabler og ræl. Dette høres ikke riktig ut. PPC'en er speed control enheten. Du må ha misforstått noe her. Ved oppgradering av eldre thrustere tilkommer ett oppgraderingskit for internkabling i selve thrusteren til ca.220.- Nytt betjeningspanel og kabling kommer selvfølgelig i tillegg. Redigert 31.Januar.2014 av Mix (see edit history) Link to post
BOBO II Svart 31.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2014 Jeg gidder ikke bruke mer tid på dette, men hele poenget med dette systemet er vel at en skal kunne gå kontrollert sideveis. Til dette trenger en to trustere. For 2,5 år siden kostet PPCén 12228,- I tillegg trengte du en speed ktrl -enhet på trusteren til drøyt 10 000 i tillegg til mye annet ekstra kabler og ræl. Jeg har som sagt to tilbud fra Sleipner liggende. Det ene en ren oppgradering av trøsteren til SE100 med 2 stk doble joysticks og fjernkontroll til kr 33000,-, og et med oppgraderingspakke pluss speedktrl-pakka til drøyt 80 000,- Diskusjon ferdig fra min side 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Mix Svart 31.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2014 Det var da fælt til dumskap da Bergstad. Har du virkelig interesse av direkte desinformasjon ? Link to post
oivindg Svart 31.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2014 (redigert) Jeg har litt problem med å se verdien av trinnløs kontroll, hvis ikke du vil at båten skal holde seg mot brygga mens du er i land og fester tau. Jeg synes jeg styrer farta sideveis ganske greit med å kjøre thrusterne litt av gangen. Redigert 31.Januar.2014 av oivindg (see edit history) Øivind Link to post
Jens_P Svart 31.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2014 Jeg har litt problem med å se verdien av trinnløs kontroll, Uten trinnløs kontroll blir det brå start/stopp når releene kobler ut og inn på thrusteren. Det blir store krefter under start og stopp. Med trinnløs kontroll kan det kjøres i gang og stoppes pent og forsiktig. Vesentlig mindre belastning på mekanikk og innfesting. I tillegg kan hastigheten reguleres. Kan være situasjoner der max hastighet er for mye, selv bare et lite støt med thrusteren. I tillegg vil redusert turtall også redusere støy. Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
oivindg Svart 31.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2014 Uten trinnløs kontroll blir det brå start/stopp når releene kobler ut og inn på thrusteren. Det blir store krefter under start og stopp. Med trinnløs kontroll kan det kjøres i gang og stoppes pent og forsiktig. Vesentlig mindre belastning på mekanikk og innfesting. I tillegg kan hastigheten reguleres. Kan være situasjoner der max hastighet er for mye, selv bare et lite støt med thrusteren. I tillegg vil redusert turtall også redusere støy. Da har du en annen verden enn meg. For meg virker både releer og mekanikk så godt dimensjonert at jeg ikke er veldig bekymret for belastningen ved start og stopp. Propellen vil heller ikke kunne overføre alle kreftene ved start og stopp, så den demper effektivt de verste belastningene. Og på min båt er tregheten i skroget så stor at jeg nesten aldri vil få for mye kraft på maks hastighet i korte perioder. Øivind Link to post
Mix Svart 1.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2014 Jeg har litt problem med å se verdien av trinnløs kontroll, Tja, dette er nok individuellt, jeg ser absolutt nytten av effektregulering av thrusteren. Behovet er nok større desto kraftigere thruster en har. Sleipner leverer jo single betjeningspaneler for effektregulerbare thrustere så noen ser nok verdien i dette. Når det gjelder forvirring ang. pris settingen som REM skapte og Bergstad så toskete applauderte. Så er det bare å sjekke Sleipner sine hjemmesider. Alt ligger tilgjengelig der. Link to post
Christina 3 Svart 1.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2014 Vis jeg har forstått det rett trenger du PPC 800 `en som er speedkontrolleren. Skjønner ikke når det er snakk om PPC + speed-kontroller ? Så trenger du en truster og kontrollpanel f.eks PJC 212 . Vis du har en eldre truster trenger du i tillegg internt ledningsnett til truster + "konverteringsboksen" fra analog til can. Mulig den "koverteringsboksen" ligger i ledningsnettet. Var det noe mer da ? (bortsett fra ledninger og slikt da) Link to post
oivindg Svart 1.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2014 Tja, dette er nok individuellt, jeg ser absolutt nytten av effektregulering av thrusteren. Behovet er nok større desto kraftigere thruster en har. Sleipner leverer jo single betjeningspaneler for effektregulerbare thrustere så noen ser nok verdien i dette. Ja, jeg uttrykte meg litt klønete. Jeg ser jo nytten av det, men jeg synes nytten er liten i forhold til hva det koster. Det er veldig mye annet jeg ville brukt penger på ombord før jeg brukte 50 lapper på effektkontroll. Med en 100-kilos foran og 80-kilos på hekken trodde jeg egentlig at jeg hadde ganske kraftige thrustere, men jeg har som nevnt ikke noe særlig problem med å styre disse med av og på-styring. Øivind Link to post
Christina 3 Svart 3.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2014 Beklager Mix...så ikke at du hadde svart tidligere Da virker det som om jeg har forstått riktig..... Link to post
Mix Svart 3.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2014 Æh, beklager jeg også, så ikke innlegget ditt... Det virker som du har forstått det rett ja. "konverteringsboksen" din er jeg mer usikker på. Den eksisterer nok ikke. Det er kun s-link mot pcc'en hvis jeg har forstått dette rett. Koplingsskjema ligger som pdf fil på hjemmesidene. Link to post
Christina 3 Svart 3.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2014 Ja det er s-link på PCC-800. Jeg regner med at den "konverteringsboksen" sitter montert i forbindelse med trusteren. Må jo ha et grensesnitt fra s-link og over til analoge signaler som styrer releene. Sjekket med den boksen vi produserer (rett nok til heve og senke trustere) men fant den ikke i sortimanget deres. Skal teste styringspanelet (PJC-212) deres nå denne uka :-) Link to post
Mix Svart 3.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2014 Ja det er s-link på PCC-800. Jeg regner med at den "konverteringsboksen" sitter montert i forbindelse med trusteren. Ifølge manualen er det kun analogt 5 leder kabel mellom PPC og thruster. Så konvertering foregår nok i PPC'en. Link to post
Christina 3 Svart 4.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2014 Tittet litt på det Mix... Ser ut som om det er heve/senke trusterne og de med effektkontroll som har s-link. Ser at de med effektkontroll har s-link interface innebygd i PPC 800. Mens heve/senke trusterne har en egen s-link interface boks. Denne sitter fastskrudd på trusteren etter hva jeg kan se.... Link to post
Mix Svart 4.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2014 (redigert) Har ikke sett på heve/senke thrusterne, så du har sikkert rett. De har jo litt mer omfattende kontrollsystem. Traff forresten en i sommer med ZF pod seildrev i kombinasjon med heve/senke thruster. Det var imponerende å se manøvreringsevnen på den båten. Redigert 4.Februar.2014 av Mix (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn