Jump to content

Fjærning av nummerklister på seil

mikke

Recommended Posts

Hei .

Jeg har en spinnaker som har masse limrester fra tidligere seilnummer :sad: og dette klistrer seg sammen når den heises , så det må¨vekk ,,men hva i allverden skal jeg bruke for og fjærne det ?? har prøvd sitron/eddik blanding, rødsprit ,matolje uten særlig hell :nonod:

så om noen vet om et triks eller middel så er jeg lutter øre :yesnod:

ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !!

Det er land som er farlig, ikke vann !.

Kjøp en boks med sitrus spray hos fargehandleren eller båtutsyrspusheren din. Det er I hvert fall utmerket til å fjerne limrester etter gamle klistremerker på gelcoat. Spray på, la virke et minutt og tørk av med en klut. Koster en drøy hundrelapp så vidt jeg husker.

Fin til å rense frontruta på bilen med også :smiley:

Takk for tips ,, men jeg har iogforseg prøvd med sitrus/eddik blanding ,, vurderer og kjøpe label off fra biltema som er en sitrusspray med tilsatt nafta ,, men jeg er redd for og bruke løsemidler som kan skade seilduken :eek: ,, spinnakerduk er tynne greier :worry:

satt en stund og vurderte og dynke hele greia i hvetemel , blir sikkert et helsikes søl men det vil vel hindre att det klistrer seg sammen ..

Hei

Dette er enkelt. Ha rikeleg med talkumpudder på limrestane. (Ja slik talkum ein brukar i rumpa på småborn:-)

Me hadde same problemet. Etter me hadde på talkum var problemet borte.

Dette fjernar ikkje limen, men limen klebar ikkje lengre.

Ask

Hei

Dette er enkelt. Ha rikeleg med talkumpudder på limrestane. (Ja slik talkum ein brukar i rumpa på småborn:-)

Me hadde same problemet. Etter me hadde på talkum var problemet borte.

Dette fjernar ikkje limen, men limen klebar ikkje lengre.

Ask

Enig. Jeg brukte potetmel, og det virket fint det også. -:)

Potetmel vil kunne danne grobunn for mugg, og er ikke å anbefale. Talkum er et mineralsk produkt som ikke vil brytes ned eller løses i vann.

Godt point, det tenkte jeg ikke på. Talkum neste gang -:)

takker for alle tips , :smiley: kjøpte 3M sin sitrusspray og tok det værste , men det var no svineri og holde på med :sweat: ,, så ble det talkum på det som var igjen ,, leste forresten en annen plass om en som anbefalte talkum, og han påstod att limrestene datt av etter en stund pga, talkumet..

Fikk noen undrende blikk fra dama på apoteket når jeg lurte på om talkum kunne fåes i flere farger :lol: ,,,spinnakeren er nemlig lyseblå . :smiley: