Jump to content

Reparasjon av knekt aluminiumsrekke på Oceanis, i Stavanger?

Hakkannen

Recommended Posts

Hei.

Har vært så uheldig å knekke/bøye aluminiumsrekka (eller gjerne det kalles reling eller fenderlist i plastbåtverdenen?) styrbord akter på min Beneteau Oceanis 443 fra 1992. Et resultat av den langvarige vinden som har vært her i det siste. Havna jeg ligger er ei spesielt værutsatt havn for østavind. Rekka er bøyd ut (bøyde den litt tilbake før bildet ble tatt) og skruene som festet den i dekk er knukket tvers av. Så at det har vært krefter tilstede er det ikke tvil om. Nå har jeg justert fortøyningene (doble, just in safety case) slik at de går rett over aluminiumsrekka rett ut fra kryssholtet. Ikke ideelt, men håper det holder gjennom kulingen/stormen som er meldt på lørdag.

Helt i enden av rekka var det et halegatt med trinser, for å spare slitasje på tauet. Den ligger nå på 12 meters dyp, og jeg er ingen dykker. Sannsynligvis vanskelig å få tak i samme type nå, men om det er litt forskjell fra den andre siden gjør det ikke meg så mye akkurat. Men ting skal helst være i orden og se noenlunde greit ut.

Ser for meg at det kan være mulig å bøye tilbake den skadde rekka helt, selv om den ikke blir like sterk. Bruddet er rett under pushpitrøret som synes til høyre i bildet der. Eller gjerne det må skjøtes på selve rekka? Og denne gangen bolte halegattet skikkelig fast, stormer kommer det garantert flere av.

Lurer da på om noen vet om firmaer i Stavanger-området som kan være troende til å kunne reparere en slik skade?

bilde

Ikke noe problem å sveise Aluminium! men man bør ha prøvd å sveise alu før! finnes sikkert noen mekaniske verksted i Stavanger som kan ta dette!

det så litt tynt og spinkelt ut og den infestningen inn til dekket så litt svak ut.

Edited by -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Takk for svar. Ja, sveiser ikke aluminium selv, så får få det gjort av noen som kan det. Helst som kan utføre arbeidet på båten så jeg slipper løsne hele rekka og ta med, den er på 14 meter iog uhamselig å frakte.

Enig, har forsåvidt tenkt tanken flere ganger tidligere at det halegattet der får alt for mye belastning når det står på som verst. Men har også tenkt at det har holdt i over 20 år til nå (men ikke til nå, som bildet viser) og derfor gjerne kan holde noen år til (noe det da ikke har gjort)..

Så er det noen som vet om båtverksteder/verksteder i området som kan utføre slikt arbeid og er kompetente til å ta en vurdering hva som er greit å gjøre i dette tilellet?

• 1 year later...

Hei

Har klart akkurat det samme kunsttykke selv....men på en mindre båt. Men lista ble bøyd og knekt. Lurer nå på hvordan din reparasjon endte og om det ble bra? 

Har du noen anbefaling på løsning? 

mvh

Geri 

Dette er over grensa til flaut, men har ikke gjort noe med det enda.. Tettet hullene og bøyde lista inn som en midlertidig fiks. Fortøyer direkte i kryssholtet slik at tauet går over over relingslista, dette har fungert greit så da har andre og mer trengende ting fått komme i forkjøpet. Så har dessverre ikke kontaktet verksteder for å sjekke ut pris enda, er en av flere ting som står på lista :wink: Finner du ut av noe selv må du gjerne komme med tips (og ikke minst pris)!

Jeg har brukt Gerlach Sørensen i Tananger havn til å lage til et røstjern i syrefast for noen år siden.

Jeg vet ikke om han holder på enda, og jeg vet ikke om han drar på "hjemmebesøk". Det er vel ikke så enkelt å sveise rekka når den er skrudd fast på båten heller? Du kan jo høre med han.

Jeg ser at det er en byggmester på Bryne som heter Gerlach Sørensen. Jeg vet ikke om dette er samme person eller ikke.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

• 2 months later...

Maritim sveis I Tromsø ville ikke røre dette. Veit ikke hva jeg Gjør, men regner med å kjøpe en standard halegatt og slipe/pusse reinen slik at det blir trygt. Mitt problem er at jeg ville ha nytt halegatt som opprinnelig men det finner jeg ikke. List kan man finne på hjertman. Se