Jump to content

bensinmotor på 40 kg og 400hk

sofa

Recommended Posts

For en lettvektsbil på 5-600 kg, der du vil bruke under halvparten av effekt 80% av tiden, er det nok mulig..

Dette er en totalt urelevant motor for en båt, der dreiemoment holdbarhet og ytelse i øvre turtallsområdet gjelder..

Som det står i artikkelen så vil den neppe komme i standardbiler men at dem kansje tar ut ca 200.. Forøvirig har Honda en 1,6

på 160hk/8500omdr UTEN turbo som ble laga på 90tallet.. så høy effekt på lavt volum er ikke noen nyhet i og for seg. . Men man får da ofte motorkarakteristikk om ikke er så egna i båt.. høyt turtall og relativt lavt dreiemoment.. Så har man jo MC motorer som har enda mindre volum om masse hester, men 14-16000 omdr, og minimalt med dreiemoment. Jeg tror nok dette ikke er så veldig relevant.

Men at små turbomotorer gjør sitt inntog i bilverdenen er nok et faktum..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

100hk/liter har många lyckats med men liten motorvolym gör att vridmomentet blir lidande och därför passar den dåligt i båtar som inte är extremt lätta. Samt att hög litereffekt sliter

Som det står så er dette en racingmotor, altså i utgangspunktet ikke noe som er for hvermanssen.

Men kanskje det kommer en avlegger etterhvert, med 200 hk.

Effekten på 400 hk er jo langt ifra sensasjonell i racingsammenheng, men det er nok vekta som er den store greia her.

Bl.a. Renault hadde jo små 1,5 liters V6 turbomotorer på 80-tallet med over 1000 hk i F1

Disse varte ikke lenge før de var utslitt naturlig nok, var vel noen få kvalifiseringsrunder, så ble motoreffekten redusert for det ordinære F1-løpet. Men neppe med samme motor.

"Renault's decision to use its V6 1500 cc turbo engines in F1 was one of the boldest decisions ever taken in the sport. Equipped with a number of new features (cylinder heads, cylinder block, waste-gate, mapping, etc.) and developing more than 1200 hp at 12,500 rpm in qualifying, this engine enabled Ayrton Senna Lotus 98T to notch up four pole positions and three podium finishes to close the V6 turbo era in style."

http://www.autoblog.com/2014/01/28/nissan-three-cylinder-race-engine/

http://www.autoblog.com/photos/nissan-zeod-rc-1-5l-three-cylinder-engine/full/#photo-2175211/

nissan-zeod-3-cyl-engine.jpg011-nissan-zeod-3-cyl-engine-1.jpg

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

det er vel godt i gang allerede, f.eks VW har jo en 1.2 liter som brukes i flere biler

Men denne motoren må jo være perfekt i en vannscooter :lol: , Sea-Doo sin toppmodell bruker jo også en 1.5 liter 3syl , på 255hk

Edited by ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det er vel bl.a. den høye eksostemperaturen og kjøling av turboen som har vært en av årsakene til at bensinturboer ikke har vært aktuelt for båtbruk hittil.

Mere saktegående turbodieselmotorer er lettere å tøyle m.h.t. dette.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Ville ihvertfal ikke hatt noe som det stod Ducati på i min båt! :lol: Ducati er flotte sykkler det, vel og merke når dem går og ikke noe har gått i stykker!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Bedre med litt flere sylindre kanskje :smiley: Romfolket får også til mye rart.

NB! Tar 4 minutter før han får starta opp kverna.

Man trenger jo ikke ha full gass hele tiden :smiley: Men disse er jo laget for racing så hvem vet.

Så på vg nett om en nyutviklet 3 sylindret bensinmotor fra nissan, 1,5 liter 400 hk. Og den veier bare 40 kg. Det måtte være knall å hatt i en båt , både som påhengs og inbords.

Med 200 kg svinghjul kunne det kanskje gått...

Det er ikke mange høyturtallsmotorer som her spessielt tungt svinghjul!.. hva skal du oppnå med et tungt svinghjul Lady B? på de gamle semidieselene var det store tunge svinghjul, men da snakker vi veldig lite turtall

Høye turtall er jo ikke noe problem det, selv med lave dreiemoment.... Men, men må ha annenutveksling ut mot propellen da...

Og bruker man for å ta ett eksempel 4:1 utveksling i stedet for 2:1, så kan en benytte en motor med dobbelt så høyt turall, og halvt dreiemoment, og få samme effekten ut i vannet.

Problemet er vel at motorene med 10-12000 o/min har en karakteristikk hvor de ikke er spesielt lineære mtp dreiemoment, og ha relativt lite i mellomregisteret, som da blir 4-6000, i forhold til på topp.

En motor med 6000o/min på topp er mye enklere å designe med iallefall 90% av maks dreiemoment tilgjengelig fra ca 2000 o/min ->

TA

For båtmotorer som skal gå kontinuerlig i timesvis er vel neppe slike turtall aktuellt av flere grunner. Spesielt for fritidsbruk.

De sprekeste bildieselmotorene har nå nådd 5000 rpm men V8 marine bensin holder seg vel under 5000 rpm som regel.

Ville ihvertfal ikke hatt noe som det stod Ducati på i min båt! :lol: Ducati er flotte sykkler det, vel og merke når dem går og ikke noe har gått i stykker!

Det finnes faktisk en del Ducati båtmotorer. Som så mange andre italienske merker driver/drev de ikke bare MC-produksjon. Ducati har levert masse diesel-motorer til alt mulig rart.

Har ikke sett noen i Norge, men i Sverige finnes det noen snekker til salgs med Ducati motor. Som "Ducatist" må jeg si det frister :cool:

Ei lita åpen tresnekke med en slik:

Nå skal det sies at jeg foretrekker saktegående bensinmotorer i snekka, men hvis man først skal gå over til djevelens drivstoff, kunne det vært artig med en Ducati.

Det finnes faktisk en del Ducati båtmotorer. Som så mange andre italienske merker driver/drev de ikke bare MC-produksjon. Ducati har levert masse diesel-motorer til alt mulig rart.

Har ikke sett noen i Norge, men i Sverige finnes det noen snekker til salgs med Ducati motor. Som "Ducatist" må jeg si det frister :cool:

Ei lita åpen tresnekke med en slik:

Nå skal det sies at jeg foretrekker saktegående bensinmotorer i snekka, men hvis man først skal gå over til djevelens drivstoff, kunne det vært artig med en Ducati.

Det er vanskelig for meg som Hondaentusiast å like Ducati, men jeg liker generelt Italiensk design. De som er entusiaster ignorerer vel at kvaliteten ikke står i stil til Design og merkeforguding. Jeg har kjørt MC en del år, og har vært på turer bl. annet til Nederland for å se på Roadracing..der kommer det sykkelturister fra hele Europa ,og de som ligger i grøfta og skrur langs vegene domineres av to merker! Ducati og Harley.. jeg har også bekjendtskap som har hatt problemer med Ducati.. jeg er ikke i mot merket og sier heller ikke at det gjelder alle Ducati modeller, men kvalitetsproblemer har dem hatt. I seg selv er lyden på tomgang på enkelte så stygg at det kvalifiserer til ikke å ha en.. Men det er bra vi er forskjellige og setter pris på forskjellige ting..Hadde vært kjedelig med bare et merke

Det hadde ikke vært kjedelig om Honda bare hadde lagt bra motorer. Men selvsagt måtte jeg stifte bekjentskap med en av Hondas få konstruksjonstabber, VF1100C -84. Med oppspiste kammer og vippearmer nesten som hverdagskost...

Knekt skiftegaffel på 2. giret må jeg nok ta litt av skylden selv for kanske.. men enklere å fikse permanent iallefall. Iallefall den gang da, før internett og løsningsorienterte genier kom med løsning på det meste.

Siden da har de nok skjerpet seg. Men holder en knapp på BMW da (ikke BMW Marine :smiley: )

(ufrivillig musehikke)

Foruten en 900SS har jeg 2 stk Ducati F1 750. I sin tid (ca 86-87) ble den testet opp mot Honda 900RR eller hva den modelle het. Som testeren skrev (sånn ca etter hukommelsen) "Honda har laget en sykkel som har silkemyk clutch, stabil tomgang, den trekker jevn på alle gir og er en fryd å kjøre både i byen og på landeveien. Det driter Ducati i...."

Startet selv opp med FJ1100 i -86, og den var jo rett og slett kjedelig i all sin perfeksjon (solgte den før 2.giret røk). I -86 siklet jeg på F1, men siden den var alt annet enn billig, ble det med drømmen. Helt til jeg fikk tak i et par brukte.

Den skramler kraftig i tørrplateclutchen i fri, doble forgassere med kraftige returfjærer krever sitt av underarmen, sittestillingen er relativt krampeaktig, og å kjøre den i byen er en prøvelse. Men jeg elsker hvert "pulsslag". Har overhode ikke noe med fornuft å gjøre, da hadde jeg kjøpt BMW.

Men nå er vi rimelig på viddene i denne tråden, så vi får heller åpne en MC-tråd på OT hvis vi skal fortsette "krigen" i all vennskaplighet.. :cool:

Vil ikke si vi er på viddene! dem som er båtentusiaster er jo ofte også entusiaster på andre plan enn båt også.. og ting kan jo overføres til båt.. f.eks Yamaha, Honda, Suzuki og Ducati uten at jeg viste det har jo også båtmotorer! Svar på tråden her tror jeg de aller fleste har skjønt, eller i det minste konkludert at en slik motor ikke er egnet i en båt! helt feil karakteristikk.