Pequod Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Er kommet så langt nå at jeg snart overveier å skifte olje på motoren og gjøre den klar for vinteren... Ifølge instruksjonsboka så bruker min Yanmar 3GM egen olje til motor og egen olje til gear. På manualen er det skrevet ned hva forrige eier bruker, nemlig Statoil Powerway 15W-40 og Valvoline All Fleet Extra 15W-40. Jeg har forstått det slik at førstnevnte var motorolje og den andre gearolje, men når jeg leser om disse to på nettet så ser de jo ut til å være motorolje begge to? Er jeg på bærtur eller er det faktisk en ørliten forskjell på disse to? Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
index Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 (edited) Samme sort olje dette ja. Men mange gear bruker motorolje da, så det er mulig at ditt skal ha det samme som motoren. Ser ikke noe poeng i å bruke to forskjellige merker. Redigert: Ser at Yanmar oppgir disse to oljetypene som alternativer til motor, og til KM 2-3-4 og 5 gear. Så om gearet ditt er en av disse modellene så bruker du samme olje som på motoren. Og den trenger ikke være fra Statoil eller Valvoline, alle merker duger... Edited January 31, 2014 by index (see edit history) "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Pequod Posted January 31, 2014 Author Share Posted January 31, 2014 Ser faktisk nå at jeg har gjort en feil, jeg har jo en 3GMD, ikke 3GM, og ifølge instruksjonsboka bruker den motoren samme type olje til både motor og gear! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
bellen Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Største foskjelen på motorolje og gearolje er at gearoljen er tilsatt skummdempende middel. Men nå var ikkje dette svar på spørsmålet ditt. Mange gear til mindre båten bruker ofte vanlig motorolje. Link to post
Pequod Posted January 31, 2014 Author Share Posted January 31, 2014 Når jeg først er i gang: Det er vel samme hva slags frostvæske man bruker i motoren, eller er det noen spesielle som lages til båtmotorer? Det er sikkert et idiotisk spørsmål, men jeg har ikke engang lappen for bil, så er det noe jeg ikke har greie på så er det motorer! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
sap_2000 Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Et fett hva slags frostvæske til konservering. De fleste bruker vanlig blå. Mvh. SAP Link to post
Worry II Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Når jeg først er i gang: Det er vel samme hva slags frostvæske man bruker i motoren, eller er det noen spesielle som lages til båtmotorer? Om det ikke er til konservering, så skal den vel være rød på fersvannskjølinga ? Eller gjelder ikke det til de eldre Yanmar ? Link to post
Hulda Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Generelt spiller ikke rød-eller-ikke noen rolle så fremt motoren ikke har komponenter i aluminium. Om alu. er tilstede kan konsekvensene være store ved å velge feil. Link to post
Erik Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Det er vel viktig å ikke blande ulike frostvesker, altså at man holder seg til samme farge som er på fra før ? Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
sailor83 Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 i manualen som er her: http://j30.us/files/yanmar-manual.pdf (er kanskje forskjellige manualer) Sies det: Important! The tube oil for reduction and reversing gear is different from engine tube oil for 3GMD and 3HM. Supply correct tube oil.Men det står ingenting om hvilken type.I min 3gm30F manual:KM gir - slip cone - same oil as engine- SAE 30, dvs 10W30 iflg verkstedmanualKBW gir - wet disc - ATF-A , Dexron (automatgir-olje) Det står kanskje på giret ditt hvilken type du har. Link to post
Pequod Posted February 1, 2014 Author Share Posted February 1, 2014 i manualen som er her: http://j30.us/files/yanmar-manual.pdf (er kanskje forskjellige manualer) Sies det: Important! The tube oil for reduction and reversing gear is different from engine tube oil for 3GMD and 3HM. Supply correct tube oil. Men det står ingenting om hvilken type. I min 3gm30F manual: KM gir - slip cone - same oil as engine- SAE 30, dvs 10W30 iflg verkstedmanual KBW gir - wet disc - ATF-A , Dexron (automatgir-olje) Det står kanskje på giret ditt hvilken type du har. På begge de to manualene jeg har (en som fulgte med båten og en annen som jeg lastet ned her) står det at jeg skal bruke samme type motorolje både på motor og gear. I den ene manualen står det at 3GMD bruker gear av KM-type - manuelt, konisk gear - og et annet sted står det at motorer med KM-gir skal bruke motoroljen. I den andre manualen står det rett og slett at 3GMD bruker samme olje på motor og gear, mens for eksempel 3GM skal ha egen gearolje. Men det er den D'en som forandrer alt. For sikkerhets skyld skal jeg se om jeg får sjekket hva det står på gearet, eller rett og slett ringe forrige eier for sikkerhets skyld. Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Posted February 1, 2014 Author Share Posted February 1, 2014 Når det gjelder frostvæske er jeg blitt mer usikker. Jeg har jo en saltvannskjølt motor og jeg trodde ikke det var noen forskjell på frostvæske. Må vel ringe forrige eier når det gjelder dette også, for jeg aner jo ikke hva slags farge som er brukt. Dette er jo til ren konservering, frostvæsken blir vel ikke liggende i systemet etter at motoren er startet opp igjen etter vinterkonservering? Skal jo tro at den forsvinner etter første gjennomkjøring og tur etter vinteren? Men jeg lurer fortsatt på om hvis jeg tapper ut vannet og kjører gjennom frostvæskeblandingen, om jeg må gjøre dette på nytt hvis jeg finner ut at jeg plutselig har lyst til å ta en tur utpå etter at jeg har gjort dette? Jeg vil vel anta at svaret her er ja, nettopp fordi det vel er logisk at siste rest av frostvæske forsvinner etter at motoren er startet opp igjen med sjøvannskrana åpen? Det har jo ikke vært noen skikkelige minusgrader her på Nesodden ennå, i høyden 6-7 minus, og i helga og til uka er det jo meldt opptil 4-5 plussgrader, så jeg planlegger ikke å ta denne vinterkonserveringen før jeg drar bort i vinterferien. Det er vel greit å ta det da, så har jeg to måneder til å jobbe med ting om bord før båten skal tas opp, skrubbes og settes i aksjon igjen... Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
sap_2000 Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Du har saltvannskjølt motor, så det er ikke noe å tenke på, da det ikke er noe annet enn saltvann i systemet. Bare bruk vanlig blå 50:50 blandet med ferskvann pequod. Tipper 8 liter ferdigblandet er rikelig for din motor. Regner med at du ikke har tilgang på hageslange slik at du kunne kjørt en stund på ferskvann først? Mvh. SAP Link to post
Pequod Posted February 1, 2014 Author Share Posted February 1, 2014 Du har saltvannskjølt motor, så det er ikke noe å tenke på, da det ikke er noe annet enn saltvann i systemet. Bare bruk vanlig blå 50:50 blandet med ferskvann pequod. Tipper 8 liter ferdigblandet er rikelig for din motor. Regner med at du ikke har tilgang på hageslange slik at du kunne kjørt en stund på ferskvann først? Takk for det! Det er jo slange på brygga, men jeg vet ikke om vanntilførselen er stengt av nå. Kan jo sjekke det på søndag. Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
LM 605 Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Se merket på gearkassa. Går ut i fra det er sammegearkasse som min tidligere 3 GMD ( Kanzaki KM 2) hadde som standard. Den skal ha en singel-grade olje f.eks SAE 30HD. Link to post
index Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Singelgrade 30 eller multigrade 15W-40 burde gå for det samme. Mitt gear er opprinnelig oppgitt til å bruke SAE30, men trives utmerket med 15W-40;-) "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
LM 605 Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Singelgrade 30 eller multigrade 15W-40 burde gå for det samme. Mitt gear er opprinnelig oppgitt til å bruke SAE30, men trives utmerket med 15W-40;-) Det er riktig som du sier. Fikk bare beskjed hos Maritronic ( Yanmars hovedforhandler i Kristiansand) at det altid skal følges det som står på gearkassa. Hadde vel litt å si for garantien etc. Link to post
Hafrsfjord Posted February 3, 2014 Share Posted February 3, 2014 Er kommet så langt nå at jeg snart overveier å skifte olje på motoren og gjøre den klar for vinteren... Ifølge instruksjonsboka så bruker min Yanmar 3GM egen olje til motor og egen olje til gear. ....................... Hvis du kikker på gearkassen på BB-side, så står det (forhåpentligvis) ett skilt der. På det skiltet står det hvilken olje du skal bruke og hvor mye. Kan være vanskelig å lese hvis det er trangt, så klarer du å ta ett bilde av skiltet så er jo det det enkleste. Speil er også ett alternativ hvis du er god til å lese speilvendt...... Link to post
Recommended Posts