Aaserud Startet 31.Januar.2014 Del på Facebook Startet 31.Januar.2014 Hei - har en Volvo D6 ca 2010 mod. i en Sea Ray 310 fra 1999 (bygd om fra stive aksler til hekkaggregat) motoren er montert slik at bunnpanna ikke har klaring til dørken og ruster. verkstedet er usikre på om jeg bør heve motoren og flytte opp skjoldet eller slipe klaring under motoren. Spørsmål: kan bunnpanna tilpasses/flates ut slik at det blir klaring under panna? Noen som vet om det er plass til dette? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 31.Januar.2014 Del på Facebook Svart 31.Januar.2014 Det går ikke. Klaringen under oljesugesilen er svært liten så da mister du oljetrykk. Du må nok bite i det sure eplet og flytte transom opp. Du får skylde på dårlig planlegging. Sitér dette innlegget Link to post
Aaserud Svart 31.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2014 Ja mulig det går å slipe til under men det er vel bare å åpne "seddelboka" Sitér dette innlegget Link to post
Aaserud Svart 31.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2014 Takk for tips ;) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 31.Januar.2014 Del på Facebook Svart 31.Januar.2014 evt. fylle opp under/rundt bunnpanna med et eller annet stoff som ikke slipper vann til... Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
taunus Svart 1.Februar.2014 Del på Facebook Svart 1.Februar.2014 post noen bilder så får vi se hva folket virkelig mener Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 2.Februar.2014 Del på Facebook Svart 2.Februar.2014 Du kan jo støpe et lite kar rundt bunnpanna, og da det ligge olje i det. Pamnna ruster ikke i oljebad, og vannet blir igjen på utsiden av karet Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 2.Februar.2014 Del på Facebook Svart 2.Februar.2014 Du kan ihvertfall måle om motoren står riktig i forhold til transom. Er du heldig har den sunket litt på motorlabbene slik at den skal litt opp. ta med deg en lommelykt, og en tommestokk i plast.(hvis du har) Så måler du om avstanden er lik mellom tre knaster på transom og motor. De står kl 9, 12, 3. rundt den store gummiringen som holder vannet ute.( motorfeste). Typisk avstand på nymontasje er to ledd på tommestokken..( ca 5-6mm). Er det for trangt kan momentet på skruene utenifra være for høyt. (skal være 35 nm.)(hvis hjernen funka nå). Sitér dette innlegget Link to post
Aaserud Svart 2.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2014 Ja prøvde å laste opp bilde Kan måle for å sjekke om den har seget sammen litt Takk Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 2.Februar.2014 Del på Facebook Svart 2.Februar.2014 Det var heftig på bare 4 år. En annen ting er om du har klaring i det hele tatt. Skulle tro du fikk mye vibrasjoner i båten hvis den ligger helt nedpå... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Februar.2014 Del på Facebook Svart 3.Februar.2014 (redigert) Kan såndblåsing og techtyl tykkstoff være en løsning her. Motoren må nok løftes for å få ut bunnpanna, sandblåse bunnpanna eller bytte bunnpanna. Ny koster ca 10.000 kr Poenget er at techtyl tykkstoff tåler mye og hindrer rust Redigert 3.Februar.2014 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Februar.2014 Del på Facebook Svart 3.Februar.2014 Kan det være en ide å kutte opp det flate partiet nede i kjølen der? Slik det ser ut på bildet er det nok et hulrom mellom kjøl og dørk, som kan gi deg god klaring om du åpner opp... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
DieselDahl Svart 3.Februar.2014 Del på Facebook Svart 3.Februar.2014 Motoren må ut for å bytte bånnpanna ja. Det er litt greier inni der så du får ikke den av uten å løfte motoren. Denne er varmforsinket og lakkert med akryl. Lakken er ikke akkurat verdens sterkeste og når saltvannet har fått jobbe litt så er du igjennom sinken. Den kan rengjøres, strippes, glassblåses, galvaniseres grunnes og lakkeres på nytt eller du kan kjøpe ny. Jeg har en brukt liggende som du kan få kjøpe for 1/3 av nypris hvis jeg får din i bytte. Tectyl er bra saker men med mekanisk slitasje eller løsemidler er det fort nede på bart metall. Epoksigrunning og Polyuretanlakk anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.Februar.2014 Del på Facebook Svart 3.Februar.2014 støp en bunnpanne i glassfiber eller epoxy Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Maruma Svart 3.Februar.2014 Del på Facebook Svart 3.Februar.2014 Regner med at det er klaring her, men når motoren går får vibrasjonene den til å subbe borti bunnen. Når du får ut motoren og får vasket rent kjølen ser du sikkert hvor mye som må tas, jeg vil tro det er bare å få bort et par mm der hvor det har subbet. Om dette hadde ligget skikkelig på hverandre vil jeg tro det hadde vært hull i bunnpanna. Og som de andre nevner her ville jeg ha sjekket justeringene av motorlabbene, for å være skikkelig pessimist kan det jo hende at motoren skal ned også.... om de som monterte motoren har justert den så høyt som mulig innenfor toleransene. Jeg ville ha sjekket dette før jeg tok ut motoren, sånn at man er på forkant av problemet. Når det kommer til bunnpanna ville jeg ha sett hvor subbemerkene er i forhold til oljesilen, om det er avstander å snakke om kan du jo modifisere litt vil jeg tro, det er jo kun snakk om millimetere. 2mm her og 2mm der blir jo fort klaring nok. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 3.Februar.2014 Del på Facebook Svart 3.Februar.2014 Av hensyn til at motoren skal kunne få bevege seg på motorfestene må der nødvendigvis være noe klaring. Ingen klaring genererer støy og til slutt hull i bunnpanna. Da er det ett av to. Flytte motor/drev eller modifisere bunnpanna. Skal bunnpanna modifiseres så må kanskje også oljesilen omplasseres. Sitér dette innlegget Link to post
Aaserud Svart 3.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2014 Tenker det er best å se om det går an å slipe til litt klaring under bunnpanna - uansett må nok motoren ut for å bytte/fikse bunnpanna. Er nok smart å måle litt for å se om motoren i beste fall skal opp litt Mye bra innspill - takk Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 3.Februar.2014 Del på Facebook Svart 3.Februar.2014 Det var heftig på bare 4 år. En annen ting er om du har klaring i det hele tatt. Skulle tro du fikk mye vibrasjoner i båten hvis den ligger helt nedpå... Er enig her..Det bør være noen millimeter klaring her slik at motoren kan få bevege seg.. Normalt så vil motoren vri seg ved akselerasjon og dette må motoren kunne.. Bunnpannen er ikke laget for å ta opp last fra motoren.. Det ser ut til å være mulig å slipe/frese bort litt under motoren slik at det blir klaring.. Ta bort mellom 5 og 10mm Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Teerex Svart 3.Februar.2014 Del på Facebook Svart 3.Februar.2014 Å gjøre bunnpanna f.eks. 5-10 mm mindre dyp er vel ikke det store problemet for en sveisekyndig fagmann. Bunnpanna har jo fasong som en vanlig båtbunn så det blir jo særlig mye mindre kapasitet, og tviler på at den ubetydelig mindre oljekapasiteten har noe særlig å si i praksis. Men oljepickupen må jo evt. tilpasses dersom nødvendig. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
DieselDahl Svart 3.Februar.2014 Del på Facebook Svart 3.Februar.2014 Oljepickupen er det nok ikke så mye å gjøre med, den er integrert i oljepumpen som er boltet fast på undersiden av blokka. Det er vel omtrent seks millimeter klaring til bånnpanna. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 3.Februar.2014 Del på Facebook Svart 3.Februar.2014 (redigert) Går det ikke an og slipe av/bygge om litt på dørken ? Eller er det selve skroget panna tar nedi ? Rart den ruster, den må da være laget av gull til den prisen bitteliten antyder... Redigert 3.Februar.2014 av tb55 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Aaserud Svart 4.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2014 Det er visdtnok aluminium så det er jo ikke rust, men no oksydering av no slag. Kan vel kanskje reddes håper jeg. Tror det er mulig å slipe vekk nok til at det blir klaring. Motorn må jo ut da .... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 4.Februar.2014 Del på Facebook Svart 4.Februar.2014 Nei, bånnpanna er laget av stål som er varmforsinket. Sitér dette innlegget Link to post
shyggen Svart 4.Februar.2014 Del på Facebook Svart 4.Februar.2014 Hvordan fungerer tørrsump på båt, noe de bruker på bil for racing.. må jo bytte ut den mekaniske pumpa med en elektrisk.. det kan jo være noen har noe imot dette.. men, har jo dog oljetrykksmåler og alarm.. Bare en ide, vet de har gjort det med noen biler for å få større motorer på plass, går jo og lage et lite oljereservoar ved siden for og beholde mengde, øke mengde.. burde være så enkelt som å lage en tank på oljekjøler e.l.? Er blank på dette feltet, bare noen tanker i hode mitt :) Sitér dette innlegget Link to post
FalconFantino 26 Svart 4.Februar.2014 Del på Facebook Svart 4.Februar.2014 Tørsump er mye jobb å bygge om til og det er ikke billig.... heller ikke særlig gunstig på en sånn motor. bare ei tørsump pumpe av god kvalitet koster nok over 20 lapper:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.