Jump to content

Volvo D6 bunnpanne modifisering


Aaserud

Recommended Posts

Hei - har en Volvo D6 ca 2010 mod. i en Sea Ray 310 fra 1999 (bygd om fra stive aksler til hekkaggregat) motoren er montert slik at bunnpanna ikke har klaring til dørken og ruster. verkstedet er usikre på om jeg bør heve motoren og flytte opp skjoldet eller slipe klaring under motoren. Spørsmål: kan bunnpanna tilpasses/flates ut slik at det blir klaring under panna? Noen som vet om det er plass til dette?

Link to post

evt. fylle opp under/rundt bunnpanna med et eller annet stoff som ikke slipper vann til...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du kan ihvertfall måle om motoren står riktig i forhold til transom.

 

Er du heldig har den sunket litt på motorlabbene slik at den skal litt opp.

 

ta med deg en lommelykt, og en tommestokk i plast.(hvis du har) Så måler du om avstanden er lik mellom tre knaster på transom og motor.

De står kl 9, 12, 3. rundt den store gummiringen som holder vannet ute.( motorfeste).

Typisk avstand på nymontasje er to ledd på tommestokken..( ca 5-6mm).

 

Er det for trangt kan momentet på skruene utenifra være for høyt. (skal være 35 nm.)(hvis hjernen funka nå).

Link to post

Motoren må ut for å bytte bånnpanna ja. Det er litt greier inni der så du får ikke den av uten å løfte motoren. Denne er varmforsinket og lakkert med akryl. Lakken er ikke akkurat verdens sterkeste og når saltvannet har fått jobbe litt så er du igjennom sinken. Den kan rengjøres, strippes, glassblåses, galvaniseres grunnes og lakkeres på nytt eller du kan kjøpe ny. Jeg har en brukt liggende som du kan få kjøpe for 1/3 av nypris hvis jeg får din i bytte. Tectyl er bra saker men med mekanisk slitasje eller løsemidler er det fort nede på bart metall. Epoksigrunning og Polyuretanlakk anbefales.

Link to post

støp en bunnpanne i glassfiber eller epoxy :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Regner med at det er klaring her, men når motoren går får vibrasjonene den til å subbe borti bunnen. Når du får ut motoren og får vasket rent kjølen ser du sikkert hvor mye som må tas, jeg vil tro det er bare å få bort et par mm der hvor det har subbet. Om dette hadde ligget skikkelig på hverandre vil jeg tro det hadde vært hull i bunnpanna. Og som de andre nevner her ville jeg ha sjekket justeringene av motorlabbene, for å være skikkelig pessimist kan det jo hende at motoren skal ned også.... om de som monterte motoren har justert den så høyt som mulig innenfor toleransene. Jeg ville ha sjekket dette før jeg tok ut motoren, sånn at man er på forkant av problemet.

Når det kommer til bunnpanna ville jeg ha sett hvor subbemerkene er i forhold til oljesilen, om det er avstander å snakke om kan du jo modifisere litt vil jeg tro, det er jo kun snakk om millimetere. 2mm her og 2mm der blir jo fort klaring nok.

Link to post

Det var heftig på bare 4 år.

En annen ting er om du har klaring i det hele tatt. Skulle tro du fikk mye vibrasjoner i båten hvis den ligger helt nedpå...

Er enig her..Det bør være noen millimeter klaring her slik at motoren kan få bevege seg.. Normalt så vil motoren vri seg ved akselerasjon og dette må motoren kunne.. Bunnpannen er ikke laget for å ta opp last fra motoren.. Det ser ut til å være mulig å slipe/frese bort litt under motoren slik at det blir klaring.. Ta bort mellom 5 og 10mm

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Å gjøre bunnpanna f.eks. 5-10 mm mindre dyp er vel ikke det store problemet for en sveisekyndig fagmann.

Bunnpanna har jo fasong som en vanlig båtbunn så det blir jo særlig mye mindre kapasitet, og tviler på at den ubetydelig mindre oljekapasiteten har noe særlig å si i praksis.

Men oljepickupen må jo evt. tilpasses dersom nødvendig.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hvordan fungerer tørrsump på båt, noe de bruker på bil for racing.. må jo bytte ut den mekaniske pumpa med en elektrisk.. det kan jo være noen har noe imot dette.. men, har jo dog oljetrykksmåler og alarm..

 

Bare en ide, vet de har gjort det med noen biler for å få større motorer på plass, går jo og lage et lite oljereservoar ved siden for og beholde mengde, øke mengde.. burde være så enkelt som å lage en tank på oljekjøler e.l.?

 

Er blank på dette feltet, bare noen tanker i hode mitt :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...