Jump to content

"lovendring" ang dumping av septik i sjøen

båtløskar

Recommended Posts

Tømmer septiken med god samvittighet midtfjords. Utover det lar jeg bilen stå på tomgang når jeg ikke bruker den for å få litt fortgang på oppvarmingen av denne kloden.

Min hilsen til politisk korrekthet og miljøhysteri

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Guest Avmønstret#

Ang. båtboere. Betyr det at hele nabolaget så og si driter i egen hage? Dvs at morgenbad fra båten om sommeren er utelukket, at unger osv på besøk en fin sommerdag absolutt ikke bør bade osv?

Høres ille ut. Prøver å tenke analogt til å bo på land. Om alle gjorde bomelom rundt hushjørnene så ville jeg vel neppe latt ungene leke ute, eller plukket bær og sopp osv.

Usj.

-------------

Om ikke "sugedass" er løsningen for båtboere så er vel kanskje biodass det? Har skjønt at de ikke må tømmes så ofte og urin kan vel strengt tatt gå til sjø.

Med stor nok septiktank er det ikke noe problem å bo i båt :wink: Og folk bader i alle fall rundt båtene her i havna sommerstid uten å bli forgiftet av verken det ene eller det andre. På kveldstid når det ikke er andre tilstede i havna skal jeg innrømme at jeg like godt står på brygga og slår lens direkte i sjøen. Men det skal aldri komme noe bommelom i havna fra min båt, det er sikkert. Passer på å alltid tømme septiken når jeg er utpå, da har jeg alltid litt å gå på.

De der biodassene virket forsåvidt interessante. Er det ikke noen slike dasser som forbrenner driten også? Mener på å ha lest om slike til bruk på hytter og lignende.

Guest Avmønstret#

Med stor nok septiktank er det ikke noe problem å bo i båt :wink: Og folk bader i alle fall rundt båtene her i havna sommerstid uten å bli forgiftet av verken det ene eller det andre. På kveldstid når det ikke er andre tilstede i havna skal jeg innrømme at jeg like godt står på brygga og slår lens direkte i sjøen. Men det skal aldri komme noe bommelom i havna fra min båt, det er sikkert. Passer på å alltid tømme septiken når jeg er utpå, da har jeg alltid litt å gå på.

De der biodassene virket forsåvidt interessante. Er det ikke noen slike dasser som forbrenner driten også? Mener på å ha lest om slike til bruk på hytter og lignende.

Pisser også på sjøen uten å egentlig vurdere miljøaspektet ved det.

Tror ikke det er forbrenning i biodassene i båt, det vil vel ta for mye strøm? Tipper det er noen vifter for tørking og at man hiver på ett eller annet remedie eller noe for å fremskynde prosessen? Leste i en tråd på sailnet at de tømte boksen for bommelom svært sjeldent. Beholderen for piss måtte tømmes oftere, naturlig nok, men den kan en vel strengt tatt legge rør rett til sjøen fra tenker jeg... Og etter hva jeg har skjønt så er biodasser helt luktfrie, noe vanlige mariendoer jo ofte ikke er.

Men om jeg har forstått det riktig så skal vel heller ikke pisset gå på sjøen hos Svenskene? Dog er det vel en så lenge lov å slå lens ute i guds frie natur.

------------

Men om biodass også betyr at en må ha dopapir i egen beholder ved siden av så er det 100% uaktuelt for meg. Det er altså så ekkelt at jeg grøsser bare jeg tenker på det.....

Og etter hva jeg har skjønt så er biodasser helt luktfrie, noe vanlige mariendoer jo ofte ikke er...

...Men om biodass også betyr at en må ha dopapir i egen beholder ved siden av så er det 100% uaktuelt for meg. Det er altså så ekkelt at jeg grøsser bare jeg tenker på det.....

Enig, dopapir i egen beholder/pose er lite aktuelt :puke:

Måtte til å søke litt her. Tenkte mer på slike gassdrevne dasser enkelte har på hytter. Så vidt jeg har forstått det skrur man på en pilotflamme før man gjør sitt fornødne og så brennes da avfallet, luktfritt. Kun aske som avfall. Virker som et spennende alternativ, både med tanke på lukt og ikke minst slippe å pumpe septik ut i sjø. Men for min del ser jeg at det prismessig sett holder lenge med kun ett dass, det skal tydeligvis koste skjorta å gå på do :lol:

Hos meg med stor septiktank (275 liter) og god lufting kommer det heldigvis ikke så mye lukt. Med dobbel lufting (en på 16mm og en på 38mm) og Green Viking oppi etter dobesøk blir nedbrytningen god og det lukter mest av jord oppi tanken. Klart, slanger og slikt vil jo lukte om man ikke spyler godt nok med vann etter bruk. Heldigvis la forrige eier opp septikrør i plast, så slipper så lange strekk med slanger som lukter etter en stund :smiley:

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Jeg hadde en sånn elektrisk Cindarella-sak før - på land. Man slo ut en pose i et kammer, gjorde sitt fornødne i posen, trykte på knappen og ... *katsjonka* ... forsvant ting ned i et forbrenningskammer. Eneste problemet var enkelte gjester som ikke forstod konseptet. Men pisse, det gjorde jeg heller ute - koster mye energi å fordampe piss, saltene satte seg fast i forbrenningsskåla, og posene var jo heller ikke helt gratis ... ja, det var forsåvidt et annet problem også - da fruen arrangerte 8. mars-fest med mye alkoholholdig drikke og alle jentene pisset innendørs, så gikk forbrenningskammeret fullt, det var litt ekkelt.

Den fungerte altså brillefint da den var ny og da det ble brukt "bioplast"-poser i den, og jeg anbefalte den varmt. Mye mer renslig enn allminnelig WC. Katalysator gjorde at avgassene var praktisk talt luktfrie, og pga kraftig vifte innebygd i selve toalettet ble det også minimal stank ut i selve toalettrommet ved bruk. Etter en episode med et branntilløp pga at en slik pose smeltet og limte seg fast på feil sted (*katsjon...* også ble lokket ned til forbrenningskammeret stående åpent) byttet leverandøren til papirposer, det ble aldri det samme - forferdelig mye sot, "pipa" ble helt tilstoppet av sot, badet ble helt tilstoppet av sot, cindarellaen ble helt tilstoppet av sot, og til slutt tok dassen fyr - fordi elektronikken var tilsotet. Produsenten var veldig rask med å levere oss et flunke nytt apparat, men det var samme problemer med det, sluttet å fungere også etterhvert, og leieboeren ville heller ha en enkel komposteringsløsning basert på bøtter og sagflis (https://humanurehandbook.com/humanure_toilet.html - fungerer sikkert bra i båt også). Dermed kan jeg ikke lengre anbefale Cindarella.

Ut fra et miljøaspekt er også komposteringstoalett langt mer idéelt enn forbrenningstoalett.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Ang. båtboere. Betyr det at hele nabolaget så og si driter i egen hage? Dvs at morgenbad fra båten om sommeren er utelukket, at unger osv på besøk en fin sommerdag absolutt ikke bør bade osv?

Slapp av. Ingen båtboere driter i havnen. Det finnes toaletter på land for den slags. Og det er ulovlig. Jeg bader gjerne i havnen.

Sent from my C6603 using Tapatalk

Pisser også på sjøen uten å egentlig vurdere miljøaspektet ved det.

Ligger vi i gjestehavn eller sover over i marina, så benytter vi konsekvent toalettet på land - menja, det kan være litt vanskelig med enkelte av ungene av og til. Men strengt tatt - litt piss i havet, det skader ikke.

Én av fem voksne pisser i svømmebassenget leste jeg i dag. Riktignok var det i en humoristisk tegneserie, illustrert av fire som visste tydelige grimaser over denne ekle nyheten, og en femte idiot som smilte fårete - men jeg tror det er noe i dét, det ender nok opp en god del urin i svømmebasseng uten at man tenker noe mer over det - mange barn som ikke greier å holde seg, og disse "svømmebleiene" som man bruker på småbarn, de er ikke egentlig særlig effektive. Det er unektelig litt ekkelt, men urin er relativt "rent". Det største problemet er at det blir mye lukt av urin, men luktproblemet er ganske så fraværende når det er veldig utvannet.

Skulle man latt alt av urin fra hele befolkningen renne ut i havet ville det medført overgjødsling, bl.a. for mye fosfor - men havet kan nok ta i mot en god del uten negative konsekvenser.

Tror ikke det er forbrenning i biodassene i båt, det vil vel ta for mye strøm?

Finnes gassdrevne forbrenningstoaletter også. Ja, det høres fint ut i båt - tross alt får man svært lite avfall, og det avfallet man får er jo stort sett salter og aske som man bekymringsløst kan kaste på havet om man ikke har bedre steder å kaste det. Eneste problemet er størrelsen, installeringskostnaden og eventuell brannfare.

Men om biodass også betyr at en må ha dopapir i egen beholder ved siden av så er det 100% uaktuelt for meg. Det er altså så ekkelt at jeg grøsser bare jeg tenker på det.....

Jeg leste på et tidspunkt igjennom "the humanure handbook". Forfatteren virket noe "religiøst fanatiker" i sitt forhold til toalettløsninger (et moment - konseptet hans forutsetter på sett og vis at man har god tilgang til billig sagflis, det er ikke sikkert løsningen skalerer dersom "alle" trenger store mengder sagflis til toalettene sine) - men han ga i allefall uttrykk for å ha god peiling på kompostering. Jeg bygde en slik løsning for mine leieboere i Tromsø - der blandes alt i en fin røre (papir, bommelom, pimmelim og sagflis kjøpt fra Felleskjøpet) og overføres fra bøtte til kompostbinge regelmessig, og det går helt fint så vidt jeg har skjønt.

En pose eller beholder for brukt toalettpapir behøver heller ikke å være så ekkelt - dette gjøres i store deler av verden hvor kloakkrenseanleggene ikke er dimensjonert for store mengder toalettpapir, bl.a. Hellas, Kina, deler av Arabia og deler av Russland. Vi praktiserer det delvis ombord i min båt, etter en episode hvor toalettpapiret hadde satt seg fast i kuleventilen. Tips: bruk svart pose, instruer alle om å brette papiret "fint" slik at det ikke vises hva papiret har vært brukt til, la posen være lukket når den ikke er i bruk slik at det ikke blir lukt av det, og bytt ut posen hyppig.

Redigert av tobixen (see edit history)

Føsrst må man bestemme seg for hvilket problem man må løse...

a) bli kvitt basjen... da funker alle løsninger

b) bakterier/smittefare i badevann, da funker 300m fra land og/eller sunn fornuft

c) unngå overgjødsling av kystnære områder, da funker tømmestasjoner i tett befolkede områder og utsatte havområder og sunn fornuft ellers.

d) følge loven, da bare gjør du det som lov og forskrifter sier.

Enig, dopapir i egen beholder/pose er lite aktuelt :puke:

Hva gjør dere på reiser til de mange steder/land hvor dette er påbudt?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Høres ille ut. Prøver å tenke analogt til å bo på land. Om alle gjorde bomelom rundt hushjørnene så ville jeg vel neppe latt ungene leke ute, eller plukket bær og sopp osv.

Jeg regner med at dette ikke er en seriøs refleksjon over emnet driting i egen båt-do med eller uten septik.

Om ikke, må jeg si jeg er overrasket over fraværet av å tenke praktisk, samt fraværet av å tenke at andre mennesker kan være fornuftige til tross for at man ikke tenker som deg.

Jeg har ikke septik, men du får ikke dritt på deg om du svømmer rundt min båt om den ligger til land eller om den ligger på svai. El-dassen brukes kun når man er for langt fra land til å vente mtp å få tømt magen. Skal jeg være noen dager på en holme passer jeg på at det er kommunale utedasser der hvor jeg ønsker å ligge.

Her kommer sjokket: Det er faktisk mange som velger en slik løsning! Det er ikke slik at om man ikke har septik så er man en gris som driter overalt.

Pisse gjør jeg tilnærmet lik hvorsom helst ( diskret selvsagt, man er da ikke blotter heller ) Barna pisser i vannet, og jeg tror faktisk en squett fra eller til ikke bidrar til nevneverdig økt forurensing. :giggle:

Kort sagt: sunt folkevett og miljøhensyn går utmerket an uten å ha septik ombord. :yesnod:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Her kommer sjokket: Det er faktisk mange som velger en slik løsning! Det er ikke slik at om man ikke har septik så er man en gris som driter overalt.

Riktig, båttoaletten vår er også lite i bruk, mine gjester oppfordres også til å ta turen på landtoalett før båtturen begynner, kommer vi til en gjestehavn er det påbudt å bruke landtoalett, og når vi ligger på svai ligger vi stort sett ganske langt vekk fra land. Men vi har jo barn - det er ikke alltid like enkelt, de kan veldig plutselig finne ut at de trenger å gjøre bommelom - umiddelbart. Også hender det at man kommer til en gjestehavn hvor toalettene er avlåst, og nøkkel kun kan fåes i havnekontorets åpningstider - eventuelt stengt for sesongen, etc. Da blir jeg møkk forbannet. Men det går som regel bra.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...