Jump to content

"lovendring" ang dumping av septik i sjøen


båtløskar

Recommended Posts

var på maritim for noen uker siden da jeg har planer om å bytte toalett i båten, selger der påsto at det ifra iår ikke var lov og dumpe kloak i sjøen, at det skulle settes ut pumper i alle havner som kunne suge tanken tom isteden. jeg veit ikke helt om jeg trur dette da han hadde en klar løsning hvordan det skulle gjøres om av ting han hadde i butikken klart for salg.

 

er det noen som veit noe om det faktisk er tilfeldet det han sier?

Link to post
Share on other sites

Hvor lang tid tar det å tømme septik for en båt, inklusive til og fralegging ?

Hvor mange båter må innom en tømmstasjon pr. dag hvis alt skal tømmes der ?

 

De som klarer å planlegge slike påbud med kun enkelte tømmestasjoner her og der er tydeligvis hverken oppsatt med kuleramme, regnestav, kalkulator eller sunn fornuft !

Link to post
Share on other sites

Man er vel ikkje pålagt å gå på do i båten? Ved evt overtredelse må vel bevis fremlegges.... :giggle: Men man bør kanskje ikkje trykke inn knappen på dokverna i en stille havn då....

Bør kanskje ikkje flåse av det, men antagelig slipper kvar 5 kommune i landet ut meir en lystbåtene noensinne kan klare tilsammen på en sesong.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

EU-direktivene på sånne saker er basert på helt andre forutsetninger enn det vi har. F.eks. så har vi noen sjødybder og strømmer som med vår lille lystbåtflåte gjør problemet til "ikke-eksisterende", hvis man følger vanlig praksis mht avstand fra land.

Så vidt meg bekjent finnes det foreløbig ikke noe EU-direktiv, kun lokale bestemmelser - og Sverige er ett av de landene som har kommet "lengst".

Link to post
Share on other sites

Det er ikke slik at man i Sverige overhode 'ikke har lov å tømme'. Man må et visst antall nm fra land før man får lov til å dumpe. I Strømstad er det to tømmestasjoner, en inne i den sentrale havnen, og en med manuell pumpe som er fortøyd inne i Kebalviken.

 

Jeg tilbrakte vinteren for to år siden inne i den sentrale havnen. Da lå en taxibåt fortøyd ved brygga til septikstasjonen i flere uker. Jeg vet ikke hvor strikt man håndhever bestemmelsen enda.

 

Slik jeg har hørt, så har eksempelvis båter importert fra Sveits ingen gjennomføringer til sjø annet enn vann inn til motoren. Der er det totalforbud mot å dumpe uansett. Alt skal til landanlegg. Slik er det ikke på Mjøsa. Ser ut til at de enkelte land setter sin egen standard.

Link to post
Share on other sites

Jeg håper ihverfall det kommer generellt påbud om septiktank ombord i båter med innstallert toalett.

Og med tilbakevirkende kraft på eldre båter uten septiktank.

Ser mange eksempler på at folk ikke har, eller bruker septiktanken sin, og det er mildt sagt udelikat midt i badesesongen ihvertfall. :nonod:

Link to post
Share on other sites

§ 3. Lystfartøjer omfattet af § 2 må på dansk søterritorium og i Østersøområdet kun udtømme kloakspildevand i en afstand af mindst 2 sømil fra nærmeste kyst.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=130722

 

Sverige følge HELCOM anbefalingerne. Fra april 2015 skal alle både have
en sortvandstank som skal udpumpes eller kun må tømmes udenfor 12 SM
grænsen.

http://www.sejlsport.dk/media/244453/Sejladsoplysninger_Sverige.pdf

 

Sortvandstanke må tømmes når båden er mere end 300 meter fra land.
Nogle havne har udpumpnings faciliteter

http://www.sejlsport.dk/media/244441/Sejladsoplysninger_Norge.pdf

 

Ps. lokale regler i noen fjorder.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Blir litt interresant å følge med på dette. De fleste tømmer jo septikken hver helg.

La oss tippe at det er 200.000 lystbåter I Oslofjorden. Så er kanskje en fjerdedel av båtene ute I snitt. Det vil si at 50.000 båter har et ønsket om å tømme septik mellom kl15 og kl.20 søndag ettermiddag. Det vil si 10.000 båter skal tømmes I timen. Hver båt bruker kanskje 6 minutter. Da klarer hver tømmestasjon 10 båter I timen. Da trenger vi 1000 tømmestasjoner Hvor stor forurensing representerer det. Så skal all denne septikken transporteres hvor? Hva representerer det av miljøproblemer. I Osloskjærgården. Hvor mye ekstra disel vil vi forbruke på å komme til tømming. Nå er jo alle verdier tippet her basert på antagelser, men allikevel, dette må avveise mot det problemet man faktisk har I dag.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok 6 minutter er optimistisk. Dobbelt så lenge er kanskje mer realistisk, da blir det 2000 stasjoner.

Ja, ja, og så lurer jeg litt på hvordan avføring fra fisk og fugler skal samles inn ? Og kuer på jorder med avrenning til sjø må selvfølgelig forbys, samt store renseaanlegg for alle elveutløp!

Eller det slik at menneskelig skitt er så mye verre enn annen skitt?

Link to post
Share on other sites

Enig, Skeptisk til regnestykket,

Hvor mange greier å fortøye på 6 min?,

 

Enkelte Finske tømmestasjoner brukes rundt 700 ganger i måneden. Til sammenligning ble de fire tømme stasjonene i Indre Oslofjor til sammen brukt 789 ganger i fjor - i løpet av en hel sesong.

 

Bra å vite om sugetømmingsstasjoner
• Stasjonene er bare tilpasset for å tømme septiktanker og det toalettavfall denne inneholder, og må ikke brukes til å tømme olje eller bunnvann. Olje, bensin og diesel regnes som farlig avfall og skal leveres på egnet sted, for eksempel til miljøstasjon hvis denne er beregnet for det.
• Kast ikke bleier, bind eller tamponger i båttoalettet. Det
kan forårsake tetting av båtens rørsystem og skape
problemer ved tømmestasjonen.
• Tømming av septiktank er gratis i Norden.
• Det er relativt enkelt å montere dekksgjenommføring for sugetømming.

Akershus (4)
•Drøbak Gjestehavn
• Fagerstrand Båtforening
• Gansvika Bade- og
Friluftsområde på Skulerud
• Son Gjestehavn.

Vestfold (9)
• Helgeroa båthavn
• Kruke Havn
• Nevlunghavn
• Sandefjord Gjestehavn
• Sandefjord Miljømarina
• Stavern Gjestehavn
• Tønsberg Gjestehavn
• Vallø Marina
• Verdens Ende

Buskerud (1)
• Holmsbu Havn

Østfold (3)
• Fuglevik Båthavn
• Strømsfoss
• Tistedal

Oslo (5)
• Frognerkilens Båtforening av 1860
• KNS Gjestehavn
• Oslo Motorbåtforening
• Skarpsno Baatforening
• Skøyen Båtforening

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

problemer ved tømmestasjonen.

• Tømming av septiktank er gratis i Norden.

 

Det stemmer ikke. I Son er det kodelås på tømmestasjonen, og koden får en når en har betalt havneavgift (døgn/dag) i gjestehavnen. De som har hjemmehavn i Son og plass i den kommunale delen av havnen har koden, men jeg som ligger i den private delen (Sonskilen Båthavn) må innom gjestehavnen for å betale havneavgift for å få koden. Det samme gjelder også passerende båten som kun vil innom for å tømme septik!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vedr Son tømmestasjon har jeg da ved flere anledninger bare ringt havnevakta i gjestehavnen og spurt etter koden, uten å være betalende gjest.

Dette har ikke vært noe prob, de har bare vært glade for at den har blitt brukt.

Av korrigering til listen kan nevnes at Holmsbu ikke har tømmestasjon.

Nytt av fjordåret var tømmestasjon ved Oksval Marina Nesodden ved ytterste bølgebryter i indre oslofjord. Dessuten tømmestasjon på flåte i

tordenskjoldsbukta på Hvaler.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...