Jump to content

"lovendring" ang dumping av septik i sjøen


båtløskar

Recommended Posts

Hvordan miljøet blir påvirket står i linkene innleg 26.

Antall båter med toalett i indre Oslofjord ca.24000 sier de.

http://knbf.no/docs/ost.pdf

Sier at Oslo og Akershus har 140000 båter og 30% har toalett

ca.275 000 båter i regionen.

 

Ser en på "Blått flagg" Norge har bare 6, Sverige 40 badeplasser og 40 havner, Danmark 220

Og 4 er i Asker og Bærum så da er vel bade vannet ikke så ille.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det er i hvert fall ingen køproblemer i Son. Når jeg kommer hjem etter helgetur har jeg aldri sett noen tømme septik der, ikke ellers heller. Selv tømmer jeg midtfjords, har ikke sugemulighet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg trodde det var en selvfølge med septiktank og at ingen slipper ut, hverken i innhavn eller uthavn.

 

 

Dessverre tror jeg ikke det samme. Et eksempel kan være Paradisbukta på Håøya utenfor Helgeroa. En temmelig lukket bukt hvor noen båter kan ligge i dager og uker. Har opplevd at sjøen der er helt jævlig om morgenen, masse "bøss" og tydlige papirrester i sjøen samt diesel/oljefilm over hele bukta. Morgenbad totalt uaktuelt.... Samme er det vel i flere populære havner om sommeren vil jeg tro..? Nå ligger vi helst rett på utsiden av bukta, men de plassene har et eller annet privat firma reservert....

 

Folk tør jo ikke gå fra plassen da de er redd for å miste den.

Link to post
Share on other sites

Samtidig ser en at de voksne aldri bader nær båtene... Vi alle vet jo hva som faktisk skjer. Tankene tømmes rett i badevannet til ungene.

Dette har jeg aldri opplevd I Tønsbergskjærgården! Hadde jeg opplevd noe sånt hadde jeg helt klart lekt politi og gjort alle oppmerksom på hva jeg hadde sett. Da vil jeg tro at den skyldige hadde tenkt seg godt om før de hadde lenset igjen. Om dette er tilfelle snakker vi om at ting er helsefarlig og da er jeg enig at en må innføre forbud. Men som sagt dette har jeg aldri sett.

 

Det er i hvert fall ingen køproblemer i Son. Når jeg kommer hjem etter helgetur har jeg aldri sett noen tømme septik der, ikke ellers heller. Selv tømmer jeg midtfjords, har ikke sugemulighet.

Det er vel nettop fordi dette er frivillig. Om alle må inn vil jeg tro det blir kø.

 

Folk tør jo ikke gå fra plassen da de er redd for å miste den.

I vårt miljø holder vi av plassen om noen må ut og tømme

Link to post
Share on other sites

Det blir jo mest synsing, men her er mine perspektiver ...

 

På den ene siden, avføring i vannet er helt naturlig. Fugler gjør det, fisker gjør det, seler gjør det, etc, etc, og vi mennesker har lange tradisjoner med å gjøre det. Nordpå var det absolutt ikke uvanlig hverken med "utedo" ute på en brygge hvor det rett og slett bare var hull ned til fjærstenene eller ned i vannet, eller at vannklosettet var koblet opp omtrent likedan. Vi hadde hytte i skogen med port-a-potti, men når den skulle tømmes tok morfar den ned i fjæra. Allikevel ...

 

1) "vi" (som i "meg og de fleste jeg kjenner") har psykologiske sperrer mot å bade eller sanke mat dersom vi vet at det havner avføring i vannet like i nærheten - derfor er det noe man rett og slett ikke gjør dersom man ligger i et badeområde eller fiskeområde. Det er ikke like ille med urin.

 

2) Ut fra et helseperspektiv (pateologisk), for oss mennesker er det ikke like risikabelt å bade i vann som inneholder mye avføring fra fugler og fisk som i vann som inneholder mye avføring fra pattedyr - og det er mye værre å bade i vann med avføring fra andre mennesker enn i vann med avføring fra andre pattedyr. Dette er igjen et argument for å holde avføringen langt unna badesteder.

 

3) I et globalt perspektiv, kloakk fra mennesker generelt sett er nok et problem først og fremst pga omfanget. Vi er mange milliarder folk, maten vi spiser er i stor grad dyrket på landejorda, vi bruker kunstgjødsel i stort omfang, og så spyles store deler av avføringen ut på havet. Det blir ikke noe kretsløp av det, og det er ikke bærekraftig - men avføring fra båtfolk er så totalt insignifikant i dette perspektivet at det ikke spiller noen rolle.

 

4) I et estetisk perspektiv, flytende toalettpapir eller avføring er ekkelt.

 

5) I et lokalt perspektiv, når det ligger mange båter i et begrenset område som f.eks. indre Oslofjord, kan nok mengden utslipp fra fritidsflåten utgjøre et problem.

Link to post
Share on other sites

Å bruke tømmestasjoner er svært så renslig og det er ikke noe søl, og når man først setter seg inn i hvor disse stasjonene finnes,

se bla den oversikten som finnes i denne tråden.

Det er litt ulike versjoner av stasjoner, og noen suger kraftigere enn andre. Så mitt råd til alle er å åpne spaken litt varsomt i begynnelsen

til man kjenner hvor kraftig den er.

 

Prøv...

Link to post
Share on other sites

Bruker den vakuum, eller er det en lang stuss man stikker nedi tanken ?

 

Hvis det er vakuum, betyr det at man må åpne bunnventilen i løpet av prosessen for at ikke tanken skal implodere?

 

Jeg har ikke sett slike stasjoner her på vestlandet, men vi har planer om Sverige igjen til sommeren, så da er det greit å vite..

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

tenkte ikke på luftingen. Mao det brukes vakuum, og den tar luft, og det er enkelt og renslig.

 

takk for info :thumbsup:

 

JO TENK PÅ LUFTINGEN.

Vil tippe på at mange luftinger er på vei til å gro igjen.

 

När man tömmer hålltanken i en sugtömningsstation skapas ett undertryck i tanken. Om det inte finns en fungerande avluftning kan hålltanken sugas ihop (implodera). För att slippa detta rekommenderas att luftslangens innerdiameter är minst 19 mm till tankar under 400 liter.

 

her kan en lese seg opp

 

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Sjofart/Dokument/Fritidsbatar/toatomningsforbud/Toalettsystem%20_fritidsbatar_Kostnad_konvertering.pdf

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Sjofart/Dokument/Fritidsbatar/toatomningsforbud/Mottagninganordningar_toalettavfall_fritidsbatar.pdf

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Sjofart/Mottagning-av-avfall-fran-fritidsbatar.pdf

http://batmiljo.se/latrin/bygga-om-baten/

http://batmiljo.se/latrin/hur-tommer-jag-tanken/

og en Norsk

http://projektwebbar.lansstyrelsen.se/havmoterland/SiteCollectionDocuments/kust-havsplanering/gor-vikene-fine-MS-Latrine.pdf

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Skulle jeg modernisere til tømming til land, ville det naturlige for meg bli å sette på en Y-forgrening mellom tank og tømmepumpe. Jeg har en Johnson kvernpumpe, men vil den holde tett ved suging fra land slik at ikke sjøvann vil suges inn via gjennomføringen til sjø dersom denne ikke er stengt? Noen med erfaring med dette?

 

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det med Y-ventil og L-løp(?) forsto jeg ikke. Og ja, jeg som alltid har predikert at luftingen skal ha god diameter, burde nok ha ordnet det. Men jeg må innrømme at der har jeg alt for liten diameter. Men det har aldri vært så fult i tanken at det er kommet noe septik opp i den slangen så den er neppe særlig gjenngrodd. Og skal jeg komme til stussen for lufting på tanken og sette på en større, må jeg skjære opp dørken for å komme til!!

 

Men enn så lenge var dette et hypotetisk spørsmål. Jeg kommer til å fortsette mitt beskjedne bidrag til gjødsling av havet midtfjords til jeg får bot for det!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så vidt meg bekjent finnes det foreløbig ikke noe EU-direktiv, kun lokale bestemmelser - og Sverige er ett av de landene som har kommet "lengst".

 

Jeg håper ihverfall det kommer generellt påbud om septiktank ombord i båter med innstallert toalett.

Og med tilbakevirkende kraft på eldre båter uten septiktank.

Eu direktivet for fritidsbåter krever at alle båter som installerer toilett ombord også skal ha installert septiktank med godkjent tømmesystem til land. Dette har ikke tilbakevirkende kraft, hvilket nok ville bli temmelig umulig å etterkomme for mange av rent praktiske grunner.

 

Når det gjelder utslipp fra fritidsflåten blir nok det bokstavelig talt å regne som "piss i havet" i forhold til avrenningen fra jordbruket som ender i havet. I snitt slipper Glomma alene ut rundt 1000 kubikkmeter forurenset vann i sekundet. Det merker vi godt i Hvalerområdet. Men dette er nok et mer politisk ømtåelig tema enn utslipp fra fritidsbåtene.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det med Y-ventil og L-løp(?) forsto jeg ikke. Og ja, jeg som alltid har predikert at luftingen skal ha god diameter, burde nok ha ordnet det. Men jeg må innrømme at der har jeg alt for liten diameter. Men det har aldri vært så fult i tanken at det er kommet noe septik opp i den slangen så den er neppe særlig gjenngrodd. Og skal jeg komme til stussen for lufting på tanken og sette på en større, må jeg skjære opp dørken for å komme til!!

 

en slik en mellom tanken og pumpa.

http://www.seatronic.no/toaletter-monteringsutstyr-c-104_151/trudesign-3-veis-ventil-p-3371

bilde

Det ene løpet går over bord det andre til dekksgjennomføringen

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Så vidt meg bekjent finnes det foreløbig ikke noe EU-direktiv, kun lokale bestemmelser - og Sverige er ett av de landene som har kommet "lengst".

:nonod:

http://www.miljosamverkanvarmland.se/wp-content/uploads/2014/01/7Transportstyrelsens-milj+Aarbete-gallande-fritidsbKarlstad.pdf

Efter 1 april 2015 – Rapportera in till oss om du inte kan tömma

1 april 2015 förbud mot att släppa ut toalettavfall från fritidsbåtar i hav, sjöar och inre vattendrag. 12nm fra land.

(undantatt k-merkte båter, Svenskbygde båter bygd før 1965)

I Finland finns inga undantag i nationella lagstiftningen, dock kan dispens sökas för enskild båt. (2007?)

• Estland, Lettland, Litauen och Polen har haft ett utsläppsförbud sedan 2007.

Danmark

§ 3. Lystfartøjer omfattet af § 2 må på dansk søterritorium og i Østersøområdet kun udtømme kloakspildevand i en afstand af mindst 2 sømil fra nærmeste kyst.

 

• Norge utreder ett förbud.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...