alidal Svart 19.Februar.2014 Del på Facebook Svart 19.Februar.2014 Minst 80 lastebillass med kloakk blir sleppt ut i verdsarvfjordane kvar sommarLurer på hvor mye som kommer fra fritidsbåter i dette området? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.Februar.2014 Del på Facebook Svart 19.Februar.2014 Lurer på hvor mye som kommer fra fritidsbåter i dette området? Mange bekker små osv ,,,........ Tror svenskene er på rett vei, vi kommer vel etter når det er for sent. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Regina III Svart 19.Februar.2014 Del på Facebook Svart 19.Februar.2014 Landene rundt Østersjøen har et problem med for lite vannutbytting så en kan forstå at de vil og må redusere utslipp. Og de planlegger å redusere ALT utslipp, alle typer båter og tilogmed kuer (stoppe avrenning og rense elver og bekker der det er aktuelt). Fisk og fugl får de vel ikke gjort så mye med ... Noe ganske annet er forholdene langs vestkysten, for ikke å snakke om norskekysten. Her har vi Golfstrømmen, så alt som slippes ut litt fra land forsvinner ut i de store havene. Der er det ikke noe problem med for mye septik og dermed øket næringstilførsel. At vi får et forbud mot utslipp innaskjærs nær land og inne i fjorder med liten vannutskifting (Nærøyfjorden?) er jo greit nok, men et generelt forbud? TULL! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.Februar.2014 Del på Facebook Svart 19.Februar.2014 Vil tro at problemet med avrenning fra landbruket er av helt andre dimensjoner enn septiken fra fritidsbåtflåten! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
NilsPils Svart 19.Februar.2014 Del på Facebook Svart 19.Februar.2014 Vil tro at problemet med avrenning fra landbruket er av helt andre dimensjoner enn septiken fra fritidsbåtflåten! Samtidig ødelegger det også en mengde bekker og elver på veien til havet. Men dette er nok for våre politikere et mer ømtåelig tema enn fritidsbåter. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Roger jo Svart 19.Februar.2014 Del på Facebook Svart 19.Februar.2014 (redigert) Noe ganske annet er forholdene langs vestkysten, for ikke å snakke om norskekysten. Her har vi Golfstrømmen, så alt som slippes ut litt fra land forsvinner ut i de store havene. Der er det ikke noe problem med for mye septik og dermed øket næringstilførsel. At vi får et forbud mot utslipp innaskjærs nær land og inne i fjorder med liten vannutskifting (Nærøyfjorden?) er jo greit nok, men et generelt forbud? TULL! Nå er vel den norske kyststrømmen som vi har langs land og den kommer fra Østersjøen. Så hvorfor skal vi fortsette og spe på med dritt. Vil tro at problemet med avrenning fra landbruket er av helt andre dimensjoner enn septiken fra fritidsbåtflåten! Det prøver vel landbruket å gjøre noe med, med å slutte med høstpløying. Debatten minner meg litt om da vi forsøkte å få en gassrørledning fra Kårstø til Rafnes, men det ble torpedert, for da var det muligheter for at det kunne sikkre gassindustrien her og dra med seg et gasskraftverk til Grenland. Det er om å gjøre å være best i klassen med CO2 utslipp, og drite i det Globale. Nå må Skiffergassen fraktes med båt fra USA til Rafnes, isteden for i et rør fra Kårstø. Det kaller jeg miljøkriminalitet. Redigert 19.Februar.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Trooper Svart 4.Januar.2016 Del på Facebook Svart 4.Januar.2016 Vil bare dele våre erfaringer med ( la oss kalle det biodo ) ombord ,kjøpte en Saga 27 C ( er uten AC ) der det bare var spyledo ,rett i sjøen ,hadde lest endel om denne biodoen fra Natureshead ,fant ingen forhandler i Norge ,men i Sverige og Finland ,fikk hurtig svar fra http://www.natureshead.fi/ og kjøpte en derfra,grei forhandler ,hadde doen iløpet av en uke,grei å montere bare to fester i dørken ,la luftingen opp til den originale vifta/ ventilen ,tok av ventilen og lagde en stuss imellom med ett påstikk til slangen fra doen og på med ventilen igjen.Nede på doen er det ei lita vifte som er nesten lydløs, fylte på med torvstrø av en finmalt type som vi fuktet lite grann med vann .Nå brukte vi dette i hele sommer, to stykker ,urinbeholder måtte jo tømmes "ofte " dette var jo bare en lek,vippe opp ,ta ut beholderen på med lokket og tømme på egnet sted .I det kammeret som " møkka" havnet sammen med dopapiret,var det bare å sveive rundt på handtaket et par tørn etter bruk og det hele blandet seg med torvstrøet,og dette fungerte helt utrolig fint ingen lukt ,brukte ikke vifta ,bare naturlig trekk ut slangen,var litt spent på tømminga av " møkka" men tømte dette bare i en søppelsekk det var bare en tørr og fin masse ,fin kompost ,vasket tanken og fylle på nytt stø ,kan anbefales Sitér dette innlegget https://www.flickr.com/photos/photobymarianne/ Link to post
Hulda Svart 4.Januar.2016 Del på Facebook Svart 4.Januar.2016 Utmerket! Hvor ofte måtte du tømme selve dassen, og hva kostet den levert i Norge? Sitér dette innlegget Link to post
Trooper Svart 4.Januar.2016 Del på Facebook Svart 4.Januar.2016 Tømte to ganger iløpet av sesongen,siste var ved opptak ,har vel litt å si å mye torvstrø en fyller på / bruk,var jo forholdsvis dyr da men ,tror den kom på ca 8 lapper med frakt og norsk mva,forhandler trakk fra Finsk mva ,men det var en lettvint måte å få ny do i båten !! Sitér dette innlegget https://www.flickr.com/photos/photobymarianne/ Link to post
Lars H. Svart 4.Januar.2016 Del på Facebook Svart 4.Januar.2016 Artig sak, men ut fra bildet så den veldig høy ut. Sitter en og dingler med beina når en sitter der? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kyst1 Svart 4.Januar.2016 Del på Facebook Svart 4.Januar.2016 Interessant løsning. Den skal være ca. 50 cm opp til ringen. Det bør være helt ok. Jeg er imot forbudt om tømming på åpent hav, men dette er jo ett spennende alternativ. Sitér dette innlegget Gjør som folk flest - BRUK VEST ! Link to post
Trooper Svart 4.Januar.2016 Del på Facebook Svart 4.Januar.2016 Er nok litt høy,men som du ser på bildet har vi en liten "taburett " til å sette labben ned på ,da går det bra ,ser du har Saga 27 du også (har meldt meg inn på forumet ) så jeg lurer på å felle meg ned i den " innerlineren" som doen står på idag ,kommer vel bare ned mot skrogsiden ,kunne godt hatt doen fem cm ned ,vet ikke om dette går ? Sitér dette innlegget https://www.flickr.com/photos/photobymarianne/ Link to post
Lars H. Svart 4.Januar.2016 Del på Facebook Svart 4.Januar.2016 Velkommen til Sagaforumet skal du være, det er jeg som driver det. Hvordan det er å skjære seg ned i avsatsen der dassen står, vet jeg ikke. Men kanskje noen andre har erfaring med det, - her eller på Sagaforumet. Hvilken Årgang Saga 27 er det du har? Jeg har en 1986 modell. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 4.Januar.2016 Del på Facebook Svart 4.Januar.2016 Det der ser ut til å være en bra patent. Trenger først og fremst en dass på hytta der vi ikke har lagt inn 220 V. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Januar.2016 Del på Facebook Svart 4.Januar.2016 Jeg fikk kjøpt en eldre variant av separett weekend i høst. (Nesten lik den på bildet, men uttak for lufting og piss på siden, som passer bedre i min båt), seperasjon av piss, ut i slange, og bæsjen i egen bøtte (med sekk slik at den kan knytes og kastes). Fikk med rør for avlufting som jeg vil legge opp og ut med solcelleventil på dekk for avsug. Urin har jeg onde planer om å la gå rett ut. Befriende enkel konstruksjon. Møkka, tørk, bind, gebiss osv går ned i sekk, pisset ut. Det ligger en del av disse toalettene på finn.no da folk har de i bruk på hytter. Men mange av modellene fra Separett er alt for store for båtbruk og de små modellene er vanskeligere å få tak i brukt. Men jeg fikk tak i ett etter å ha fulgt finn en stund. Mener jeg ga 500,- ink lufterør og ekstra bøtte. Så får vi se når jeg får ånden over meg til å hive ut dass, kvernpumpe, septiktank, tømmepumpe og alt svineriet som står der i båten og venter på å lage trøbbel og drittlukt. Sitér dette innlegget Link to post
Trooper Svart 4.Januar.2016 Del på Facebook Svart 4.Januar.2016 Ser at noen kutter ut beholderen For urinen på toalettene fra Natureshead ,og bare slange for urinen rett i sjøen ,er jo en mulighet , Sitér dette innlegget https://www.flickr.com/photos/photobymarianne/ Link to post
tobixen Svart 4.Januar.2016 Del på Facebook Svart 4.Januar.2016 Er det sant at det er umulig å pisse stående på natureshead-toaletten? Det kan ikke være særlig barnevennlig når den er så høy? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Trooper Svart 4.Januar.2016 Del på Facebook Svart 4.Januar.2016 Går greit å pisse stående,for det lokket som stenger ned til den andre tanken leder vannet frem og ned i urin tanken,men er det en liten gutt må en ha en liten "taburett" å stå på Sitér dette innlegget https://www.flickr.com/photos/photobymarianne/ Link to post
Lars H. Svart 4.Januar.2016 Del på Facebook Svart 4.Januar.2016 Jeg ser et stort og ekkelt problem med dette systemet. For å si det rett ut: Det er vel ikke alltid man leverer glatt og fin bæsj når en sitter på potta? Når en har blaut og løs mage, kan bli en ekkel jobb med rengjøring mens en med et vanlig vannklosett bare kan spyle dritten ned! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
REM Svart 4.Januar.2016 Del på Facebook Svart 4.Januar.2016 Det der ser ut til å være en bra patent. Trenger først og fremst en dass på hytta der vi ikke har lagt inn 220 V. Ta en titt på Sinderella. Fungerer svært bra både med gass og el. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
tobixen Svart 4.Januar.2016 Del på Facebook Svart 4.Januar.2016 (redigert) Cindarella. Jeg var strålende fornøyd med min, da de enda benyttet maisplastposer. Katalysatoren fungerte strålende, tilnærmet ingen lukt hverken ute eller inne. Ventilasjonssystem lagt opp slik at det er undertrykk i doskåla er rett og slett bare genialt - er man litt bred over baken kan man gjøre sitt fornødne tilnærmet uten at det blir noe som helst stank i toalettrommet. Ikke noe krav til at dopapiret må være lettoppløselig i vann. Hendte til og med at jeg slengte engangsbleier i doen dersom lillegutten hadde skikkelig ekkel mage, ikke noe problem. Så var det noen som hadde branntilløp fordi posen smeltet og limte seg fast på en slik måte at spjeldet ikke ville lukke. Etter dette var det slutt på plastposene, de nye posene var av solid gråpapir. Det ble mye røyk og sot av disse, både inne og ute. Til slutt ble elektronikken såpass tildekket av sot at vi faktisk hadde et branntilløp! Ecotech var snar med å rykke ut og "inndra" toalettet vårt til inspeksjon, samtidig som at vi fikk et flunke nytt. Fortsatt problemer med stank, sot og andre ting. Da jeg flyttet til Oslo og vi fikk inn leieboer i Tromsø ønsket leieboeren at jeg skrotet Cindarellaen til fordel for et simpelt bøttetoalett. Jeg laget en ordning med en ramme og en doring, en bøtte under, noen ekstra bøtter ved siden av, samt en stor sekk med sagmugg til å strø over bøtta etter hvert besøk. Bøtta tømmes til slutt i en kompostbinge. Enkelt, rimelig, miljøvennlig, relativt luktfritt, og ikke så uhygienisk som man skulle tro. For god kompostering er det en fordel med en fin miks av både dopapir og urin (nitrogen) i bøtta, det skal ikke være nødvendig å røre rundt, og kompostbingen har godt av at man tilsetter litt ekstra vann. Inspirasjon fra http://humanurehandbook.com/ (Boken var fritt nedlastbar dengangda) Nature Head er så vidt jeg kan skjønne basert på et litt annet prinsipp, i stedet for varmkompostering får man en uttørking av avfallet (forfatteren av "The Humanure Handbook" er nærmest religiøs på det - kan ikke kalle det "avfall", det er en viktig ressurs, derav ordet "humanure". Jeg synes det gir litt mening, i dag lager vi kunstgjødsel i enorme mengder - nitrogen fra lufta og fosfor fra gruver, det aller meste ender til slutt opp i sjøen på den ene eller andre måten, resultatet blir problemer med overgjødsling). Forfatteren av "Humanure Handbook" mener at løsningen egner seg godt i båt også, men jeg kan nok tenke meg at et toalett hvor vått avfall separeres ut og hvor man har en nogenlunde stor, lukket tank med ventilasjon ut av båten vil være mer egnet for langturer, hvor man ikke alltid har tilgang på kompostbinge i hver havn. I allefall dersom man er såpass miljøbevisst at man ikke ønsker å tømme bøtta i havet eller restavfallet. Hele miljøaspektet forsvinner jo da. Men, den svenske loven åpner faktisk opp for at man skal kunne gjøre fra seg i en "hink" og tømme over rekka ;-) Cindarella er en slags klone av en amerikansk forbrenningstoalett som jeg ikke husker navnet på. Jeg har hørt rykter om at orginalen er mer robust og problemfri. Redigert 5.Januar.2016 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 5.Januar.2016 Del på Facebook Svart 5.Januar.2016 Nature Head omtalt på båtwiki - nå også med referanse til innlegget fra Trooper. (Hvorfor kaller de båtdoene for ... "head"? Fordi man kneler med hodet oppi en do når man er sjøsyk?) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Xtian Svart 5.Januar.2016 Del på Facebook Svart 5.Januar.2016 Nature Head omtalt på båtwiki - nå også med referanse til innlegget fra Trooper. (Hvorfor kaller de båtdoene for ... "head"? Fordi man kneler med hodet oppi en do når man er sjøsyk?) Fordi dette tradisjonellt er plassert i eller nær forpiggen. Mulig denne tradisjonen skriver seg fra seilskutetiden. Seilskutene fulgte mest passatvindene og hadde hovedsaklig vinden inn aktenom tvers, og da er det jo greit å ha ting som potensiellt ikke lukter så godt lengst frem. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Januar.2016 Del på Facebook Svart 5.Januar.2016 (redigert) Nature Head er så vidt jeg kan skjønne basert på et litt annet prinsipp, i stedet for varmkompostering får man en uttørking av avfallet (forfatteren av "The Humanure Handbook" er nærmest religiøs på det - kan ikke kalle det "avfall", det er en viktig ressurs, derav ordet "humanure". Jeg synes det gir litt mening, i dag lager vi kunstgjødsel i enorme mengder - nitrogen fra lufta og fosfor fra gruver, det aller meste ender til slutt opp i sjøen på den ene eller andre måten, resultatet blir problemer med overgjødsling). Forfatteren av "Humanure Handbook" mener at løsningen egner seg godt i båt også, men jeg kan nok tenke meg at et toalett hvor vått avfall separeres ut og hvor man har en nogenlunde stor, lukket tank med ventilasjon ut av båten vil være mer egnet for langturer, hvor man ikke alltid har tilgang på kompostbinge i hver havn. Ut fra hva jeg har lest på utenlandske forum så er behovet for tømming ganske lite all den tid man separerer ut urin. Ventilasjonsfunksjonen gjør at "ting" tørker ut. Natureshead går vel ett steg lengre i kompostering iom at man skal blande i sammen godsakene. Separett "bare" slipper møkka i ei bøtte. Men med dopapir, kanskje noe strøssel og luftinga i dassen ser jeg for meg at det tørker kjapt ut. Ifht hva Lars tar opp, om man "spraybæsjer", så blir det vel rengjøring ja.. men en sprayflaske med noe vått og dopapir så kommer man vel langt.. og dopapiret kan slippes ned i dassen. Separett er ikke laget for ståpissing, der må det sittes, evt. siktes. ------------ Edit: Min arbeidsteori dersom bøtta går full underveis er å snøre sekken, pluss en sekk til evt. ha den i slepejolla eller ankerbrønnen til vi kommer til havn. Redigert 5.Januar.2016 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 5.Januar.2016 Del på Facebook Svart 5.Januar.2016 Fordi dette tradisjonellt er plassert i eller nær forpiggen. Ah. Etter hva jeg kan skjønne ut fra min beskjedne erfaring er det i dag mest vanlig å ha det aktenom forpigg, på babord side - men jeg har jo vært ombord på frigatten Shtandart noen ganger, den orginale toalettløsningen der er en sittering montert på baugsprydet! Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.