Jump to content

"lovendring" ang dumping av septik i sjøen

båtløskar

Recommended Posts

Ja, Steinsvik, du som bor i båt er vel dreven i bruken av landtømmingsanlegh? :) -har dere det inne i Ørsta?

Her i Ålesund ligger det en slik i Brosundet, men jeg har til gode å se noen bruke den.

Ørsta har så klart og flere i Møre og Romsdal.

Brosundet i Ålesund.

• Båthamn Camping Tafjord
• Eresfjord Småbåthamn
• Geirangerfjorden Marina
• Hallebygda Småbåthamn
• Lanternen Marina på Herøy
• Stordal Gjestebrygge
• Ulsteinvik gjestebryggje
• Valsøytunet
• Viken Gjestehavn
• Ørsta Gjestehavn

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

En ting jeg lurer på er hvordan forbudet håndheves/kontrolleres. Vil jeg, som har toalett uten septiktank i båten, kunne få bot dersom jeg drar på tur til Baltikum, Polen, Finland, Danmark eller (etter 2015) Sverige? Holder det å ta med seg en porta-potti for å sannsynliggjøre at man ikke bruker toaletten?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Nå har jeg tidligere fnøset av de som vil hindre at man tømmer septiktanken midtfjords, og til og med seilt rundt med båt uten tank i mange år.
Men jo mer jeg setter meg inn i forholdene i indre Oslofjord, jo mer innser jeg at man må begrense utslippet av næringsstoffer, om vi skal ha sjanse til å rehabilitere fjorden, og få tilbake det livet som engang har vært her.

Og selv om utslipp fra båter trolig ikke er en stor kilde, er det viktig og også minimere dette.

Bygger nytt bad i Fri, med ny septiktank, og da blir godt dimensjonert lufting og sugelokk på dekk etablert.

For et par uker siden ble Niels Christian Geelmuydens nye bok Sannheten på bordet lansert. Geelmuyden sparker i alle retninger, også mot norsk lakseoppdrett. Bare dritten fra norsk oppdrettslaks tilsvarer kloakken fra nesten 11,9 millioner mennesker, skriver han. Miljøfiendtlig lokalt, altså, men også globalt. Kraftfôret kommer nemlig fra den andre siden av kloden. Og når vi vet at dioksiner «øker risikoen for kreft, reproduksjonsforstyrrelser, nedsettelse av immunforsvaret, nevrotoksiske effekter og hormonvirkninger», for å sitere Wikipedia, hvorfor skal myndighetene da tillate 15 ganger så mye dioksiner i oppdrettslaks som i hvitt kjøtt?

Så kanskje den menneskelige dritten som tømmes ut i Oslofjorden er bare "barnematen" i forhold til den dritten som folk vest og nordpå omgir seg med og bader i?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Guest Avmønstret#

Alle monner drar. Sjøkvaliteten i Oslofjorden har sunket de siste årene, alegoppblomstring er et problem i Østersjøen og også sporadisk oppover norskekysten. Mye næring kombinert med økende sjøtemperatur er ikke bra. Det ligger vel i kortene at en ikke skal føle seg så trygge lengre oppover kysten fremmover.

Så kan en selvsagt alltid peke på alle andre, men om man har sitt på det tørre først så må det jo være lettere å peke?

-------------

Og veldig vanskelig eller dyrt er det jo ikke. Portapotti koster 599,- på Biltema. Vi hadde en variant (annet merke) med litt større tank i båten i sommer. 4 personer og 5 uker i strekk uten noen nevneverdige problemer, i hvertfall ikke etter at jeg hadde skjønt hvordan ting skulle gjøres og at den bør tømmes før den er stappfull (men ja, jeg syndet og tømte den på sjøen en del ganger).

Avsug fra dekk er mulig å få til på mange (de fleste?) båter som har toalett fra før, og biodo er på vei inn i markedet og er ganske utbredt i USA.

Tror dette skal gå greit jeg.

Bare dritten fra norsk oppdrettslaks tilsvarer kloakken fra nesten 11,9 millioner mennesker, skriver han. Miljøfiendtlig lokalt, altså, men også globalt. Kraftfôret kommer nemlig fra den andre siden av kloden. Og når vi vet at dioksiner «øker risikoen for kreft, reproduksjonsforstyrrelser, nedsettelse av immunforsvaret, nevrotoksiske effekter og hormonvirkninger», for å sitere Wikipedia, hvorfor skal myndighetene da tillate 15 ganger så mye dioksiner i oppdrettslaks som i hvitt kjøtt?

Så kanskje den menneskelige dritten som tømmes ut i Oslofjorden er bare "barnematen" i forhold til den dritten som folk vest og nordpå omgir seg med og bader i?

Fra en svensk utredning, så det er ikke dumt og tenke seg om før en driter i bade vannet.

För att halterna av bakterier och virus ska vara så låga att de är ofarliga krävs

dock att toalettavfallet sprids ut tillräckligt mycket. Innehållet i en 40-liters septiktank

behöver t.ex. spridas ut i en vattenvolym om ca 27 000 m3 för att koncentrationen

av E. Coli-bakterier ska vara tillräckligt låg.

Fra en svensk utredning, så det er ikke dumt og tenke seg om før en driter i bade vannet.

För att halterna av bakterier och virus ska vara så låga att de är ofarliga krävs

dock att toalettavfallet sprids ut tillräckligt mycket. Innehållet i en 40-liters septiktank

behöver t.ex. spridas ut i en vattenvolym om ca 27 000 m3 för att koncentrationen

av E. Coli-bakterier ska vara tillräckligt låg.

27.000m3 tilsvarer et 30 meter langt, bredt og dypt belte. Ikke veldig mye ...

Å spre dritten ut så mye som det ønskes i den utredningen er da ikke så vanskelig? Når jeg tømmer i Oslofjorden, tar det ca. 3 min å tømme tanken på drøye 40 liter i min båt. Men min hastighet har jeg da tilbakelagt 600m, og om jeg klarer å spre dette ut i en meters bredde med 200m dybde, burde dette bli 600×1×200 = 120.00m3. Og ellers vil jeg påsta at min dritt ikke er stappfull av virus og E-coli bakterier.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Å spre dritten ut så mye som det ønskes i den utredningen er da ikke så vanskelig? Når jeg tømmer i Oslofjorden, tar det ca. 3 min å tømme tanken på drøye 40 liter i min båt. Men min hastighet har jeg da tilbakelagt 600m, og om jeg klarer å spre dette ut i en meters bredde med 200m dybde, burde dette bli 600×1×200 = 120.00m3. Og ellers vil jeg påsta at min dritt ikke er stappfull av virus og E-coli bakterier.

Beklager å si det, men dritten består av ca 30-50% av colibakterier.

Det må være noen digre bakterier! 20 liter/kg bakterier fra to friske mennesker i løpet av 4 - 5 dager? Jeg trodde i min enfold av mesteparten av bæsjen var ufordyede rester etter bakteriefri mat jeg spiser. Og så er jo mesteparten av det som er på septiktanken sjøvann som er pumpet inn for å spyle ned dritten fra doskålen!

Lars H.

selvoppnevnt drittunge

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

27.000m3 tilsvarer et 30 meter langt, bredt og dypt belte. Ikke veldig mye ...

Helt rett, men tenk hva 3-10 båter kan får til i "badevika" en helg.

Får ta med resten av kapitlet.

Som en jämförelse är

vattenvolymen i Egentliga Östersjön ca 14 900 km3. Med andra ord skulle i ett

hypotetiskt fall om inga andra källor fanns till E. Coli-bakteriespridning ca 552

miljoner fritidsbåtar – om de var väl utspridda – kunna tömma sina 40-l latrintankar

över Egentliga Östersjön. I praktiken samsas nära 53 000 svenska fritids- båtar och ett okänt antal utländska fritidsbåtar med direkttömning, framför allt i vikar längst svensk kustvatten där vattengenomströmningen är förhållandevis

låg.

Men skal en snu den gale utviklingen må alle bidra sier de....

Redigert av roger-jo (see edit history)

I praktiken samsas nära 53 000 svenska fritids- båtar och ett okänt antal utländska fritidsbåtar med direkttömning, framför allt i vikar längst svensk kustvatten där vattengenomströmningen är förhållandevis låg.

Ja de svenskene, men vi i Norge tømmer vel tanken minst 300m fra land i åpent farvann og ikke inne i badebukter?

Du har så rett, så rett Lars.

Jeg tror vi alle er enige at vi ikke bør tømme septik innaskjærs, at det er greit at finnes tømmestasjoner en kan benytte hvis en av en eller annen grunn ikke ønsker å legge turen litt ut fra land,

MEN 12 NM :crazy: !

At vi skal 300 meter ut praktiserer vel de fleste idag, selv uten påbud, (bortsett fra drittsekkene da).

Men så kommer spørsmålene:

- Vil et forbud mot tømming av septik i sjøen få de med septiktank til å montere opplegg for suging fra land, og vil de orke å oppsøke tømmested og ligge i kø der?

- Vil de uten tank montere tank og sugemuligheter, og som ovenfor, vil de orke å oppsøke tømmested og ligge i kø der?

- Hvordan skal dette overvåkes?

- osv.

At vi skal 300 meter ut praktiserer vel de fleste idag, selv uten påbud, (bortsett fra drittsekkene da).

Ja, jeg tror faktisk dette har bedret seg i den senere tid. Jeg husker en episode i en gjestehavn på Sørlandet for 25 år siden. Vi lå ved siden av en nydelig eldre tresnekke og ungene fra den båten drev og svømte rundt båten. Da kom det plutselig med klar mannestemme fra båten: "Hei unger, kom dere opp av vannet, pappa skal bæsje!!"

Guest Avmønstret#

En kan si hva en vil men om do som kan tømmes fra land blir standarden i båter over tid så vil antall tømminger der det ikke bør tømmes reduseres. Det er alltid noen som tømmer når de ikke bør tømme.

Som andre her så har jeg lagt merke til at "noen" (voksne) som også ligger over mange dager aldri bader. Kan være tilfeldig, tror jeg på tilfeldigheter når de gjentar seg? Nei jeg gjør ikke det.

Men hva vet jeg, kan være folk med midsommersbadeskrekk og som allerede har installert biodo eller har innredet halve båten med septik.

---------------

Og angående eksempelet som ble gitt ifht vannmasser som må til for å spre en 40 liters tank med bæsj. Tenk på alle de mer eller mindre lukkede og grunne buktene som er stappfulle av båter gjennom hele sommeren. Paradisbukta utenfor Helgeroa blir synlig møkkete over natta, hva med Perleporten (kanskje litt mer strøm der?), i Fredagshølet på Hvaler ligger folk lenge og utløpet er lite, og Bommen utenfor Risør, Citadelløya ved Stavern og alle gjestehavner som er litt lukkede bak molo.

Egentlig burde det være mulig å ta seg et morgenbad med kjeften åpen fra båten også når en ligger i havner sammen med andre, men det er ikke mange som gjør det, med god grunn.

Eu direktivet for fritidsbåter krever at alle båter som installerer toilett ombord også skal ha installert septiktank med godkjent tømmesystem til land. Dette har ikke tilbakevirkende kraft, hvilket nok ville bli temmelig umulig å etterkomme for mange av rent praktiske grunner.

Her er jeg uenig.

Jeg synes enkelt og greit man skal forby båter å ha pumpetoalett ombord uten septikktank, uansett alder på båten.

Har man ikke septikktank eller Portapotti elns skal toalettet fjernes fra båten.

Som andre her så har jeg lagt merke til at "noen" (voksne) som også ligger over mange dager aldri bader. Kan være tilfeldig, tror jeg på tilfeldigheter når de gjentar seg? Nei jeg gjør ikke det.

Det kan jo bare være at de ikke ønsker å bade? Selv bader jeg aldri, uansett temperatur vi kan oppnå i dette landet. Ser ingen grunn til å oppholde meg i vannet når jeg kan oppholde meg i båt. Men det kunne ikke falle meg inn å tømme septiken nærme land.

Utslipp fra båt er ikke et miljøproblem, å skulle måle båtutslipp sammenlignet med totale utslipp i fjorder og andre farvann blir bare tull. Det eneste som gir mening er å omtale dette som et lokalt hygieneproblem, og det kan sikkert være reelt nok enkelte steder. Når dette presenteres som et miljøproblem vi er nødt til å sikre for å berge utviklingen av hele oslofjorden eller lignende klarer jeg ikke ta det spesielt seriøst; rapporten det ble vist til tidligere i tråden viser uttrykkelig at utslipp fra båter er peanuts, og det selv om hver eneste setning gjennom hele rapporten gjør det åpenbart at forfatterne gjerne skulle innført et forbud.

I fjor gikk det 20 000 000 liter urenset kloakk fra Sarpsborg i Glomma hver dag i 9 uker. Det nærmer seg 1,3 milliarder liter eller 31,5 millioner 'tanktømminger' på et lite område. Hva var resultatet? Lavt nivå av bakterier og bra vann. Man renser ikke kloakk pga smittefare, men pga nærinsstoffer og påfølgende algeoppblomstring. (Noe det heller ikke ble av et så 'lite' utslipp.)

http://www.sarpsborg.com/Nyhetsarkiv/Lite-bakterier-i-Glomma1/

Om noen forsker på dette og konkluderer med at fritidsbåter er et reelt miljøproblem mth næringsstoffer blir jeg med på kø til tømmestajon. Nå har jeg en sterk følelse at dette initiativet er mer politikk (les symbolikk) enn reelle bidrag til miljøforbedring.

RS Total, VHF lisens, Fender Marine

men vi i Norge tømmer vel tanken minst 300m fra land i åpent farvann og ikke inne i badebukter?

Vel Lars. På sommeren, etter populære utfartshelger, settes det gjerne opp advarselsskilt i Sandspollen hvor folk frarådes å bade pga. høyt bakterieinnhold i badevannet. Synderne tror jeg er det store antallet av gamle seilbåter som ligger på svai i pollen hele helga gjennom uten mulighet til å oppsøke toalettanlegg på land.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...