Jump to content

The Flook - flygende anker, erfaringer?

Hakkannen

Recommended Posts

Kom over denne annonsen på finn, der selger skriver om at det flygende ankeret "The Flook" er tilbake i Norge igjen. Det ligger også en filmsnutt i annonsen som viser ankerets fortreffeligheter. Fordelen med ankeret er at det skal gli gjennom vannet, 4 meter bort for hver meter det synker. Med andre ord vil dette ankeret kunne feste et stykke fra båten, uten at man trenger gå med båten over stedet hvor man vil feste ankeret. Flook kommer i flere versjoner, og det på 10kg skal ifølge filmsnutten (og dermed også annonsen) kunne holde en båt på opp mot 50 fot.

Har aldri hørt om dette ankeret før, er det noen som har erfaring med det i praksis? Synes jo reklamefilmen er noe spesiell da den bruker fly og rokker som sammenligning med ankeret, markedsføringsavdelingen kunne med fordel tatt seg et kurs i forkant :wink: I tillegg virker ankeret, sett ut fra bildene, noe hjemmelagd, men fungerer det godt er ikke utseendet det viktigste. Kunne gjerne kommet godt med som et ekstra anker? Erfaringer?

Edited by Hakkannen (see edit history)

Forsto det slik at det ikke skulle brukes kjetting på dette ankeret, men at det ble oppfordret til å bruke f.eks. disse flate ankerlinene. Ja, ideen er god, hadde vært stilig hvis ankeret fester godt nok, da er det jo en kjekk patent :thumbsup:

etter hva jeg hørt (har ikke erfaring selv!) anker-bånd er best !

bilde

og også etter hva jeg hørt .........så blev ikke dette noen større suksess forrige gangen på 70/80-talet da det lanseredes

første gang........mulig dette er en ny modell, som kanskje er bedre !

S/Y Gunga Din

Minner om fortres ankeret, som var standard utstyr på Knarr. Jeg brukte fortress ankeret som nr to. Fortress ankeret krever relativt myk bund, sand eller saule. Jeg brukte daumann på det, slapp da kjetting, og ankeret fløy godt ut!

Aileen ll