Jump to content

Er det mulig å få motordata opp på en raymarine c127 kartplotter?

odma78

Recommended Posts

Er det mulig å få motordata fra en VP 63 L opp på en raymarine c127 kartplotter?

Tror kanskje det er vanskelig siden dette er såpass gamle motorer, eller er det noen som sitter med en glup ide?

Kommer en ny boks fra Raymarine i år som skal gjøre det mulig og lett integrere analoge instrumenter til Deres MFD.

Det fines i dag en boks fra Maretron som gjør dette men Raymarine sin skal være enklere og installerer!

Og i følge Seatronic i Moss ikke alt for kostbar, skal prøve og holde deg oppdatert :yesnod:

Er det noe som tyder på at den Raymarineboksen kan ta i mot analoge signaler? For meg ser det ut som den konverterer CAN data i forskjellige formater til SeaTalk.

Jeg har fundert litt på det å få opp data fra mine 63P, men jeg har ikke funnet noe bedre enn Maretron eller tilsvarende som tar inn turtall, oljetrykk og kjølevannstemp og konverterer til NMEA 2000. For meg virker det alt for dyrt å få til en ryddig løsning for direkte måling av dieselforbruk. Mener det billigste jeg har funnet koster over tredve tusen.

Men NMEA 2000-tankmålere kan man få for noen få tusen, og da skal det være mulig å få ut indirekte forbruksdata fra en nyere Raymarineplotter. Ved å fortelle plotteren hvor mange liter diesel du fyller, vil den etterhvert kunne beregne hvor mye du bruker ved forskjellig hastighet. Hvor godt dette virker vet jeg imidlertid ikke.

Edited by oivindg (see edit history)

Øivind

Det jeg har hørt er motordata fra analog til NMEA 2000 i første omgang og at det skal være en enklere og billigere løsning en Maretron.

Ikke snakket noe om noe forbruksmåler jeg!

Den enkleste og rimeligste løsningen når det gjelder forbruksmåling var det vel Navman som hadde en gang tror instrumentet heter 3200 eller noe slikt.

Fortsatt mulig og få tak i!