Fanafjorden Posted February 3, 2014 Share Posted February 3, 2014 Har en Draco23 med Volvo AQAD40B. Motor begynner å bli noe rusten på toppen, rundt manifoiler og dyser. Har lyst å pusse opp dette, men hvordan angripe problemet? Har ikke tenkt å ta motor ut av båten. Må det sandblåses, eller kan det pusses og males , med hva? Håper å gjøre noe som varer i mange år. Regner med å demontere manifoiler , dyser , ++. Dytter filler i alle åpninger for å unngå rusk inni motor. Håper på gode tips om forbehandling , grunning og maling Link to post
Windy37GM Posted February 3, 2014 Share Posted February 3, 2014 Hammerite har maling som du kan male "rett på " rust. Dvs du fjerner det værste og det som er løst, for så å male over med Volvo grønt. Og det beste? Hammeroten finnes som grønn, derav knakende fin grunning. Pass på å lage tynne lag :-) mvh Bavaria32sport Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Fanafjorden Posted February 3, 2014 Author Share Posted February 3, 2014 Har brukt tilsvarende type maling på land, der er den super. Holder det i maritimt miljø også ? Link to post
Windy37GM Posted February 3, 2014 Share Posted February 3, 2014 Ihvertfall på mine motorer. Men allt løst må bort og helst pusse vekk det du kan. Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
index Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Først og fremst en skikkelig runde med avfetting, deretter kjør på med drill og stålbørste for å få vekk så mye rust og løs maling som mulig. Så Ferro-Bet, en god grunning og et par strøk maling. Blir så fint så.... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Har brukt denne http://energiokonomi.mamutweb.com/newsdet16.htm på flere motorer. http://www.jsc.no/no/t-12-Om-J-S-Cock.aspx http://www.jsc.no/images/Marketing/Maling%20Brosjyrer/INDUSTRIBROSJYRE%2005.09.pdf Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
SveinHa Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Hadde en lengre prat med en Jotun spesialist for en del år siden. Hans svar var at beste motorbehandling etter rengjøring var grunning med Jotun Antipest og Jotun Hardtop som toppstrøk. Min motor (bilmotor som ble marinisert) ble innsmurt med avfetting og spylt med høytrykkspyler med varmt vann 2 ganger og deretter behandlet etter Jotuns oppskrift. Smørte på med kost alle steder jeg ikke klarte å sprøyte og sprøytet etterpå. Resultatet ble gullegodt, eneste minuset var et par små steder på turboen der der ikke var kjøling og hvor malingen naturlig nok flasset av. Tilsvarende produkter fra andre leverandører gjør helt sikkert like god jobb :-) Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
cosmo Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Hvorfor ikke bruke original volvomaling? Link to post
Fritidsfiskrn Posted October 2, 2015 Share Posted October 2, 2015 Først vasket jeg motoren grundig. Så tok jeg bort all løs rust og deretter grunnet jeg med Hammerslag lakk, bare der det var løs rust. Jeg brukte så Volvo`s original maling på en Volvo motor i blandet ca. 5% Owatrol olje den som blir brukt til hard treverk som teak og lignende. Da fløyt malingen lett og fikk en fin og glatt overflate. Link to post
marius Posted October 2, 2015 Share Posted October 2, 2015 Har en Suzuki jollemotor der lakken flasser av noe helt forferdelig på stammen, tror det må være en seriefeil på disse motorene siden jeg har sett samme feil på flere Suzuki utenbordsmotorer, men samma det. Jeg leste bla.a her på Baatplassen om hvordan lakkere aluminium, og de fleste gode anbefalingene var ganske omfattende greier for å få et brukbart resultat, valgte derfor KISS metoden (keep it simple stupide). Fjernet all løs lakk og oksydering med stålbørste og malte 2 strøk med sort slett Hammerite med pensel. Jeg er helt forbløffet av hvor fint det ble og hvor bra dette har holdt. Link to post
boble65 Posted October 2, 2015 Share Posted October 2, 2015 Jeg slipte bort det meste av rust med drill å stålmus. Grunnet med arcanol og sprayet grønn original Volvo lakk. 6-7bokser el no tilsammen. Ble så fint at jeg ikke har lyst å starte den ? Link to post
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now