Jump to content

Rust på motor - behandling og maling


Fanafjorden

Recommended Posts

Har en Draco23 med Volvo AQAD40B. Motor begynner å bli noe rusten på toppen, rundt manifoiler og dyser. Har lyst å pusse opp dette, men hvordan angripe problemet?

Har ikke tenkt å ta motor ut av båten.

Må det sandblåses, eller kan det pusses og males , med hva? Håper å gjøre noe som varer i mange år.

Regner med å demontere manifoiler , dyser , ++. Dytter filler i alle åpninger for å unngå rusk inni motor.

 

Håper på gode tips om forbehandling , grunning og maling

Link to post
Share on other sites

Hammerite har maling som du kan male "rett på " rust.

Dvs du fjerner det værste og det som er løst, for så å male over med Volvo grønt. Og det beste? Hammeroten finnes som grønn, derav knakende fin grunning. Pass på å lage tynne lag :-)

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Først og fremst en skikkelig runde med avfetting, deretter kjør på med drill og stålbørste for å få vekk så mye rust og løs maling som mulig. Så Ferro-Bet, en god grunning og et par strøk maling. Blir så fint så....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hadde en lengre prat med en Jotun spesialist for en del år siden. Hans svar var at beste motorbehandling etter rengjøring var grunning med Jotun Antipest og Jotun Hardtop som toppstrøk.

 

Min motor (bilmotor som ble marinisert) ble innsmurt med avfetting og spylt med høytrykkspyler med varmt vann 2 ganger og deretter behandlet etter Jotuns oppskrift. Smørte på med kost alle steder jeg ikke klarte å sprøyte og sprøytet etterpå. Resultatet ble gullegodt, eneste minuset var et par små steder på turboen der der ikke var kjøling og hvor malingen naturlig nok flasset av. Tilsvarende produkter fra andre leverandører gjør helt sikkert like god jobb :-)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

 

Først vasket jeg motoren grundig.

 

Så tok jeg bort all løs rust og deretter grunnet jeg med Hammerslag lakk, bare der det var løs rust.

 

Jeg brukte så Volvo`s original maling på en Volvo motor i blandet ca. 5% Owatrol olje den som blir

brukt til hard treverk som teak og lignende. Da fløyt malingen lett og fikk en fin og glatt overflate.

Link to post
Share on other sites

Har en Suzuki jollemotor der lakken flasser av noe helt forferdelig på stammen, tror det må være en seriefeil på disse motorene siden jeg har sett samme feil på flere Suzuki utenbordsmotorer, men samma det.

Jeg leste bla.a her på Baatplassen om hvordan lakkere aluminium, og de fleste gode anbefalingene var ganske omfattende greier for å få et brukbart resultat, valgte derfor KISS metoden (keep it simple stupide). Fjernet all løs lakk og oksydering med stålbørste og malte 2 strøk med sort slett Hammerite med pensel. Jeg er helt forbløffet av hvor fint det ble og hvor bra dette har holdt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...