Jump to content

Tur til Vestlandet med barn 2014

Perih

Recommended Posts

Bergen er absolutt et must! Men det er vel mange andre flotte steder å besøke som også vil være kjekt for både store og små? Det er jo absolutt et pluss å treffe hyggelig båtfolk, navid, så klaffer det slik får vi satse på et treff! Ser du holder hus lenger nord en oss, så klaffer det slik kan vi slå følge sørover.

Kom gjerne med flere tips!

Mine forslag på disse kanter: gå indre lei fra Sogn (Mongstad) og nedover til Feste og Alversstraumen. Evnt ytre lei og innom Fedje. Os er et paradis for båtfolk, der Skorpo anbefales som uthavn. Gjestehavner som Tysnes og Bakkasund og Bekkjarvik i Austevoll er verdt et besøk. Det er også Fitjarøyene på Stord. Går dere sålangt sør som til Bømlo (1000 øyer og holmer), så kan både Brandasund i nord og Espevær i sør ut i havet, være verd et besøk. Og nå har jeg bare såvidt begynt.....Hordaland har Norges lengste kystlinje med Møre og Romsdal på en god andreplass. Vakker og variert skjærgård!

mvh Bergen Dørk

Å ta turen innom Lindås, via den nyoppussede slusen, kan være spennende, samt å ta turen lenger inn til Vågseide hvor det er litt for de yngste å finne på. Er et lite "badeland" der med sklier og trøbåter. De som driver stedet er også veldig hjelpsom og medgjørlige.

Viksund 800 Futura, Viksund 310 St,Cruz, Barracuda 1125Ex, Sealine SC38, Nidelv 725 Sport

Hvis du har små barn så ville jeg funnet et annet sted for overnatting enn i selve Bergen sentrum hvis dere ønsker fred og ro og ikke minst søvn for de minste. Det finnes organiserte båthavner som også har gjesteplasser og rimelig godt tilbud i nærhet med transport til byen.

Så absolutt enig. Mye rabalder på kveld og nattestid inne i Vågen. Ligg dere heller i Strusshamn gjestehavn på Askøy, og ta båten inn til byen på dagtid for å aktivisere ungene:-) Ikke mer enn 4,5 nm fra kai til kai, og et mye mer fredelig sted.

Mvh
Simon

Her har vi mange gode tips! Kan godt se for meg en hektisk natt i Bergen sentrum, så å finne alternative steder er nok lurt. Men hvordan er det å finne plass i vågen om en tar dagsturer inn? Ellers er det greit å ha oversikt over større og mindre "badeland" eller andre aktivitetsområder. Jeg ser Bømlo nevnes med mange flotte steder og øyer. Høres fristende ut! Vi skal nok så langt sør som Stavanger, så det må vi få med oss.

Er enig med de andre her at det er bedre å ligge i Strusshamn, grei tur til byen med buss. Om dere får Bergensvær finner nok barna seg godt til rette i Loddefjord en kort busstur unna. Der kan man besøke Vannkanten og/eller Iskanten . http://www.vannkanten.no/iskanten-curling/

I tillegg til Bryggen, Torget, Akvariet og Fløyen, vil barna sikkert like VilVite senteret, http://www.vilvite.no/

Ellers er det relativt mye aktiviteter i Bergen om sommeren, alt fra konserter til bondens marked, torgdagen. Mener at Tall Ships Race i år skal være i byen også, så dere finner nok litt for enhver smak

Hvis badeland står på ønskelisten vil jeg anbefale Osbadet i Os kommune. Det sies å være det reneste og fineste badeland i Norge. Hvis dere skal helt til Stavanger, så er det ikke MULIG å glemme å kjøre innom Os. Jeg bor her, og er jeg hjemme og vet når dere kommer, skal jeg love en overraskelse!!! :yesnod:

Denne må vi slå til på! Kjekt med både badeland og overraskelser :smiley:

Badeland på vestkanten ca 10 min med buss er vel verd et besøk for store og små, masse sklier i forskjellige nivåer, boblebad både ute og inne del. Muligheter for de søm ønsker å shoppe og da dette ligger i tilknytning til et større kjøpesenter.

Bare å gi en lyd når dere planlegger ankomst så er vi gjerne med å finner fine steder for dere ;)

Hei

Ikkje la deg skremma av alle utsegnene om at Bergen er bråkete.Det kan vera mykje fyll og spetakkel innerst i vågen, men dersom du legg båten lengre ute i vågen, eller på Nøstet, er det mykje rolegare. Desse stadane får du rett nok ikkje straum.

Ikkje bruk mykje tid på Leirvik på Stord og/eller Haugesund.

Ask

Badeland på vestkanten ca 10 min med buss er vel verd et besøk for store og små, masse sklier i forskjellige nivåer, boblebad både ute og inne del. Muligheter for de søm ønsker å shoppe og da dette ligger i tilknytning til et større kjøpesenter.

Bare å gi en lyd når dere planlegger ankomst så er vi gjerne med å finner fine steder for dere ;)

Takker for tilbudet! Det hadde vært kjekt med både kyndig "guiding" og trivelig selskap :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...