Dekksgutt Startet 5.Februar.2014 Del på Facebook Startet 5.Februar.2014 (redigert) Hei, vår Tresfjord 26 er utstyrt med en `Sole`Mercedes OM616 72 hk diesel. Oppdaget til min forskrekkelse at oljen er koksgrå, ser ut til at vann trenger inn. Har bytte all olje 1 gang, men dessverre samme resultat kort til med tomgang 10 min. Samme fæle farge kvit/grå olje. Noen gode råd på hvor jeg skal starte feilsøking trengs. Starter lett, noe ugjevn gange, men ikke uvanlig før den er varm. Blårøyk fra eksos som den pleier. https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16460/img_0009.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16460/1391587584.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16460/mercedes_om616.jpg Redigert 5.Februar.2014 av Dekksgutt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 5.Februar.2014 Del på Facebook Svart 5.Februar.2014 Er det oljekjøler til motoroljen på denne? Kan det komme vann inn der ? Hvordan ser kjølevannet ut (ferskvannsiden)? Er motoren åpnet (toppen av i senere tid)? Kan selvfølgelig være toppakningen som er gått. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dekksgutt Svart 5.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2014 Ja, motoren har oljekjøler fra Bowman. Saltvannskjølt direkte fra sjøvannspumpe så videre til varmeveksler. Kjølevannet ser ut til å være samme mengde , der er overtrykk nå jeg tar vekk påfyllings lokket, temp ca 80 grader. Vannet er lett brunt "rust" , egentlig slik det har sett ut de siste årene, har byttet kjøleveske noen ganger, bruker blå frostveske. Har ikke hatt av topp noen gang. Kjørte 1/2 time på "maks" for 10 dager siden, ca 3000 rpm i forbindelse med en tur for å fylle drivstoff. Det pleier vi vanligvis ikke da støyen er noe overveldene på dette turtallet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FalconFantino 26 Svart 5.Februar.2014 Del på Facebook Svart 5.Februar.2014 Øker nivået på peilepinnen mye? Kan være oljekjøleren, men det er tvilsomt da olja holder trykk og det gjør ikk sjøvannet så om det var lekkasje der ville olja havnet i sjøen.. Kan nok være toppakningen dette desverre desverre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 5.Februar.2014 Del på Facebook Svart 5.Februar.2014 Hvis det ikke minker på kjølevannet så er det neppe toppakning. Jeg vet ikke hvordan sjøvannspumpen er montert på disse, men hvis den står rett i blokka som på diverse VP så kan dårlige tetninger på akslingen gi vann i olja... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 5.Februar.2014 Del på Facebook Svart 5.Februar.2014 (redigert) Det er vel en vanlig ferskvannskjølt motor med bowmann varmeveksler. Siden du kan mistenke oljekjøleren og den er enklest å demontere kan du ta med denne til et radiator/motorverksted og få den trykktestet for lekkasjer. Hvis det ikke er den er det vel toppakningen, trøsten er at det ikke er særlig dyrt med deler til denne motoren så du kan komme ganske billig unna. tror toppakningen koster 350 kr. Jon Redigert 5.Februar.2014 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dekksgutt Svart 5.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2014 (redigert) Gode svar folkens, da starter jeg med å demontere oljekjøler, den står i front å er lett å demontere. Sjøvannspumpen likeså. Motoren kaster litt olje på sjøen , ørlite film når den går på tomgang, har vært slik siden jeg fikk båten. Spørs hvor mye vann som skal til før 4,5 liter olje blir helt grå som på bildet i første innlegget mitt, siden kjølevannet ikke minsker i noen grad. https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16460/img_0009.jpg Redigert 5.Februar.2014 av Dekksgutt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FalconFantino 26 Svart 5.Februar.2014 Del på Facebook Svart 5.Februar.2014 1dl kan gjøre olja ganske så grå ja.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 5.Februar.2014 Del på Facebook Svart 5.Februar.2014 Dekksgutt : da starter jeg med å demontere oljekjøler, den står i front å er lett å demontere. Sjøvannspumpen likeså. Jeg sjekket ut en slik oljekjøler på følgene måte : Tok av sjøvannslangen på kjølerens inn og utgang , men ikke oljeslangene. Fant en rørstubbe som passet i sjøvannslangene og festet denne med slangeklemmene. Da hadde jeg fremdeles sjøvann til varmeveksler mens oljekjøler er åpen i begge ender. Startet opp, og en liten tur på fjorden avslører om oljekjøler lekker da oljen vil dryppe ut der sjøvannet vanligvis går inn og ut. Gjør ingen ting om du kjører motoren ei liten stund uten oljekjøling. Min var riktignok tett. Om det er oljekjøler som er lekk så skulle jeg tro at oljen heller forsvant, men det er vel en liten teoretisk mulighet for at sjøvann kan komme inn når motor står stille hvis kjøleren er under vannlinjen. Sjøvannspumpen er vel også en stor mulighet hvis den er festet slik index skriver. Sjekk også luftingen av toppdekselet. Når det først kommer vann i oljen blir det utrolig mye kondens under dekselet som blir til sjokoladekrem. Og denne kremen kan tette lufteslangen(e) helt til slutt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dekksgutt Svart 20.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2014 (redigert) Vel, da er topplokket demontert, pakningen har ikke synlige skader som jeg kan se :( , men fortsetter med å sjekke oljekjøler, så får vi se om dette blir bra eller om ny motor må skaffes. Craftsman 42Hk ca 80000,-. pluss 20000,- for montering , fin liten kompakt diesel, noen som har erfaring ? Slik ser hun ut :) https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16460/hildur.jpg Redigert 20.Februar.2014 av Dekksgutt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 20.Februar.2014 Del på Facebook Svart 20.Februar.2014 Hvorfor i denne rekkefølgen ? Ville sjekket alt utvendig på motoren først. Ikke begynn å tenk på ny motor nå, det er ikke sikkert det er noe alvorlig som feiler mercedesen, deler er ikke så dyrt heller. Jeg byttet ny motor i min snekke, kjempefornøyd med den men kan ikke selge båten :-) fare for tap. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipsholk Svart 21.Februar.2014 Del på Facebook Svart 21.Februar.2014 Her er det utelukkende et rådeproblem. Slår opp i veivakselen som forsårsaker koksing av olje. Bytt glidelagere! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 21.Februar.2014 Del på Facebook Svart 21.Februar.2014 ??? Koksing av olje har da ingenting med grå olje å gjøre. Grå olje = vann i olja, enkelt og greit! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipsholk Svart 21.Februar.2014 Del på Facebook Svart 21.Februar.2014 Mulig det, men er nok ikke 100% tett mellom dyse og topp hvertfall. Sjekk rådestaget. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dekksgutt Svart 21.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2014 Da er oljekjøler frikjent, ny topp pakningbestilt , og toppen får en kontroll, tilsynelatende ingen sprekker, så settes motoren i sammen for en endelig test. Resultatet da vi avgjøre saken. Ny motor koster nok litt ja, men vi vil ha båten vår , får nok ikke igjen pengene om vi bytter til nytt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dekksgutt Svart 23.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2014 Da ble det 1-0 til båten. Ny Craftsman 42 hk er i bestilling :) Den gamle ærverdige Tresfjord 26 får hjertetransplantasjon i uke 24 :) Bilder følger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dekksgutt Svart 31.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2014 (redigert) https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16460/31052014041.jpg Da er vi kommet til verkstedet ! Redigert 31.Mai.2014 av Dekksgutt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mons Olav Svart 31.Mai.2014 Del på Facebook Svart 31.Mai.2014 Hva var feilen dekksgutt?kunne vere intr.å vite da jeg har samme motoren selv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dekksgutt Svart 18.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 (redigert) Slik ser det ut etter en tid hos Bildøy Marina , :) og selvsagt noen kroren fattigere, men anbefales. Redigert 18.Januar.2015 av Dekksgutt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Grattis med ny maskinist. Behagelig syn det der Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jano30 Svart 24.Januar.2015 Del på Facebook Svart 24.Januar.2015 Er ny motor og båt testet på sjøen? pent syn:-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dekksgutt Svart 26.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2015 Båt og motor testet, behagelig gange, særdeles rimelig i drift, ingen rakett, 7-9 knop best i 8 :), men så lenge kaffen er varm.. :) her i påvente av den nye motoren, :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Efre Svart 4.April.2015 Del på Facebook Svart 4.April.2015 Hva var feilen på motor? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 Kastet du den gamle motoren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mons Olav Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 En om616 er vel noe av det mest solide og slitesterke... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.