Jump to content

`Sole`Mercedes 72 hk OM616 vann i oljen.


Dekksgutt

Recommended Posts

Hei, vår Tresfjord 26 er utstyrt med en `Sole`Mercedes OM616 72 hk diesel. Oppdaget til min forskrekkelse at oljen er koksgrå, ser ut til at vann trenger inn. Har bytte all olje 1 gang, men dessverre samme resultat kort til med tomgang 10 min. Samme fæle farge kvit/grå olje.

Noen gode råd på hvor jeg skal starte feilsøking trengs.

Starter lett, noe ugjevn gange, men ikke uvanlig før den er varm. Blårøyk fra eksos som den pleier.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16460/img_0009.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16460/1391587584.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16460/mercedes_om616.jpg

Edited by Dekksgutt
Link to post

Er det oljekjøler til motoroljen på denne? Kan det komme vann inn der ?

Hvordan ser kjølevannet ut (ferskvannsiden)?

Er motoren åpnet (toppen av i senere tid)?

Kan selvfølgelig være toppakningen som er gått.

Link to post

Ja, motoren har oljekjøler fra Bowman. Saltvannskjølt direkte fra sjøvannspumpe så videre til varmeveksler.

Kjølevannet ser ut til å være samme mengde , der er overtrykk nå jeg tar vekk påfyllings lokket, temp ca 80 grader. Vannet er lett brunt "rust" , egentlig slik det har sett ut de siste årene, har byttet kjøleveske noen ganger, bruker blå frostveske.

Har ikke hatt av topp noen gang.

Kjørte 1/2 time på "maks" for 10 dager siden, ca 3000 rpm i forbindelse med en tur for å fylle drivstoff. Det pleier vi vanligvis ikke da støyen er noe overveldene på dette turtallet.

Link to post

Øker nivået på peilepinnen mye? Kan være oljekjøleren, men det er tvilsomt da olja holder trykk og det gjør ikk sjøvannet så om det var lekkasje der ville olja havnet i sjøen.. Kan nok være toppakningen dette desverre

desverre.

Link to post

Hvis det ikke minker på kjølevannet så er det neppe toppakning. Jeg vet ikke hvordan sjøvannspumpen er montert på disse, men hvis den står rett i blokka som på diverse VP så kan dårlige tetninger på akslingen gi vann i olja...

Link to post

Det er vel en vanlig ferskvannskjølt motor med bowmann varmeveksler.

Siden du kan mistenke oljekjøleren og den er enklest å demontere kan du ta med denne til et radiator/motorverksted og få den trykktestet for lekkasjer.

Hvis det ikke er den er det vel toppakningen, trøsten er at det ikke er særlig dyrt med deler til denne motoren så du kan komme ganske billig unna.

tror toppakningen koster 350 kr.

 

Jon

Edited by Janoho
Link to post

Gode svar folkens, da starter jeg med å demontere oljekjøler, den står i front å er lett å demontere. Sjøvannspumpen likeså.

Motoren kaster litt olje på sjøen , ørlite film når den går på tomgang, har vært slik siden jeg fikk båten.

Spørs hvor mye vann som skal til før 4,5 liter olje blir helt grå som på bildet i første innlegget mitt, siden kjølevannet ikke minsker i noen grad.

https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16460/img_0009.jpg

Edited by Dekksgutt
Link to post
Dekksgutt : da starter jeg med å demontere oljekjøler, den står i front å er lett å demontere. Sjøvannspumpen likeså.

 

Jeg sjekket ut en slik oljekjøler på følgene måte : Tok av sjøvannslangen på kjølerens inn og utgang , men ikke oljeslangene. Fant en rørstubbe som passet i sjøvannslangene og festet denne med slangeklemmene. Da hadde jeg fremdeles sjøvann til varmeveksler mens oljekjøler er åpen i begge ender. Startet opp, og en liten tur på fjorden avslører om oljekjøler lekker da oljen vil dryppe ut der sjøvannet vanligvis går inn og ut. Gjør ingen ting om du kjører motoren ei liten stund uten oljekjøling. Min var riktignok tett.

 

Om det er oljekjøler som er lekk så skulle jeg tro at oljen heller forsvant, men det er vel en liten teoretisk mulighet for at sjøvann kan komme inn når motor står stille hvis kjøleren er under vannlinjen.

Sjøvannspumpen er vel også en stor mulighet hvis den er festet slik index skriver.

 

Sjekk også luftingen av toppdekselet. Når det først kommer vann i oljen blir det utrolig mye kondens under dekselet som blir til sjokoladekrem. Og denne kremen kan tette lufteslangen(e) helt til slutt.

Link to post

Vel, da er topplokket demontert, pakningen har ikke synlige skader som jeg kan se :( , men fortsetter med å sjekke oljekjøler, så får vi se om dette blir bra eller om ny motor må skaffes.

Craftsman 42Hk ca 80000,-. pluss 20000,- for montering , fin liten kompakt diesel, noen som har erfaring ?

 

Slik ser hun ut :)

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16460/hildur.jpg

Edited by Dekksgutt
Link to post

Hvorfor i denne rekkefølgen ?

Ville sjekket alt utvendig på motoren først.

Ikke begynn å tenk på ny motor nå, det er ikke sikkert det er noe alvorlig som feiler mercedesen, deler er ikke så dyrt heller. Jeg byttet ny motor i min snekke, kjempefornøyd med den men kan ikke selge båten :-) fare for tap.

Link to post

Da er oljekjøler frikjent, ny topp pakningbestilt , og toppen får en kontroll, tilsynelatende ingen sprekker, så settes motoren i sammen for en endelig test. Resultatet da vi avgjøre saken.

Ny motor koster nok litt ja, men vi vil ha båten vår :smiley: , får nok ikke igjen pengene om vi bytter til nytt :rolleyes:

Link to post

Da ble det 1-0 til båten. Ny Craftsman 42 hk er i bestilling :) Den gamle ærverdige Tresfjord 26 får hjertetransplantasjon i uke 24 :) Bilder følger.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...