Jump to content

Prosjekttråd Kings Cruiser 29


Erlend-S/Y Brizo

Recommended Posts

Hei ser på motorbrakketer.

 

Som dere kan se på bildene tidligere i posten så skrår skroget mitt "bakover" og oppover, dvs at jeg må ha en brakket som tåler at det er på skå og som får motoren nært nok vannet.

 

Noen tips til hvilke av eksempelvis disse som kunne fungert? Hva er viktig å huske etc? Og er det noe forskjell mellom de ulike butikkene her?

 

 

http://biltema.no/no/Bat/Motortilbehor/Verktoy-og-tilbehor/Motorfeste-250063/

 

Dette kan jeg svare på. Jeg hentet en seilbåt i Bergen i januar, og måtte av samme grunner som seg sette på en utenbordsmotor for å få den hjem til Stord.

Biltema sin brakett er den beste, og til den får du kjøpt et beslag, som gjør at du kan montere braketten på positiv, eller negativ hekk.

Sett denne bak braketten, og gi gass :thumbsup:

 

Masse bilder fra braketten min ligger på et annet båtforum. Dessverre kan jeg ikke gi deg linken, fordi det ligger en barnslig, og useriøs sperre mot det her på forumet. (Skjerp dere teknisk!!! Fytti katta for noe tullballskap!! :thumbsdown: )

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post

 

 

Biltema sin brakett er den beste, og til den får du kjøpt et beslag, som gjør at du kan montere braketten på positiv, eller negativ hekk.

Sett denne bak braketten, og gi gass :thumbsup:

 

 

 

Hei Erlend,

 

Denne Kings cruiseren er til salgs i Bergen og har påhengs. Den må du se på.

Link to post

TS har ikke vært pålogget på en stund. Skal tro hvordan dette går.

Snakket med Erlend i går, båten ligger dessverre fremdeles på samme sted. En ganske ugrei situasjon å skulle fikse en båt som ligger mange timers reise unna.

 

Mulig det blir et forsøk med påhengsmotor, vi snakket eventuelt om å gjøre dette neste helg om været spiller på lag. (Jeg skal uansett kjøpe en påhenger til jollebruk, så tenkte jeg kunne kjøpe og låne bort denne for å få båten vestover, selv om det nødvendigvis blir en mindre motor enn det som er optimalt for seilbåten.)

Link to post

Tanken var å seile begge to, ja. Det hører riktignok med til historien at jeg kjenner Erlend fra før av.

 

Godt poeng med varsom innkjøring; når motoren allerede vil være i minste laget gjør jo ikke det saken bedre. Nå trives jo seilbåter best uten motor, så vi får se hvordan værvarselet ser ut – det skal jo ikke så mye motor til for å klare å putre seg inn og ut av havn.

Link to post
  • 2 uker senere...
Ble en tung helg.

Dag 1. Begynner bra. Men har vært våken hele natta for å være sikker på å rekke flyet. Tar buss til Larvik og drosje til biltema for å kjøpe feste for påhengsmotor og båtbutikk for å få kjøpt en billig påhengsmotor som de har annonsert på Finn for 3000 kr. Den er selvfølgelig utsolgt. Så blir til at jeg kjøper inn ny påhengsmotor fra 2012 til ca 8000 kr. Tar drosje til Stavern med motor og får rigget båten og kjøpt alt utstyr og mat for seilas. Kompisen min skulle egentlig komme kl 15, men han må jobbe mer i Oslo så han kommer ikke før kl 23. Da er jeg veldig sliten.

Dag 2. Vi starter tidlig og prøver å monterer brakket. Får montert av stigen bak på båten og skrudd på brakket. Når vi prøver å feste påhengsmotoren viser det seg at brakketen går "feil vei", dvs den skråner samme vei som skroget så motoren når ikke ned til vannet. Løsningen blir å montere påhengsmotoren på jolla jeg kjøpte fra Maritim og så slepe seilbåten etter den ut av havna. Det fungerer fint. Når vi har kommet ut på havet så stopper plutselig påhengsmotoren helt og er umulig å starte. Det viser seg at vi har fylt olje på feil plass og at påhengsmotoren antagelig har gått i stykker Vi blir liggende vindstille midt ute på havet, men får litt vind, så vi seiler sakte bortover i retning Risør i rundt 2 / km i timen..

Vi kommer ikke noe nærmere land, for der er det mange skjær og grunner, så når det blir vindstille blir vi liggende midt ute på havet og vente på vind. Vi bestemmer oss for å sove på skift. Jeg legger meg kl 21 og tar over roret kl 02. Så styrer jeg båten sakte igjennom mørket i retning Risør og forbi Jomfruland fortsatt i vekslende snikfart / ingen vind. Simen våkner kl 09.


Dag 3. Vi får til slutt nok vind til å komme i land ved Portør, et lite hyttested. Det er markert at det er en gjestehavn der. Når vi kommer frem er det kun små hyttehavner. Vi får til slutt lagt til ved en hytte. Der får vi overtalt en hyttebeboer om å sleppe oss med robåten mot 2000 kr til et verksted langt i Sandtangen - som er en liten fjordarm ved Kragerø.. Verkstedsjefen sier bare dette blir dyrt når han ser hovedmotor (ødelagt) og påhengsmotoren sier han at jeg bare kan kaste..

Helgen avsluttes også litt kjedelig. Må ta drosje og buss for å komme på nattoget til Bergen, da det er umulig å komme seg til flyplassen der jeg egentlig hadde fly tilbake. På nattoget fra Drammen så er det fult. Så må sove på en plastkrakk i spisevogna.

Men pent vær på sjøen, så selv om vi ikke fikk flyttet båten kun 19 nautiske mil nærmere Bergen så ble det noen fine minner fra Sørlandskysten også. Veldig mange idylliske hus der.

Savner medgang. Og hater motorer!
Link to post

Huff og huff. Synes jeg kjenner følelsen. Tenker du var temmelig oppgitt til tider. Det hele har med andre ord allerede blitt en kostbar greie.

 

Får jeg spørre hvor du fylte olje på motoren?

 

Håper noen i nærheten kan se på yanmaren din. Unner deg medgang nå.

Link to post

Trist når slikt skjer ?

 

Sa han på verkstedet mer om hva som hadde skjedd med påhengsen? Det kan jo være den er mulig å redde uten at det koster en fot og en arm. Vanskelig å se skikkelig hva slags hull det er snakk om på bildet.. Hvis du bestemmer deg for en "ny" brukt motor kan en pent brukt totakter være enklere å ha med å gjøre. Mindre som kan gå galt, blant annet er riktig blanding med totaktsolje direkte i tanken en grei måte å smøre på.

Link to post

En mekaniker som rister på hodet over en gammel saltvannskjølt diesel med seriøse driftsproblemer er en ærlig mekaniker. Begynner man først og skru på slike ender man ofte opp med at mye må byttes. Dessverre..

 

Hadde fått laget en skikkelig brakett + ny påhengs og fått båten hjem. Deretter hadde jeg begynt på yanmaren / byttet motor.

Link to post

har en 5 hk suzuki som jeg klarte å kjøre tom for motor olje, som igjen førte til at den sto bommfast. regna med at den bare var å kaste men gjorde et forsøk alikevel skrudde ut tennplugen og helte på en skvett 2takts olje i plughullet,fylte på motorolje på motoren før jeg tok en nøkkel rett på svinghjulet å lirket den litt frem og tilbake til motoren løsnet igjen,skrudde på tennplugen å starta den. har brukt den 3 sesonger etter det uten feilslag

Link to post

Hørtes ikke helt feil ut å fylle på olje der, det burde vel uansett havne rett sted? Hvor mye olje fikk du på den da?

 

Ville prøvd å gjøre som ingelinn foreslår, får du den løs så kan det godt være at den starter...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

 

Når vi prøver å feste påhengsmotoren viser det seg at brakketen går "feil vei", dvs den skråner samme vei som skroget så motoren når ikke ned til vannet.

Brukte du dette beslaget til Biltema?

Da har du bare montert det opp-ned... Snu det, og problem løst.

Synd med påhengeren. Viser bare at det er viktig å studere nye ukjente ting godt, og lære seg hvordan det virker før man handler. Fort gjort å glemme å tenke, men det er viktig å ikke stresse for mye...

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post

Takk for igjen mange nyttige tilbakemeldinger - blir utrolig glad i dette forumet når det butter litt imot på båtfronten :-)

Verkstedet det er snakk om ligger her: http://www.sandtangen.no/Havn/cid/7002/

Skal prøve trikset fra ingelinn. Brakketen jeg kjøpte er denne fra Biltema: http://biltema.no/no/Bat/Motortilbehor/Verktoy-og-tilbehor/Motorfeste-250063/

bilde

 

Problemet er at brakketen skrår samme vei som skroget. Du kan se skroget her: Jeg monterte brakketen der stigen er på dette bildet: bilde

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...