Erlend-S/Y Brizo Startet 5.Februar.2014 Del på Facebook Startet 5.Februar.2014 Har fått god hjelp her på forumet om alt fra hvor mye krenging en båt tåler til valg av kokeapparat. Tenker det er på tide å "samle trådene" og lage en prosjekttråd.Først litt bakgrunnsinformasjon:Hvem er jeg? En student med begrenset budsjett, men tilsvarende større frihet og entusiasme for båt.Båten? Er fra 1974/5, 29 fot, ca 2,5 meter bred og stikker 1,5 meter ned i vannet. Veier ca 3 tonn og har en 18 hesters Yanmar GM20 saltvannskjølt motr.Hva jeg har gjort så langt?Seilt den fra Bygdøy til Stavern, planen er å få den til Bergen. Motoren har begynt å halte.Starten, fikk båten på land for å spyle den: Så er også nødbluss kjøpt ombord, Håndholdt GPS (Standard Horizon Håndholdt Vhf Hx280E) og personlig nødpeilesender (GME MT410 PLB MED GPS) (slik at jeg kunne ta de med hjem og ikke ha de liggende i båten), pluss to servicepakker til motoren.I tillegg har jeg invitert i en gammeldags parafinvarmelampe midlertidig for å få litt varme ombord når jeg er der. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 5.Februar.2014 Del på Facebook Svart 5.Februar.2014 Vakker båt! Og kjekt å se kokeapparatet komme til nytte;-) Har du mannskap for turen videre Erlend? Og - hvor lenge kan du ligge på denne brygga i Stavern før du må kaste loss med kurs sør- og vider vestover mot Bergen? Sitér dette innlegget Link to post
Erlend-S/Y Brizo Svart 5.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2014 Festina_Lente: Nei, har ikke fått mannskap videre enda, men endel har sagt "kanskje" eller "til våren". Slik jeg ser det er motoren hovedproblemet, så vurderer å kjøpe en liten påhengsmotor og prøve å feste den bak, selv om jeg er usikker på om det går da baken skrår "innover". I hvertfall til Arendal eller Risør.Vil tro at jeg må seile videre i løpet av mars eller aller helst før. Så jeg leter etter kombinasjonen litt vind, men ikke får mye. For min del hadde mye vært gjort om jeg får den til Arendal eller Stavanger. Stavanger er relativt lett å komme seg frem og tilbake til fra Bergen med buss og Arendal har verksted og flyplass ikke langt i fra.Så jeg håper vinden som så langt har vært ganske heftig rundt Stavern fint kunne roe seg neste måned og at snø eventuelt blir byttet ut med regn eller sol (slik vi hører om i avisen i Bergen). Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.Februar.2014 Del på Facebook Svart 5.Februar.2014 Supert at du har startet denne tråden. Mulig det kun er en liten begrepsbruk fra deg, men du skal ikke bruke vanlig rødsprit på origo, men Fin fyr. Samme farge, men et bedre produkt som soter mindre. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 6.Februar.2014 Del på Facebook Svart 6.Februar.2014 God morgen Erlend, Kan du ta bilder av motoren og legge ut, samt beskrive litt mer inngående hva som skje når den feiler. Kan være et alternativ å kjøre en på "ren" diesel fra en ekstern kanne for å sjekke ut om det er noe med tilførselen? Disse itt uinteresserte mekaniker-tilbakemeldingene skal man kanskje ikke ta for god fisk sånn uten videre. Og - verkstedesregninger er ikke noe for en studentlommebok;-) Sitér dette innlegget Link to post
Erlend-S/Y Brizo Svart 6.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2014 Skal prøve å få gjort det ved neste anledning :-) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.Februar.2014 Del på Facebook Svart 6.Februar.2014 Det skal ligge en tråd om motoren hans her en plass. Sitér dette innlegget Link to post
bermuda Svart 6.Februar.2014 Del på Facebook Svart 6.Februar.2014 Ut fra en tidligere post virket det som om det kom diesel i oljen= hull i fødepumpemembran. Er dette sjekket og fikset? Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 7.Februar.2014 Del på Facebook Svart 7.Februar.2014 Det skal ligge en tråd om motoren hans her en plass. Fant den. Sitér dette innlegget Link to post
Erlend-S/Y Brizo Svart 8.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2014 Ut fra en tidligere post virket det som om det kom diesel i oljen= hull i fødepumpemembran. Er dette sjekket og fikset? Så langt er oljen skiftet, ny diselfilter og luftfilter skiftet pluss impeller. Fødepumpen er sett på flere ganger - av flere uten å finne noe feil. Problemet er ca følgende: Disel kommer i oljen. Selv etter å ha skrudd opp tomgangsskruen så går den noe ujevnt på tomgang og den sender olje ut med eksosen. Noen tipset meg om det kunne være topplokket? Eller behov for ny dieselpumpe? Nå har jeg ikke prøvd å kjøre motoren lenge, men sist (i september) så endte det med at den akselerte ukontrollert oppover og måtte kveles. Har også kjøpt nytt termostat, uten å ha installert det enda, da jeg prøvde å "koke" det gamle og det så ut til å fungere fint. Alle tips mottas med takk :-) En annen ting, siden det begynner å haste litt med å flytte på båten (jeg har lyst å seile mer enn å mekke og få båten "hjem). Så lurer jeg på brakket på skrå bakende og tips til gode brakketer som eventuelt takler det bra. Sitér dette innlegget Link to post
godthaab- Svart 8.Februar.2014 Del på Facebook Svart 8.Februar.2014 Jeg synes det kan høres ut som det er dieselpumpa di som er syndern :) Sitér dette innlegget Prosjekt: Godthaab Link to post
Euklid Svart 8.Februar.2014 Del på Facebook Svart 8.Februar.2014 En påhenger er et godt alternativ – har noen en idé om hvor liten motor en kan komme seg unna med hvis formålet er havnenavigering? Tanken min her var enkel: kan man klare seg med en motor egnet til senere jollebruk? Ellers stiller jeg gladelig som mannskap de fleste helger. Kan ta med den gamle dieselvarmeren min også hvis du av en eller annen absurd grunn vil ha noe mer å skru på. Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 9.Februar.2014 Del på Facebook Svart 9.Februar.2014 Watski har denne branketten, som du kan stille vinkel, tenker 8 hk holder. Problem blir ladestrøm til forbruk over lengre tid, mulig du må invistere i en landstrømlader, så det blir noen kroner tilslutt Sitér dette innlegget Link to post
Erlend-S/Y Brizo Svart 9.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2014 Hei ser på motorbrakketer. Som dere kan se på bildene tidligere i posten så skrår skroget mitt "bakover" og oppover, dvs at jeg må ha en brakket som tåler at det er på skå og som får motoren nært nok vannet.Noen tips til hvilke av eksempelvis disse som kunne fungert? Hva er viktig å huske etc? Og er det noe forskjell mellom de ulike butikkene her?Martim sine:http://www.maritim.no/motor-styring/utenbordsmotor-utstyr/motorbrakettSeatronik sine:http://www.seatronic.no/motorbrakett-c-214Biltema sin:http://biltema.no/no/Bat/Motortilbehor/Verktoy-og-tilbehor/Motorfeste-250063/ Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 9.Februar.2014 Del på Facebook Svart 9.Februar.2014 En annen mulighet er å få noen til å knekke to platebiter med riktig vinkel i forhold til akterenden din, som du monterer finer/treplate-plate imellom. Noe ala denne Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Eureka Svart 9.Februar.2014 Del på Facebook Svart 9.Februar.2014 Jeg har ikke erfaring med slike motorfester, men de fleste akterspeil på slike båter skrår den veien. En heve-senke brakett tenker jeg er best mtp å få motoren helt ut av vannet ved seilas. Det ideelle for seilbåter må være motor med ekstra lang stamme, men disse lar seg nok ikke bruke på gummibåt. På de fleste gummibåter er det vel også kort stamme som er vanlig. Men til havnemanøver kan vel en kortstamme fungere. Søk litt på finn og se om du finner en motor med ekstra lang stamme. For din del er vel utenbordsmotor såpass kritisk viktig nå slik yanmaren oppfører seg, at det kanskje bør prioriteres. Men, en utenbordsmotor koster fort 10tusen, så det er vel vel så godt anvendte penger å legge i igjen på et yanmarverksted. Sitér dette innlegget Link to post
Erlend-S/Y Brizo Svart 9.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2014 Jeg har ikke erfaring med slike motorfester, men de fleste akterspeil på slike båter skrår den veien. En heve-senke brakett tenker jeg er best mtp å få motoren helt ut av vannet ved seilas. Det ideelle for seilbåter må være motor med ekstra lang stamme, men disse lar seg nok ikke bruke på gummibåt. På de fleste gummibåter er det vel også kort stamme som er vanlig. Men til havnemanøver kan vel en kortstamme fungere. Søk litt på finn og se om du finner en motor med ekstra lang stamme. For din del er vel utenbordsmotor såpass kritisk viktig nå slik yanmaren oppfører seg, at det kanskje bør prioriteres. Men, en utenbordsmotor koster fort 10tusen, så det er vel vel så godt anvendte penger å legge i igjen på et yanmarverksted. Ja, jeg har nå skaffet meg en gummibåt, så det beste hadde vært om den kunne fungere greit på begge. Hva er ulempene med lang stamme på gummibåt (forutenom at den stikker lengre ned og gjør den mindre brukbar nært land?) Har tenkt på en slik som kan heises og senkes på selve seilbåten. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.Februar.2014 Del på Facebook Svart 10.Februar.2014 (redigert) Ideelt sett skal det være riktig forhold mellom plata over propellen og skroget på gummibåter. Det var vel noe med plata skal gå i flukt med akterkant av skroget... Kjenner jeg kom på tynn is nå :) -høyden på akterspeilet har betydning. Men en for lang stamme er nok å foretrekke fremfor en stamme som er for kort. Hva slags gummibåt er det? Det spørs om du ikke må løfte opp igjen den tråden din om motoren for å nå ut til flere motorkyndige. Er det ikke en yanmar- guru i Sandvika? Har hørt rykter om en som restaurerer yanmar der. Jeg tenker at det beste er å få satt den i stand igjen. Har du snakket med selger om problemene og hørt med ham om hva han kjenner til. Tilnærmingen må da være først og fremst å høflig forhøre seg, ikke å være sint, bitter og innesluttet kjøper. :) selv om man har kjøpt "as is" så er det ikke noe i veien for en prat. Synes du fortjener å få ordnet den motoren din! Seilerhilsen fra en navnebror :) Redigert 10.Februar.2014 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Februar.2014 Del på Facebook Svart 10.Februar.2014 (redigert) Langstammet motor på gummijolle vil gi redusert fart og mye sprut fra stammen. Ikke spesielt behagelig eller praktisk. Jeg ville gått for kortstammet hvis jolla skal brukes mye, men kun til korte turer i lav fart går det nok greit med langstammet også... Tror det finnes mellomlegg til slike braketter for å få rett vinkel ift akterspeil, sjekk med f.eks. Maritim hvilke løsninger de har her. I verste fall kan du lage deg mellomlegg av tre for midlertidig bruk. Redigert 10.Februar.2014 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Festina_Lente Svart 10.Februar.2014 Del på Facebook Svart 10.Februar.2014 Er det ikke en yanmar- guru i Sandvika? Har hørt rykter om en som restaurerer yanmar der. Eureka snakker om Tor Sneve. Han tok min Yanmar 1GM inn da jeg byttet motor i 77'en. Han har kunnskap, deler, og noen ganger byttemotorer. Jeg fikk nettopp i høst deler til belgen på prosjektbåten. Ta en telefon til han! Han annonserer regelmessing på FINN: http://www.finn.no/finn/boat/parts/object?finnkode=45735190&searchclickthrough=true Synes du har strevet litt vel mye med den motoren din, og er enig med Eureka - du fortjener å få dette på plass. Påhengs vil bli nok en utgift og et ekstraprosjekt. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.Februar.2014 Del på Facebook Svart 10.Februar.2014 (redigert) der kom festina med rette med rette navn på vedkommende også ja :) http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=46460201 20500 kr for en overhalt motor... påhengsmotor med ekstra lang stamme, bare så du ser at det finnes. om 6 hk er nok, det vet jeg ikke, http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=46332293 pengene går fort med mellomløsninger. det er viktig å finne gode, fullstendig løsninger og begrense alle småutgiftene på en tusenlapp her og tusenlapp der. Redigert 10.Februar.2014 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 10.Februar.2014 Del på Facebook Svart 10.Februar.2014 der kom festina med rette med rette navn på vedkommende også ja :) http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=46460201 20500 kr for en overhalt motor... pengene går fort med mellomløsninger. det er viktig å finne gode, fullstendig løsninger og begrense alle småutgiftene på en tusenlapp her og tusenlapp der. Viktig å sjekke hvordan renovering/ overhalings-kvalitet er. Få mannen i Sandefjord til å transportere og hjelpe med montering og utmontering. Med litt flaks tar han din gamle i innbytt og gir det noen tusenlapper for den. Tor kjøper også motorer - og han har avtale med transportører så det ikke blir altfor dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.Februar.2014 Del på Facebook Svart 10.Februar.2014 (redigert) Linken jeg la inn var et eksempel på hva som ligger ute just nu. Kjenner ikke til annonsøren. Sandefjord er i hvert fall ikke så langt unna om båten fortsatt ligger i sandefjord. Men i annonsen står det 2GM, og om det blir identisk med din 2GM20 er jeg ikke bombesikker på. det varierer vel også litt med hk. Jeg tenker at bytte likt mot likt vil lette mye da motorlabber, innfesting, el-panel etc vil passe umiddelbart. Ikke minst skal da også propellstørrelse også være riktig. Ikke noe mikkmakk med tilpassning. Sneve i Sandvika har i hvert fall et godt rykte, uten at jeg heller kjenner til ham. Og Festina har tydeligvis hørstehåndskjennskap. Redigert 10.Februar.2014 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 10.Februar.2014 Del på Facebook Svart 10.Februar.2014 Lett å være enig i at ting bør gjøres skikkelig når det først skal gjøres, men i dette tilfellet er det jo et ikke ubetydelig problem at båten ligger på feil kant av landet. Motorreparasjoner pleier enten å være dyre eller kreve mange timer (hvis de da ikke er begge deler), og det blir vanskelig å bruke tid på å gruble når motoren ligger helt feil sted. Imidlertid veldig enig i at det uansett er lurt å ta en skikkelig diskusjon med forrige eier. Båten ligger forresten i Stavern, en time eller så syd for Sandefjord. Sitér dette innlegget Link to post
Copernicus Svart 18.Februar.2014 Del på Facebook Svart 18.Februar.2014 Følger tråden i spenning Har samme motoren selv 2GM20, som skapte en del hodebry for meg i sommer med dieseldyr. Satser på at du finner en løsning Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.