Jump to content

Prosjekttråd Kings Cruiser 29

Erlend-S/Y Brizo

Recommended Posts

Du trenger de mellomleggene som seilaren viser til i tillegg, da kan du justere inn braketten så den står helt rett;-)

Nettopp!

Du må bruke dette mellom skroget, og braketten. Helst tar du denne platen hent inntil skroget også, så kan du fjerne braketten når du ikke trenger den.

Jeg har som sagt bilder av dette på min tråd i seilbåtforumet på h a v g a p e t . c o m, det forbudte forum jeg ikke får lov til å linke til her.. så du får finne det selv.. :headbang:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Guest Avmønstret#

Hørtes ikke helt feil ut å fylle på olje der, det burde vel uansett havne rett sted?

Samme tenkte jeg, olja burde havne rett sted selv om du har fylt den ved indikatoren. Olja kan jo ikke bare "bli borte"...

Og forøvrig, bruksanvisning :-)

• 2 uker senere...

Når er planen at du skal innom Grimstad (som du skrev i en annen tråd) ?

Hei tenker å seile videre fra verkstedet nå i morgen. Har ikke hørt noe mer fra de på tre uker, så nå seiler jeg videre til Risør, Arendal og så Grimstad. Så er der kanskje om tre -fire dager :-)

Blir kanskje en hyggelig båtprat da :-)

Nå har jeg fått avtale om en billig påhengsmotor i nærheten av verkstedet, så planen er bare å montere den på jolla og bruke jolla som slepebåt ut og inn av havn. Og om det blir helt vindstille. Ellers gå for seil.

Hei Erlend.Vil råde deg til å få i orden påhengsbraketten før du tar ut.Alt går fint på stille sjø,men å buksere seilbåten inn og ut av havn med gummibåt i vind er ikke enkelt,og kan i noen tilfeller sikkert være mer enn en utfordring...

planen er bare å montere den på jolla og bruke jolla som slepebåt ut og inn av havn. Og om det blir helt vindstille. Ellers gå for seil.

Hvorfor gjør du livet så vanskelig for deg selv?

Få på beslaget jeg har linket til, og monter braketten. Tenk sikkerhet oppi dette også. Det er etter min mening uforsvarlig å basere seg på å slepe en tung båt med en gummijolle. Litt vind og bølger, og du har null kontroll på jollen!

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

• 3 uker senere...

Noen oppdateringer.

Dag 1.
Flyr til Skien fra Bergen og drar til Langesund for å kjøpe påhengsmotor. Når jeg ringer selger så har han nettopp prøvekjørt den. Og gjett; den gikk i stykker.

Drar videre til Kragerø og drosje derifra til verkstedet ute på Sandtangen. Når jeg kommer ditt viser det seg at de ikke har fått gjort noe med båten min på 3 uker.. Så jeg overnatter i båten og grubler på hva jeg skal gjøre.

Når jeg blåser opp jolla viser det seg at det har gått hull på den. Så nå har jeg hverken motor, påhengsmotor eller jolle som fungerer. For å gjøre vondt verre så er det ene batteriet blitt oversvømmet (lo i kjølsvinnet) og det andre som er parallkoblet med det er helt dødt.. Føler vel meg ikke så høy i hatten akkurat da.

bilde

Bra ting begynner å gå rett vei for deg nå! Sjekk værmeldingene grundig og hold deg langt fra land langs Jæren, så går det nok bra!

Syntes 6 mann hørtes veldig mye ut på en slik tur, men det går vel greit. Minuset er at halvparten må oppholde seg under dekk, det kan bli en utfordring i rufsete vær kanskje...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Batteriene ville jeg like godt byttet, om det har stått under vann. Da vet du jo også hva du har. Men like så viktig er det å hindre nytt vann å trenge inn.

Men pr nå så har vel du kun behov for batterier til lanterner.

Dette er nok den mest strabasiøse henteturen på dette forumet så lenge jeg har vært med her.

Lurer litt på batterier.

Siden hovedmotor nå er død, så vil de kun bli brukt som forbruksbatterier.

Hvor mange amp bør man ha for å holde lanterner og eventuelt lading av gps et par døgn før ny landstrøm?

Tips til om man bør kjøpe to 100 amp eller ett 200 amp?

Vurderer dette på 200 amp: http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/batterier/maritim-agm-batteri-200a

Mot to slike: http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/batterier/maritim-marinebatteri-110-a

Jeg ville heller lagt penger i et solcellepanel, og byttet lanterner til LED om det ikke er gjort.

Har du full kartplotter så trekker kanskje den noe, men trenger du det ? Jeg vil ikke prioritere kartplotter i min båt. GPS vil jeg nok ha, sammen med VHF. Men det trekker ikke så mye strøm. Jeg kommer nok til å ha bare ett batteri i båten i år, men vil til gjengjeld ha voltmeter.

Eller forresten, jeg har jo 2 stående i garasjen, jeg hiver det minste inn som startbatteri.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Hvor stort batteri du trenger, kan du regne på. Sett opp liste over komponentene med antall Watt. Regn sammen hvor mange timer du trenger dem mellom landstrømladingene.

Med gammeldagse glødetrådpærer i lanterner, så er dette tilsammen 30-40 w. Så der går det 3Ah. På denne årstiden bruker du lanterner kanskje 10 timer ved nattseilas. Det blir 30 ah i døgnet. En kartplotter bruker 15-40w alt etter størrelse.

Til sammen har du da tatt ut det du kan ta ut av et batteri på ca 100ah.

-veldig røft regnet.

Bytter du til led lanternepærer, så daler forbruker enormt. Til sammen under 10w.

Har du lyskilder ombord med glødepærer, taklamper etc, bytt pære til led og du kan bruke så mye lys du vil. -nesten :)

Erlend kommer sikkert innom med mer utfyllende info senere, men kan nå informere eventuelle nysgjerrige sjeler om at Brizo nå ligger i Egersund. Hadde en fin seilas oppover i dag, litt kvapsete sjø i perioder, men vi var godt forberedt med revet storseil og en liten fokk. Største problemet i dag var en periode med veldig lite vind og litt gammel sjø - ikke ideelt med påhengsmotor på seilbåt.

Tidligere på turen hadde vi silkeføre gjennom en stjerneklar natt fra Kristiansand til Farsund. Båten må kunne sies å bære preg av at forrige eiere ikke har lagt all sin flid i vedlikeholdet, og noe ser direkte kunnskapsløst ut: utenfor Lista løsnet storseilet bak på bommen, men innfestingen her var under enhver kritikk. Vi fikk storseilet inn i sporet på bommen og mekket et provisorisk bomuthal, med en litt mer permanent løsning der skal det bli riktig bra.

Båten seiler fint, og skjærer godt gjennom sjøen. Lista er en god test på hvordan båter takler merkelige kombinasjoner av vind, bølger og strøm - bestått med god margin på alle punkter.

Hadde en god og lang prat over litt mat og drikke, med denne utrolig hyggelige karen i Egersund i dag. Bildet ble tatt bare minutter før han skulle hive seg ombord og råseile til Tananger :-)

bilde

Var ombord i skuta, og ble bråimponert over hvor romslig den var.

Helt geniale løsninger, og god høyde oppunder dekk.

Så ikke så stor ut på bildene jeg kikket på når den var tilsalgs i fjor sommer.

bilde

Får håpe at det nå holder med negative ting. Siste begivenhet med kuttskade på legekontoret bør vel være den desidert siste begivenheten av den arten :-)

Det var meget hyggelig å bli kjent med deg. Så ikke nøl med å ta kontakt neste gang du er på disse trakter. Minner igjen om den vannvittig gode plasseringen gjestehavnen har når Dalane Bluesfestival avholdes 5-7 juni ;-)

www.dalaneblues.com

Redigert av KLB (see edit history)

Det gikk ikke så bra.

Utenfor Jæren, selv med maksimal riving av seilet og minste fikk så revnet først fokka i 02-tiden og så røyk det midlertidige bomuthallet.

Så jeg mistet kontrollen over båten og klarte ikke å holde henne opp mot bølgene. Så jeg måtte ringe Redningsskøyta. Den kom etter 30 minutter og slepte meg til Hellevik.

Jeg klarte på slutten ikke å stå oppreist da såret i låret etter gårsdagens uhell gikk opp og jeg hadde mistet endel blod.

Ble kjørt på Legevakten og lappet sammen igjen.

Skal bruke dagen på å hvile og reparere bomuthallet; den trenger kraftigere tau.

Så er målet å ligge til kai og vente på bedre vær over Jæren. Håper å kunne seile videre i morgen eller overmorgen :-)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...